Beantwoord

Internetsnelheid gehalveerd de afgelopen dagen

  • 22 February 2021
  • 15 reacties
  • 260 Bekeken

Reputatie 1

Beste,

Sinds een aantal dagen is onze internetsnelheid teruggevallen.

Ik haal nog met moeite 15Mbps; dit is ook duidelijk op de tv wanneer er naar een andere zender wordt geschakeld, dan is er veel storing.

Via het forum wordt er vaak verwezen naar de tool ‘b-box3 sagem’ om de waarden uit te lezen. Hieronder zijn de waarden die ik terug krijg:

Kan dit eens nagekeken worden  ?

Zijn er eventueel nog zaken die ik kan doen ?

 

Alvast bedankt

mvg

Raoul

icon

Beste antwoord door HadewychT 4 March 2021, 14:25

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

15 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@raoulm Ik heb je lijn nog eens opnieuw nagekeken en wel degelijk een fout gevonden die door een technieker hersteld zal moeten worden. Ik heb hiervoor een afspraak geboekt nu zaterdag tussen 8 en 12. Als dit niet zou passen voor u kan u dit wijzigen via My Proximus of telefonisch via 080022800

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb uw lijn even nagetest en zie inderdaad een probleem met de snelheid. Ik heb het proces dat Martin vermeld, langs deze kant gestart.

voer eens de automatische lijntest uit om te zien of de DLM je lijnsnelheid kan verhogen 

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
Reputatie 1

@HadewychT Technieker is deze week geweest en heeft de snelheid ook terug kunnen opvoeren. Maar volgens de waarden die hij terugkreeg, dacht hij dat er nog problemen waren met de lijn. Hij had daarom een nieuwe afspraak gemaakt met een technieker/lasser. Deze mensen zijn ondertussen ook gepasseerd, maar zij konden niets vinden.

In ieder geval is de snelheid nu veel beter en werkt de tv ook terug normaal.

Ter info: de waarden die ik nu terug krijg via de sagem tool.

 

Reputatie 7
Badge +4

@raoulm Je lijn ziet er inderdaad nog niet goed uit. ik vrees dat ik best opnieuw een technieker ter plaatse stuur om dit toch verder uit te zoeken. Ik heb een nieuwe afspraak geboekt op zaterdag 6/3 tussen 9 en 13u. U kan dit opnieuw aanpassen via My Proximus of ons 0800-nr zoals hierboven uitgelegd. 

Reputatie 1

Bedankt voor de snelle reactie, maar het probleem is nog niet verholpen.

dit zijn de nieuwe waarden die ik terug krijg van de sagem tool:

zijn er nog andere mogelijkheden ?

Reputatie 1

@HadewychT Technieker is ondertussen geweest, helaas is het probleem nog niet verholpen; eigenlijk is het nog erger geworden. Hij heeft bijna alles (modem, splitter, aansluitingen, poorten, ...) 2 keer vervangen en uiteindelijk was ik al blij dat ik nog internet had.

Naderhand heb ik nog de automatische lijntest wat @Martin had voorgesteld uitgevoerd, maar dit heeft ook niet geholpen.

Dit zijn de waarden die ik momenteel krijg:

is er nog iets mogelijk ?

NB: Iemand die van Proximus zelf is, komt hier niet langs op het forum tijdens weekends.
 

Badge +4

Profile 8b ? hmz dit moet naar 17a gaan… dan zal het wel iets beter worden.

Je moet nu wel paar dagen wachten na het opstarten van de automatische lijntest.

Inderdaad maar er zijn er ook die blijven hangen op 8b (stond dagen geleden ok op 8b) en dan is het natuurlijk aan Prox om uit te vissen hoe dit kan opgelost worden.

Badge +4

Is het niet zo dat mensen op een gewone centrale zitten een 8b hebben of is dat niet altijd ?

ik dacht dat het meer de lengte was maar niet de centrale of ROB die dit bepaald maar nu doe je mij twijfelen, we mankeren hier Philippe_D  :relaxed:

Inderdaad je staat nu ook op een beter 17a profiel :thumbsup_tone3:

Reputatie 1

Technieker zou ondertussen een 2de keer zijn tussengekomen, alleen heb ik niemand gezien. Het kan misschien dat hij elders zaken heeft aangepast, maar zou ik dat dan niet moeten zien aan de DSL uptime ? Deze heeft gewoon doorgelopen.

Ik heb ondertussen ook een mail gekregen van de stappen die hij heeft uitgevoerd:

Controle van de signaalsterkte in de kamers waar u gebruik wilt maken van wifi; Activering, configuratie en demonstratie van MyProximus; Controle van de surfsnelheid met een ethernetkabel rechtstreeks aangesloten op de router; NTP 2007 vervanging opbouw

Mij lijkt dit gewoon een standaard antwoord; een aantal stappen zijn wel uitgevoerd bij zijn 1ste interventie, maar niet bij de 2de.

Ik heb ook per ongeluk het antwoord van @RedsFan aangeduid als juiste antwoord; ik vind ook niet direct terug hoe ik dit ongedaan kan maken (hoewel het misschien wel een mogelijke oplossing kan zijn) Het feit dat dit probleem als beantwoord staat zorgt er misschien voor dat mensen van Proximus dit topic niet meer bekijken ?

In ieder geval is het probleem nog niet verholpen; dit zijn de waarden die ik momenteel via de sagem tool kan uitlezen.

Welke stappen kan ik nog ondernemen ?

Veel meer zelf kun je niet doen alleen afwachten tot de Prox forummedewerkers langskomen om dit verder op te lossen.