Vraag

Internet valt weg

  • 1 april 2020
  • 33 reacties
  • 1075 Bekeken

Sinds een aantal weken stel ik vast dat de internet verbinding soms wegvalt. Herstart van de modem of een tijdje wachten (kan soms lang duren) lost het soms op. Dit is vrij vervelend tijdens een skype-vergadering of de moment dat de kinderen online les aan het volgen zijn.

Kan dat nagekeken/verholpen worden?


This topic has been closed for comments

33 reacties

Dat is dan ook weeral goed nieuws :thumbsup_tone3:

Modem werd vervangen en ...we hebben terug internet!

daarom dat proximus die details er niet bijgezet heeft, er waren gewoon te veel mogelijkheden  :relaxed:

Reputatie 6
Badge +3

Wanneer je niet Wi-fi kan uitschakelen dan kan je het toestel heropstarten,uitschakelen of uitschakelen en weer inschakelen.

Ja als je natuurlijk de truc kent van gewoon eerst de om de verbinding even uit te schakelen is het natuurlijk ook direct gefikst, maar ze zouden het inderdaad er wel duidelijk moeten erbij zetten voor deze die de truc nog niet kennen :wink:  

Reputatie 6
Badge +3

Op smartphones,tablets,consoles,… volstaat het even om Wi-Fi uit te schakelen en weer in te schakelen. Klopt inderdaad dat het om een conflict gaat van IP adressen. Wel heel vreemd dat Proximus dit vermeld op hun website. Geconnecteerde apparaten kan je immers niet uit de lijst halen. Het blijft gewoon een lijst. Je hebt immers geen fysieke knop om het IP adressen te releasen en renewen.

In mijn voorbeeld gaat het inderdaad om een toestel dat via dhcp als vb het adres 192.168.1.5 gekregen heeft en een ander toestel dat werkt met een vast IP op 192.168.1.5 dus wat overeen komt met wat jij ook zegt.

 

wat in punt 5. staat en trouwens in de andere punten is gekopieerd van de uitleg op proximus site waar nog fouten in staan je kan dit inderdaad maar verwijderen als je apparaat geen wifi verbinding meer maakt maar deze detail hebben ze er niet bijgezet met je methode die je uit legt ipconfig release en renew gaat wel gemakkelijk voor een laptop maar niet zo gemakkelijk voor andere toestellen.

maar het doet er nu niet toe het enigste wat in feite telt is dat je de conflicterende apparaten vindt.

Reputatie 6
Badge +3

@Martin : Punt 5 is incorrect, dat is enkel maar wanneer een apparaat niet meer geconnecteerd is maar nog terug te vinden is in de lijst. Een conflict komt voor wanneer er een vast ip adres werd ingesteld en toevallig ook via DHCP werd uitgedeeld. Je kan zelf een nieuw IP adres verkrijgen op jouw laptop,desktop door de opdacht prompt te openen houdt de windows toets tegelijkertijd ingedrukt met r t type nu achter openen: cmd druk enter en typ vervolgens ipconfig /release druk enter, dan

ipconfig /renew en druk op enter.

@RedsFan het kan inderdaad wel enkele minuten duren vooraleer de DSL led continu blijft oplichten en dan kan het soms nog wat (lang) duren vooraleer  de login en het wachtwoord van je internetverbinding automatisch in je modem wordt geconfigureerd.
Soms (uitzonderlijk) duurt het te lang en kan je beter de bbox dan nog eerst eens herstarten door zijn stroom 5 sec te onderbreken.

Maar eigenlijk zou je best de login (in de vorm van → AB120034@PROXIMUS) en het wachtwoord van je internet noteren voor later, in het geval  je de bbox om een of andere reden moet resetten en het te lang duurt vooraleer je internet hebt dan kun je die zelf invoeren via de bbox zijn webinterface.

NB: - betekenis van de bbox controlelampjes → klik hier

 - Wachtwoord van je internet verbinding → klik hier

================================================

LAN/WIFI lampje rood:

Er is waarschijnlijk een IP-adres-conflict tussen je apparaten. Wat te doen?

  1. Herstart je b-box modem: druk op de aan/uit-knop op de achterkant van je b-box om hem stroomloos te zetten. Zet hem na een 5 seconden weer aan.
  2. Als de lampjes nog steeds rood zijn, gaat je via adres 192.168.1.1 naar je modeminterface.
  3. Log in op de modem met het User gebruikerswachtwoord (dat zich onder of aan de achterkant van de b-box modem bevindt). Selecteer User als gebruikersnaam en voer het Gebruikerswachtwoord in. Het wordt aangegeven onder of achteraan de modem. Klik vervolgens op de knop Verbinden.
  4. Op de homepagina van de modem kun je de lijst met aangesloten en actieve apparaten bekijken (in een kader in het rood). Controleer of twee apparaten hetzelfde IP adres hebben, bijvoorbeeld 192.168.1.5
  5. Is dat het geval? Klik op het kruisje naast de apparaatnaam. Het apparaat wordt uit de lijst verwijderd en dan weer verbonden en krijgt waarschijnlijk een nieuw IP-adres. (of anders heb je toestel dat werkt met een vast IP adres, bv ook 192.169.1.5 (zoals in ons voorbeeld) i.p.v. het toestel er één (automatisch) krijgt van de DHCP va je bbox. 
Badge +4

Ik moet ook nog zeggen toen de modem weer opstarte was er 1 lichtje die rood knipperde (internet) maar is dan blauw geworden.

