Vraag

Internetsnelheid bijna gehalveerd


Hallo,wij hebben sinds enkele jaren een mooie 100/30 lijn en sinds een paar weken blijft die maar op 60/10 . Al gebeld met support en ze ‘gingen’ dlm laten passeren.

Kan dit eens nagekeken worden? 20 jaar klant zonder problemen!

 

 


50 reacties

@Martin  @M_016 ,

bedankt voor de reactie.

 

Wat die afstand betreft van 401m naar de ROP, ik weet dat de bbox3 niet accuraat is voor de afstand in tegenstelling van de bbox2. ik heb er hier nog eentje liggen en die geeft 318m weer.

Dus ik denk niet dat het aan de afstand ligt. Dan vraag ik me af wat het probleem is daar ik jaren de snelheid van 100/20 heb gehad. we zijn hier intensief met 2 computers bezig en dan nog iemand die veel langs de wifi surft dat geeft hier regelmatig wel een probleem.

Oh, en dit is misschien niet de juiste topic hier maar waarom kan ik in de bbox3 mijn usernaam en paswoord niet meer veranderen in de wifi sectie van die nieuwe bbox3+ modem. ik zou die graag willen veranderen maar dat kan ik dus niet.

 

@Robert 17637 voor 2.4 hier → radio=2G4 
voor 5.0 hier → radio=5G

inlog wachtwoord → user

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.

wel de SSID deactiveren gaat dus niet, ik kan nergens iets doen in die nieuwe bbox3+ om die SSID of de paswoorden te veranderen. alles staat het in het grijs. ik kan wel zien wat mijn usernaam is en mijn paswoord maar veranderen gaat dus niet.

Reputatie 7
Badge +4

@Robert 17637 

uw usernaam en paswoord Bbox kunt u niet wijzigen

SSID naam daarentegen zou u wel moeten kunnen wijzigen 

deactiveer OneSSID door op de banner te klikken (enable → disable)

klik vervolgens op WiFi 2.4 banner (of tandwieltje) en wijzig de naam (klik ok)

idem voor WiFi 5.0

 

indien dit niet zou lukken kan enkel Proximus soelaas brengen voor bovenstaande en voor de aanpassing/verhoging van uw internetsnelheid

 

succes

Als one ssid actief staat dan kan je inderdaad de namen van de wifi ssid’s niet veranderen.

Je hebt waarschijnlijk al de bbox eens herstart of eerst nog eens resetten, en zien of je dan one ssid kunt deactiveren en anders zal het weer iets voor de @Prox forummedewerkers worden om je verder te helpen

Reputatie 7
Badge +4

@Robert 17637 Je lijn ziet er inderdaad goed uit en zou wel terug verhoogd moeten worden door DLM. Ik zie wel dat er recent heel vee ltesten opgestart zijn. Je kan zelf best even niets doen en lijn met rust laten (geen modem reset doen, niet bellen naar 080022424) want dan begint de evaluatie opnieuw en worden telkens ook korte verbrekingen veroorzaakt waardoor DLM je snelheid niet gaat verhogen. DLM heeft een periode van min. 14 dagen nodig om een goede evaluatie te maken. Tegen half juli zou dat normaal dus toch wel gebeurd moeten zijn. Als het dan nog niet het geval is, kunnen we hier verder onderzoek naar doen. 

@M_016 

 

SSID gedeactiveerd maar nog steeds kan ik niets veranderen. met de oude bbox3 ging dat heel eenvoudig, met die nieuwe bbox3+ gaat dit niet. ik heb gehoord dat nog meer mensen dit probleem hebben met die bbox3 v+

Alvast bedankt voor de reactie ;-)

@Robert 17637 ik heb ook een bbox3v+ en daar kan dit wel mss dat  het ook van de software versie afhangt  die er op staat.

En inderdaad hier hebben er nog gemeld dat dat dit bij hen ook niet kan veranderd worden.

Eens de versies uitgelezen op mijn bbox → gateway info :

  • Software Version: 8c.514A

  • GUI Version: 7.4.2.0

  • Hardware Version: 1.0

  • Datapump Version: A2pv6F039y3.d26u

 

Reputatie 7
Badge +4

Misschien kan een Proximus-medewerker ook het probleem van de wijziging van de SSID bij een volgende reactie aanpakken ( @HadewychT ?)

Voorstel vermeld ondertussen de gewenste SSID namen in uw forum login profiel (modify & save) bv. in het vrij veld ticket 1 naam voor WiFi 2.4 & een andere voor WiFi 5.0

Mijn softwareversie Bbox3v+ is 520A & hardware 1.7 (de rest is gelijkaardig aan deze van @Martin)

Succes

 

 

 

 User wachtwoord kan je wel wijzigen 

Dat van die namen wijzigen op afstand is maar halve oplossing want als je problemen hebt met de bbox en je moet een reset uitvoeren dan kun je weer het wachtwoord niet veranderen en ook kan dit gebeuren als prox bepaalde softw pusht (valt wel minder voor) , dus is het beter dat je die zelf kunt veranderen/instellen.

@Robert 17637 met een bbox reset helpt het ook niet dan?

reset= 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt te houden tot je alleen nog de power led alleen ziet oplichten en dan pas loslaten.

