Vraag

Internet valt weg

  • 1 april 2020
  • 33 reacties
  • 1068 Bekeken

Sinds een aantal weken stel ik vast dat de internet verbinding soms wegvalt. Herstart van de modem of een tijdje wachten (kan soms lang duren) lost het soms op. Dit is vrij vervelend tijdens een skype-vergadering of de moment dat de kinderen online les aan het volgen zijn.

Kan dat nagekeken/verholpen worden?


This topic has been closed for comments

33 reacties

Reputatie 5
Badge +1

Seffens komt er wel iemand van proximus langs. Om ze toe te laten u zo snel mogelijk te vinden vul je best een aantal dingen in in uwprofuel, zoals gsm, mail, ......

Reputatie 7
Badge +4

De resultaten van je lijn zelf zien er allesinds goed uit. Kan je even een reset proberen? 

 

 

 

@kdanckaerts

valt die weg op zowel wifi-5.0-xxxx alsook wifi-2.4-xxxx

Valt die weg op verschillende toestellen 

zit je ver met je toestel mss zodat je weinig wifi signaal binnen krijgt

Valt dit ook voor als je bekabeld verbonden bent met bbox3

 

Alles valt weg.

Geen enkel toestel heeft nog verbinding. Ook bekabeld toestel heeft probemen.

Op de modem brandt het lampje van internet niet meer. De rest nog wel.

Gisterenavond heb ik het even gehad rond 18u maar was het snel terug ok, maar rond 22u is het helemaal uitgevallen en duurde het langer. Ben uiteindelijk gaan slapen en deze ochtend terug ok. Deze voormiddag nog niets ondervonden...

blijft op dat moment je DSL kontrole lampje continu oplichten op je bbox 

als het niet continu blijft oplichten op dat moment zou je tv signaal ook moeten uitvallen.

Als je al de bbox gereset hebt en aangezien er geen fouten opgemerkt werden op je lijn zou het het mms aangeraden zijn van de bbox om te ruilen, maar dat laat ik verder aan iemand van het proximus forumteam over.

Gisterenavond in ieder geval wel. Ik zal het de volgende keer dubbelchecken, maar ben 99% zeker.

Net weer een uitval gehad. Geen enkel toestel had nog verbinding. Ook de tv werkte niet meer. Na ongeveer 5 min wachten werd verbinding terug actief. Ik heb deze keer de box niet herstart. Het viel me wel op dat het ongeveer hetzelfde tijdstip was als dinsdagavond ...

Dat wil zeggen dat de bbox uit synchronisatie gevallen is, dit kan nu een probleem met bbox zijn ofwel verder op naar proximus toe op de poort van de VDSL lijnkaarten in de glasvezelstraatkast waar je lijn met de modem op aangesloten is.

In ieder geval kun je zelf niet veel meer doen dan wat je al gedaan hebt de bbox resetten/herstarten, dus zal iemand van proximus maandag als ze hier terug langskomen dit verder moeten laten onderzoeken, eventueel stellen ze voor om de bbox eerst om te ruilen of dat er een technieker moet gestuurd worden, maar dat zal dan van hen afhangen wat ze gaan beslissen.

Reputatie 5
Badge +1

En al de modem gereset zoals aangeraden 2 dagen geleden door CharlotteD van Proximus? 

Ik zie daarop geen duidelijk antwoord, maar het is al laat hé!

normaal gezien wel aangezien Charlotte.D het al gevraagd heeft om te doen, maar zoals je zegt wordt dit niet letterlijk opgenoemd door TS!

Reputatie 5
Badge +1

Dus Martin .....

Wachten op Godot 
of dit hier

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/internet-valt-weg-50025#post648609

🔁😉

Reputatie 7
Badge +4

Inderdaad verder te analyseren door @Proximus  (pas vanaf maandag), indien DSL Led brandt en internet Led niet lijkt mijns inziens het probleem niet lokaal  (aan het toestel) gebonden

ik daarom uitdrukkelijk die vraag gesteld of de DSL controle lamp op dat moment blijft continu oplichten maar niet echt een duidelijk antwoord gekregen dat de DSL op dit moment niet continu kunt blijft oplichten, alleen kon ik het voor 95% afleiden dat ze niet continu blijft oplichten aan gezien
geen  internet op alle toestellen + geen TV  + na 5 min wel  die drie combinaties geven al duidelijk aan dat het zo  was.

Alleen nog afwachten op feedback en bevestiging dat de bbox ook al gereset werd want dit werd ook maar afgeleid en is ook niet 100% zeker dat het gebeurd is. 

Bij allereerste keer modem gereset, maar probleem treedt nog steeds op.

Vanavond opnieuw het probleem gehad.

Power lampje, dsl lampje en lan lampje brandde nog. 

Internet lampje was uit.

Na even wachten begon het internet lampje te flikkeren en even later brandde het continu.

Net toen ik wou gaan controleren of ik terug verbinding had op mijn laptop, ging het WAN lampje continu branden. Dat heb ik nog nooit zien branden. Ik wou in mijn handleiding gaan kijken wat dat betekende. Terwijl ik daarmee bezig was, gingen alle lampjes uit behalve het power knopje. Ik kreeg het gevoel dat de modem terug aan het opstarten was. Nochtans heeft niemand de aan/uit knop aangeraakt. Na even wachten en flikkeren van de lampjes is de toestand terug genormaliseerd.

