Vraag

Internetsnelheid recent verlaagd

  • 12 October 2020
  • 4 reacties
  • 112 Bekeken

  • Rising star
  • 15 reacties

Hi,

 

Aantal weken geleden hadden wij een internetprofiel van 90/20.

De laatste weken merk ik op dat onze snelheid aan een lagere kant is. (Ik werk dagelijks thuis).

Hiernet een speedtest gedaan en ik merk op dat we opeens maar een profiel hebben van 70/20.

Ook myProximus staat 70/20 als huidig profiel.

 

Kan er iemand mijn een verklaring geven waarom we gezakt zijn in snelheid? :-) 

 

Alvast bedankt voor de hulp en opheldering.

Groetjes,

Ewoud 

 


4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Dag Ewoud

 

Het provisioning profiel (voorzien profiel) staat op 70Mbps, deze  minimum snelheid wordt je altijd gegarandeerd. Wat ook altijd zo is geweest. 
De kwaliteit van de lijn zelf is goed en hierdoor staat de lijn op een hogere snelheid namelijk 85Mbps. 

 

Bovenop je provisioning profiel probeert een Meetsysyteem (DLM) om je provisioning profiel te verhogen eventueel naar 85 Mbps of zelf indien het kan naar 100Mbps 

DLM is een Dynamisch Lijn Management  systeem 

Het is dan ook Dynamisch wat wil zeggen dat zelf al heb je ook een hogere snelheid gekregen dat het niet zeker is dat je die gaat behouden enkel als je lijnstabiliteit en die van andere klanten stabiel blijft zal die verhoging toegekend blijven anders niet.

provisioning + DLM =100 =»  90/20

provisioning + DLM =   85 =» 70/20

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed dat uw aansluiting van het type vdsl2 vectorised is met een startprofiel/snelheid (provisioning Line Profile) LP085 50/15 Mbps down/up en dat het Dynamic Line Management system (DLM) in functie van automatische testen uw snelheid heeft verhoogd

De DLM kan de snelheid tijdelijk aanpassen tussen de minimum gegarandeerde snelheid op uw adres en een waarde X die kan bereikt worden zonder andere klanten waarvan de koperparen zich in dezelfde distributiekabel bevinden gestoord worden

Provisioning en DLM Profielen down zijn bv. 50, 60, 70, 85 en 100 Mbps

Provisioning en DLM Profielen up zijn bv. 15, 20, 25, 30 Mbps

 

Het is ook daarom dat het alleen het basis provisoning profiel is dat proximus kan garanderen en wat er bovenop komt hangt van verschillende parameters af en is het aan de DLM om het te proberen van de snelheid te verhogen en daarbij het ook stabiel te houden voor de klanten die in de zelfde distributiebundel en daar zit de moeilijkheid in gans het DLM systeem dat het zich dynamische moet aanpassen aan iedere situatie/veranderingen op de lijnen.

Reageer