@Martin

Met een reset helpt ook niet. Ik kan zelf niet de fabrieksinstelling doen.  

Mijn  hardware versie is hoger dan die van jullie, voor de rest is het zowat hetzelfde

  • Softwareversie

    8c.520A

  • GUI-versie

    7.4.2.0

  • Hardwareversie

    3.1

  • Data Pump-versie

    A2pv6F039y3.d26u

@Robert 17637 Is het via het verzonken resetknopje achteraan dat je geen Factory reset kunt doen
of is het software matig via de bbox zijn user interfase dat je het doet?.

@Martin 

 

Ik kan een reset doen met de resetknopje maarhet helpt helemaal niet. er wordt eigenlijk niets gereset in de modem. alles blijft hetzelfde na de reset. ook mijn wifi usernaam en paswoord blijft hetzelfde.

@Robert 17637 Als je met wifi username en paswoord deze bedoelt die op de sticker van je bbox zelf staan, dan is dit normaal, want als je deze zou kunnen zelf veranderen (veranderd hebt), zullen na een reset deze van op de sticker er terug staan.

@Martin 

neen, het is niet het paswoord die op de sticker staat. ik heb die toen in mijne oude bbox 3 zelf veranderd. de nieuwe bbox 3v+ heeft die na installatie gewoon de username en paswoord overgenomen van mijn oude bbox3, hoe raar het ook klinkt. ik kon direct op de wifi zonder dat ik iets veranderd had. en nu wil ik het veranderen maar dat lukt natuurlijk niet.

Dat zou kunnen indien zij hun strategie aan het veranderen zijn en bv sommige zaken zouden opslaan in je internet profiel net zoals ze sommige zaken bijhouden in je TV profiel ivm je decoder, maar dat verklaart dan nog niet waarom je het niet meer kan veranderen, de uitleg/oplossing zal toch van iemand van deProx forummedewerkers moeten komen!

Reputatie 7
Badge +4

@Martin heeft een punt bij een reset vallen alle aanpassingen nomalerwijze weg en worden de initiële fabrieksinstellingen opnieuw actief

waarom u evenwel geen aanpassingen kunt doorvoeren is mij een raadsel = enkel Proximus kan u verder helpen hieraangaande 

 

 

Er zijn er nog die dit melden maar er werd geen uitleg gegeven door iemand van Prox waarom dit soms niet werkt, wel werd dan bij sommigen een ruil van de bbox voorgesteld waarna het wel werkte.

@HadewychT 

bedankt voor de info, alleen zie ik dat mijn DLM niet opstaat. dan kan de DLM mijn lijn niet checken naar mijn mening.

Reputatie 7
Badge +5

@Robert 17637 Heb je al eens reset gedaan van je modem? Dit zal er voor zorgen dat DLM opnieuw zal beginnen lopen.

@Martin

 

Ik kan een reset doen met de resetknopje maarhet helpt helemaal niet. er wordt eigenlijk niets gereset in de modem. alles blijft hetzelfde na de reset. ook mijn wifi usernaam en paswoord blijft hetzelfde.

 

@Robert 17637 Heb je al eens reset gedaan van je modem? Dit zal er voor zorgen dat DLM opnieuw zal beginnen lopen.

@DaisyS 

Gisteren een reset gedaan van de modem, maar de DLM blijft uitstaan.

@HadewychT  heeft me aangeraden nu effe geen reset te doen op de modem zodat de DLM mijn lijn kan analyseren maar als die DLM uit staat tja… dan kan het systeem het niet doen 

Pas op  via het sagemtool kun je niet zien of de DLM actief is, dit tool kan alleen uitlezen wat de lijnkaart met de bbox communiceert. Uit de lijnsnelheid = Profiel wordt dit gededuceerd dat de DLM al dan niet al zijn verhoging uitgevoerd heeft, maar als die dit nog niet gedaan heeft wilt dit niet zeggen dat hij niet actief is.

@Martin Het is nu bijna een week geleden en ik zie niet de minste verandering in mijn lijnsnelheid.

Na een week zou ik toch verwachten dat er toch een klein beetje verandering zou zijn wat niet het geval is. Ik wacht nog een weekje en als ik nog geen verbetering zie ga ik naar een andere provider waar ik wellicht meer moet betalen maar wat ik waarschijnlijk wel krijg waar ik voor betaal! Ik heb het een beetje gehad met proximus. :rage:

De proximus forum medewerkers kunnen de status van de DLM raadplegen om te zien in hoeverre zijn evaluatie gevorderd is.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Het is nu bijna een week geleden en ik zie niet de minste verandering in mijn lijnsnelheid.

Na een week zou ik toch verwachten dat er toch een klein beetje verandering zou zijn wat niet het geval is. Ik wacht nog een weekje en als ik nog geen verbetering zie ga ik naar een andere provider waar ik wellicht meer moet betalen maar wat ik waarschijnlijk wel krijg waar ik voor betaal! Ik heb het een beetje gehad met proximus. :rage:

ik kijk je dlm profile verder ne om te zien wat e momenteel gaande is

Reageer