Ik hoop dat je nu alle informatie hebt. Als ik toch nog iets moet controleren, hoor ik het graag.

@kdanckaerts Heb je ook eens de netadapter van je bbox al eens zonder spanning gezet, mss gaan ze toch eens je bbox moeten omruilen aangezien op je lijn blijkbaar niks abnormaal is volgen Proximus.

Reputatie 7
Badge +4

@kdanckaerts Zoals Charlotte en Martin aangeven is je lijn in orde. Ik heb het nodige gedaan zodat je via Bpost een nieuwe bbox3 modem gaat ontvangen.

Ik heb exact hetzelfde voor. Soms internet , soms niet. Soms op alle toestellen, soms op geen , soms op enkele. Maandag komt technicus nummer 3 . Feit blijft dat dit internet totaal onbetrouwbaar is en de mobile hotspot waarmee we gedepanneerd worden is tergend traag . Downloadsnelheid minder dan 10 Mbps voor wat Proximus 4 G noemt …. Ook dit werd gemeld er zou iemand naar de zendmast gaan kijken maar sneller werd het niet ! Hopelijk brengt de technicus maandag een nieuwe modem mee als ik bovenstaande lees maar ik vrees ervoor

Dan kan je best toch afwachten wat technicus 4 voor u kan oplossen, normaal is het wel geen twee zonder 3 , maar dat is hier blijkbaar niet van toepassing :wink:

Houd ons toch op de hoogte na de komst van de technieker.

PS: zoals je waarschijnlijk al weet zal je hier geen reactie krijgen van iemand van proximus zelf, tijdens het weekend, die komen pas maandag terug langs.

Badge +4

Ik ga hier ook iets toevoegen, mijn modem is vanavond rond 22 uur ook uitgevallen en die is zelf weer opgestart (modem was 7 dagen online) Het begon dat TV beeld stil stond met melding onverwacht probleem, internet ook weg, toen ik ging kijken naar de modem was er nog 1 blauw lampje en modem begon met opnieuw opstarten… ik weet niet wat ik ervan moet denken :astonished: kunnen ze bij px zien wat dit uitlokte ???

Soms wordt er iets gepusht van software al is dit normaal eerder in de nacht dat dit gebeurd.

Mss is het ook eenmalig, als het frequent voorvalt natuurlijk is wel iets aan de hand.

Badge +4

Tja ik hoop dat het niet teveel voorkomt , we zien wel wat het heeft … zou een bbox reset al nodig zijn of nog even zo laten ?

In feite kun je daar weinig kwaad mee doen van die te resetten ik doe dit ook af en toe eens.
Het is alleen als je zelf in de bbox via zijn webinterface bepaalde zaken zelf aangepast hebt dat je natuurlijk dan wel deze moet opnieuw invoeren na een reset.

Reset: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_trouble/particulieren/support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

bbox webinterface:

Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)

Badge +4

Ik moet ook nog zeggen toen de modem weer opstarte was er 1 lichtje die rood knipperde (internet) maar is dan blauw geworden.

Edit : een reset gedaan, duurde wel 5 minuten maar hopelijk weer ok.

@RedsFan het kan inderdaad wel enkele minuten duren vooraleer de DSL led continu blijft oplichten en dan kan het soms nog wat (lang) duren vooraleer  de login en het wachtwoord van je internetverbinding automatisch in je modem wordt geconfigureerd.
Soms (uitzonderlijk) duurt het te lang en kan je beter de bbox dan nog eerst eens herstarten door zijn stroom 5 sec te onderbreken.

Maar eigenlijk zou je best de login (in de vorm van → AB120034@PROXIMUS) en het wachtwoord van je internet noteren voor later, in het geval  je de bbox om een of andere reden moet resetten en het te lang duurt vooraleer je internet hebt dan kun je die zelf invoeren via de bbox zijn webinterface.

NB: - betekenis van de bbox controlelampjes → klik hier

 - Wachtwoord van je internet verbinding → klik hier

================================================

LAN/WIFI lampje rood:

Er is waarschijnlijk een IP-adres-conflict tussen je apparaten. Wat te doen?

  1. Herstart je b-box modem: druk op de aan/uit-knop op de achterkant van je b-box om hem stroomloos te zetten. Zet hem na een 5 seconden weer aan.
  2. Als de lampjes nog steeds rood zijn, gaat je via adres 192.168.1.1 naar je modeminterface.
  3. Log in op de modem met het User gebruikerswachtwoord (dat zich onder of aan de achterkant van de b-box modem bevindt). Selecteer User als gebruikersnaam en voer het Gebruikerswachtwoord in. Het wordt aangegeven onder of achteraan de modem. Klik vervolgens op de knop Verbinden.
  4. Op de homepagina van de modem kun je de lijst met aangesloten en actieve apparaten bekijken (in een kader in het rood). Controleer of twee apparaten hetzelfde IP adres hebben, bijvoorbeeld 192.168.1.5
  5. Is dat het geval? Klik op het kruisje naast de apparaatnaam. Het apparaat wordt uit de lijst verwijderd en dan weer verbonden en krijgt waarschijnlijk een nieuw IP-adres. (of anders heb je toestel dat werkt met een vast IP adres, bv ook 192.169.1.5 (zoals in ons voorbeeld) i.p.v. het toestel er één (automatisch) krijgt van de DHCP va je bbox.