Edit : een reset gedaan, duurde wel 5 minuten maar hopelijk weer ok.

In feite kun je daar weinig kwaad mee doen van die te resetten ik doe dit ook af en toe eens.
Het is alleen als je zelf in de bbox via zijn webinterface bepaalde zaken zelf aangepast hebt dat je natuurlijk dan wel deze moet opnieuw invoeren na een reset.

Reset: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

bbox webinterface:

Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)

Badge +4

Tja ik hoop dat het niet teveel voorkomt , we zien wel wat het heeft … zou een bbox reset al nodig zijn of nog even zo laten ?

Soms wordt er iets gepusht van software al is dit normaal eerder in de nacht dat dit gebeurd.

Mss is het ook eenmalig, als het frequent voorvalt natuurlijk is wel iets aan de hand.

Badge +4

Ik ga hier ook iets toevoegen, mijn modem is vanavond rond 22 uur ook uitgevallen en die is zelf weer opgestart (modem was 7 dagen online) Het begon dat TV beeld stil stond met melding onverwacht probleem, internet ook weg, toen ik ging kijken naar de modem was er nog 1 blauw lampje en modem begon met opnieuw opstarten… ik weet niet wat ik ervan moet denken :astonished: kunnen ze bij px zien wat dit uitlokte ???

Dan kan je best toch afwachten wat technicus 4 voor u kan oplossen, normaal is het wel geen twee zonder 3 , maar dat is hier blijkbaar niet van toepassing :wink:

Houd ons toch op de hoogte na de komst van de technieker.

PS: zoals je waarschijnlijk al weet zal je hier geen reactie krijgen van iemand van proximus zelf, tijdens het weekend, die komen pas maandag terug langs.

Ik heb exact hetzelfde voor. Soms internet , soms niet. Soms op alle toestellen, soms op geen , soms op enkele. Maandag komt technicus nummer 3 . Feit blijft dat dit internet totaal onbetrouwbaar is en de mobile hotspot waarmee we gedepanneerd worden is tergend traag . Downloadsnelheid minder dan 10 Mbps voor wat Proximus 4 G noemt …. Ook dit werd gemeld er zou iemand naar de zendmast gaan kijken maar sneller werd het niet ! Hopelijk brengt de technicus maandag een nieuwe modem mee als ik bovenstaande lees maar ik vrees ervoor

Reputatie 7
Badge +4

@kdanckaerts Zoals Charlotte en Martin aangeven is je lijn in orde. Ik heb het nodige gedaan zodat je via Bpost een nieuwe bbox3 modem gaat ontvangen.

@kdanckaerts Heb je ook eens de netadapter van je bbox al eens zonder spanning gezet, mss gaan ze toch eens je bbox moeten omruilen aangezien op je lijn blijkbaar niks abnormaal is volgen Proximus.

Bij allereerste keer modem gereset, maar probleem treedt nog steeds op.

Vanavond opnieuw het probleem gehad.

Power lampje, dsl lampje en lan lampje brandde nog. 

Internet lampje was uit.

Na even wachten begon het internet lampje te flikkeren en even later brandde het continu.

Net toen ik wou gaan controleren of ik terug verbinding had op mijn laptop, ging het WAN lampje continu branden. Dat heb ik nog nooit zien branden. Ik wou in mijn handleiding gaan kijken wat dat betekende. Terwijl ik daarmee bezig was, gingen alle lampjes uit behalve het power knopje. Ik kreeg het gevoel dat de modem terug aan het opstarten was. Nochtans heeft niemand de aan/uit knop aangeraakt. Na even wachten en flikkeren van de lampjes is de toestand terug genormaliseerd.

Ik hoop dat je nu alle informatie hebt. Als ik toch nog iets moet controleren, hoor ik het graag.

ik daarom uitdrukkelijk die vraag gesteld of de DSL controle lamp op dat moment blijft continu oplichten maar niet echt een duidelijk antwoord gekregen dat de DSL op dit moment niet continu kunt blijft oplichten, alleen kon ik het voor 95% afleiden dat ze niet continu blijft oplichten aan gezien
geen  internet op alle toestellen + geen TV  + na 5 min wel  die drie combinaties geven al duidelijk aan dat het zo  was.

Alleen nog afwachten op feedback en bevestiging dat de bbox ook al gereset werd want dit werd ook maar afgeleid en is ook niet 100% zeker dat het gebeurd is. 

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad verder te analyseren door @Proximus  (pas vanaf maandag), indien DSL Led brandt en internet Led niet lijkt mijns inziens het probleem niet lokaal  (aan het toestel) gebonden

Wachten op Godot 
of dit hier

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/internet-valt-weg-50025#post648609

🔁😉

Reputatie 5
Badge +1

Dus Martin .....

normaal gezien wel aangezien Charlotte.D het al gevraagd heeft om te doen, maar zoals je zegt wordt dit niet letterlijk opgenoemd door TS!

Reputatie 5
Badge +1

En al de modem gereset zoals aangeraden 2 dagen geleden door CharlotteD van Proximus? 

Ik zie daarop geen duidelijk antwoord, maar het is al laat hé!