Vraag

INTERNET VRAGEN EN SLECHTE KLANTENSERVICE *GSM GESPREK*

  • 6 December 2021
  • 2 reacties
  • 62 Bekeken

Beste

Ik kom net van een telefoon gesprek waar één van de klantenservice mederwerkers van proximus gewoon heeft opgehangen op mij midden in het gesprek. Ik snap dat je als mens niet alles weet en kan zeggen van “ik weet dat niet, ik verwijs u wel door naar mijn collega” maar wat ik daarnet heb meegemaakt heb ik nog nooit eerder gehad. Jullie slagen blijkbaar voor kwaliteitsredenen het gesprek toch op dus luister het maar opnieuw. Jullie moeten dit dringend gaan aanpassen.

Oké nu dat we afzijn van dat heb ik nog een 2-tal vragen:

  1. Ik heb 192.168.1.1 gechekt en alles bleek normaal te zijn maar ik denk dat ik niet kan verbinden met 5.0Ghz en dus telkens verbind met 2.4Ghz, moet misschien de Bbox veranderd worden?
  2. Deze laatste week valt de wifi af en toe uit op mijn laptop voor een korte periode is hier een reden voor? (ik heb een ethernet kabel gebruikt en zie geen verschil, het kan ook niet aan mijn laptop liggen want ik heb ze nog recent gekocht)

mvg


2 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker (vanaf morgen normalerwijze)

 

Is OneSSID actief ?

One SSID actief = 1 SSID voor én WiFi 2.4 én WiFi 5.0 type SSID WiFi -home-xxxx of WiFi-2.4-xxxx

One SSID uit =

1 SSID voor WiFi 2.4 type WiFi -home-xxxx of WiFi-2.4-xxxx

en 1 andere SSID voor WiFi-5.0-xxxx (zelfde WiFi key)

aan te passen als user via Bbox GUI 192.168.1.1 als user met user paswoord op de Bbox: klik op de OneSSID banner om uit te schakelen en vice versa)

 

WiFi 5.0 is sneller maar heeft een kleiner bereik:

Controleer bv. via InSSIDer de voorhanden WiFi netwerken en de gebruikte kanalen

inSSIDer 3.1.2.1 Download | TechSpot

MetaGeek | inSSIDer - Defeat Slow Wi-Fi

Uw WiFi kan verstoord worden door andere WiFi netwerken en eventueel storingen van andere apparatuur ondervinden (zeker in 2.4 band) 

 

 

  1. Ik heb 192.168.1.1 gechekt en alles bleek normaal te zijn maar ik denk dat ik niet kan verbinden met 5.0Ghz en dus telkens verbind met 2.4Ghz, moet misschien de Bbox veranderd worden?

Als one SSID actief staat op je bbox dan zie je maar één SSID wifi netwerknaam voor de beide wifi banden 2.4 & 5.0 deze naam kan bv wifi-2.4-XXXX zijn met een wifi analyzer app bv op je smartphone kun zien welke banden er uitgezonden worden.

  1. Deze laatste week valt de wifi af en toe uit op mijn laptop voor een korte periode is hier een reden voor? (ik heb een ethernet kabel gebruikt en zie geen verschil, het kan ook niet aan mijn laptop liggen want ik heb ze nog recent gekocht)

je zou eens de test kunnen doen door One SSID uit te zeten om te zien je wifi dan ook nog uitvalt .

Als je via kabel  verbonden bent met je laptop aan de bbox moet je er natuurlijk op letten dat je wel verbinding maakt met het netwerk via je utp kabel en niet verder via wifi, om daarvan zeker te zijn zou je de wifi op je bbox  kunnen uitzetten (wifi knop vooraan de bbox)

PS: One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox, dit kan nuttig zijn als je zou verbinding maken over de 2.4 wifiband want die heeft meer kans van gestoord te worden door naburige wifisignalen, je kan via je wifi analyser app ook vasstellen of je een beter kanaaal kan kiezen want kanaal 1 is over het algemeen het slechtste kanaal (meest bezet)

je kunt mss dan beter kanaal 6 of 11 kiezen. Maar nog beter is van via je laptop verbinding te maken via de wifi band 5.0 als het 5.0 wifi signaal sterk genoeg binnen komt (dus niet te ver van de bbox verwijderd bent) op 5.0 kun je ook hogere snelheden halen kun je dan weer via http://speedtest.net eens natrekken.

 

Nu gans dit verhaal valt in het water als je inderdaad zeker bent dat je via een utp kabel ook onderbrekingen hebt, dan kan et aan de verbinding liggen en kunnen de Prox medewerkers al eens testen of ze fouten vaststellen op je lijn of je kan zelf proberen om eerst eens de bbox te resetten  = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Maar pas op als je een reset doet zal One SSID terug actief komen te staan en kun je eventueel weer uitschakelen als je dit wenst, zoals boven reeds beschreven.

Tenslotte One SSID (smart wifi ) in het kort uitgelegd:

One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

Reageer