Beantwoord

Internet valt af en toe weg sinds werken 3 weken terug. Laatste dagen is snelheid ook teruggevallen van 100Mbit naar 30Mbit

  • 14 August 2020
  • 14 reacties
  • 265 Bekeken

Beste, 

20/7 was er hier in de buurt een ‘internet-panne’ waardoor enkele straten zonder xDSL zaten. Sinds deze werd opgelost merken we dat sporadisch het internet verkeer compleet stilvalt. Wifi en LAN blijven werken binnenshuis maar er is geen data-overdracht meer naar buiten toe. Meestal is dit maar voor enkele minuten en het komt de ene dag maar 1 keer voor, de andere dag 5 keer ofzo, maar telkens is het lang genoeg om downloads, VPN, conference calls etc te droppen wat het met deze corona tijden van thuiswerken behoorlijk storend maakt.

Het wegvallen van het internet gaat *meestal* niet gepaard met het wegvallen van de DSL lichtjes op de modem en de DSL Uptime op de modem loopt dan ook gewoon verder. Dat gezegd zijnde was het woensdag schijnbaar wel erg genoeg om ook deze te resetten en staat de teller nu weer op 2d 18h al hadden we ook gisteren weer enkele keren geen verbinding meer. 

Sinds enkele dagen (begin deze week?) is me ook opgevallen dat de downloadsnelheid naar 30Mbps is terug gevallen ook al hebben we eigenlijk jaren 100Mps gehad zonder enige problemen.

Ik heb dit proberen melden via de ‘chat’ maar die staat al 2 dagen te beweren dat ie de juiste persoon voor mij aan de lijn gaat krijgen…  Aan de telefoon werd ik eind juli afgescheept via een geautomatiseerde boodschap dus veel vertrouwen heb ik daar ook niet meer in…  dan maar eens via deze weg proberen…

Alvast bedankt voor uw hulp.

icon

Beste antwoord door HadewychT 14 August 2020, 18:15

Bekijk origineel

14 reacties

je kan al in afwachting iemand van prox zelf je verder helpt eens het volgende proberen:

Automatische lijntest via het nummer 0800 22 424:

Als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

De melding op het einde dat je het resultaat zal kunnen zien via decoder op TV dat mag je vergeten.

NB: Je kan ook een automatische lijntest aanvragen om terug op het
hoogst mogelijke profiel terecht te komen,  je kan ook aan een Proximus medewerker vragen hier  of op 0800 22 800 om een 'Apply Best Speed profile' uit te voeren 
 

@mar-10 Bedankt voor de tips; zal dit later vandaag eens proberen. 
(eerste nummer gebeld en vereist schijnbaar reset van de modem en ik heb de verbinding eerste uren nog effe nodig voor het werk)

Reputatie 7
Badge +4

Dit lijkt mij eerder een (tijdelijke) overschakeling van een “vectorised” straatkast (KVD/ROP) naar een  “non vectorised LEX” (100 → 30 Mbps donwload)

Te controleren via sagemtool voor een Bbox3 type sagem als user met uw userpaswoord voorhanden op uw Bbox

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/qUcKvYwEe7?shareUid=b8de9055940b439cbac398cfd8c53753

De vraag waarom het internet (DSL)af en toe wegvalt, blijft ook op basis van bovenstaande evenwel onbeantwoord (tenzij er herstellingswerken bezig zijn die storingen op de distributiekabel veroorzaken

Enkel Proximus kan duidelijkheid verschaffen

@mar-10 Bedankt voor de tips; zal dit later vandaag eens proberen. 
(eerste nummer gebeld en vereist schijnbaar reset van de modem en ik heb de verbinding eerste uren nog effe nodig voor het werk)

laat ook eens weten of je dan een verhoging gekregen hebt na de automatische lijntest, want als je met een slechte lijn zit zou het kunnen dat dit toch niet lukt.

Als je DSL af en toe wegvalt moeten ze dit ook bij Proximus kunnen vaststellen

Reputatie 7
Badge +4

@HelenM  Ik zie inderdaad op sommige dagen wel fouten op uw lijn. Ze haalt nog altijd wel bijna 85Mbps, maar wel met moeite. Ik denk dat we best eens een technieker ter plaatse sturen om dat na te kijken.Wanneer zou dit passen voor u ?

Dat we nu zonder ‘vectoring’ zitten leek me idd de verklaring voor het terugvallen van de snelheid. De vraag is echter waarom we terug gevallen zijn; het heeft jarenlang op volle snelheid gewerkt =/ Ik vermoed dat er bij die herstelling ergens iets ‘anders’ verbonden is maar die modem is letterlijk en figuurlijk een black box hee…

 

@M_016 : Ik heb helaas geen Saegem modem meer (bliksem); ‘t is nu een Technicolor dus  toolke werkt helaas niet meer.

Anyway, ‘k heb de lijntest eens gedaan:

  • lijn viel effe weg maar was redelijk snel terug. 
  • na 20 minuten modem effe zonder stroom gezet en terug opgestart zoals in de gegeven instructies. Hoe ze die uitslag van die test op mijn tv gaan zetten is mij wel een raadsel.. ik heb geen BelgacomTV =).

Terug opstarten nam zijn tijd, weet niet of dat met die testen te maken had; feit is wel dat ik nu schijnbaar rond de 65Mbps zit download gewijze, wat al pak sneller is! Woohoo!

Zal maandag eens naar dat andere nummer bellen indien het zichzelf nog niet automatisch naar 100Mbps gebracht zou hebben..  Nu, ik hoop vooral dat het stabiel is; dat wegvallen van de lijn is veel frustrerender dan die “lage” snelheid (*)… 


Alvast al bedankt voor de nuttige wenken hier!
 

(*: waar is de tijd dat ik 270cps vliegen vond op mijn 2400 baud modempke met v42bis  =)

instructies. Hoe ze die uitslag van die test op mijn tv gaan zetten is mij wel een raadsel.. ik heb geen BelgacomTV 🙂.

Dit wordt inderdaad niet op je tv gezet zelfs al zou je proximus tv hebben, maar hopelijk blijf je nu op een hogere snelheid staan, tenzij er natuurlijk nog altijd fouten op je lijn zouden zitten dan zal dit eens grondig door prox moeten onder handen genomen worden!

Reputatie 7
Badge +4

Je lijn staat wel op vectoring op dit ogenblik vermits ze synchroniseert aan bijna 85 Mbps zoals ik eerder schreef. Waarom je eerder dan maar 30 Mbps hebt gemeten als downloadsnelheid ter plaatse kan ik niet onmiddellijk verklaren. Dat kan aan een fout in de modem liggen en kan dan door de herstart verbetern.

Ik zie echter ook wel wat fouten op je lijn dus vandaar mijn voorstel om het te laten nakijken door een technieker ter plaatse. 

Reputatie 7
Badge +4

@HelenM misschien best op het aanbod van @HadewychT ingaan … (eventueel maandag of later)

65 Mbps lijkt mij het startprofiel 70 Mbps  (provisioning line profile) te verhogen door DLM indien mogelijk zonder storingen (voor uzelf of anderen op dezelfde distributiekabel)

Als er storingen zijn zal dit moeilijk worden eerder naar een herstelprofiel terugvallen maar dat zal blijken of zijn snelheid na verloop van tijd terugvalt, en zal een technieker eigenlijk dan de enige en beste oplossing zijn, maar we wachten feedback af :relaxed:

@HadewychT : Sorry voor late antwoord, heb je eerste berichtje schijnbaar gemist. 

Je bent eigenlijk heel de week welkom, er is altijd wel iemand thuis. Bij voorkeur misschien wel afspreken wanneer je juist zou afkomen, mijn nummer staat in mijn profiel.

Al bedankt!

Om een afspraak te maken voor een technieker zal het nu een beetje laat zijn :slight_smile:

Maar als de prox medewerkers hier maandag terug langskomen kunnen ze een afspraak met een technicus voor u inlassen.

Reputatie 7
Badge +4

@HelenM  Mijn excuses voor het late antwoord. Ik heb je lijn nog een getest en zie dat de kwaliteit weer gestegen is en ze de laatste 4 dagen stabiel draait op 85Mbps. Wat is uw downloadsnelheid nu ? Als u nog steeds problemen ondervindt zal ik de afspraak voor je boeken. 

@HadewychT  We halen momenteel iets van een 75Mbps, dus dat zit wel goed.

Met dat we momenteel een tijdje vakantie in eigen huis hebben zit ik wel niet meer heel de dag achter de pc dus kan niet zeggen of de verbinding stabiel is of niet. Grootste internet verbruiker nu is Netflix en daar heb ik tot hiertoe nog geen storingen op gezien…


Vanmorgen  bij het opstaan zaten we zonder internet maar naar het schijnt is er in de buurt een stroompanne geweest vannacht dus mogelijk lag dat aan de basis? Ik heb de modem eens af  en terug aan gezet en na een tijdje kwam ie terug online. (een eindje verder in de straat stonden 4-5wagentjes van APK en Fluvius).


We kijken het een tijdje aan… 

Reageer