Vraag

Internet te traag


Beste,

 

Wij hebben internet abonnement Maxi, hierdoor zouden we 100Mbs down hebben. Alleen is dit niet het geval en halen we maar +/- 30Mbs. Dit zorgt er voor dat de WIFI traag en niet stabiel is. Verder vallen ook steeds de verbindingen tussen de Wifi booster en de modem weg.

Helpdesk al gebeld, zij hebben een update van firmware gedaan (die zou blijkbaar verkeerd gelopen zijn). Dit heeft echter niets verholpen.

 

Het kan toch niet dat wij een abonnement betalen voor een gegarandeerde snelheid en dat die dan totaal niet gehaald wordt??

 

Thomas


13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker op dit publieke forum:

wat is de gegarandeerde minimale snelheid op uw adres (bij voorkeur als nieuwe klant)?

Speedtest internet connectie | Proximus

De mogelijk te halen snelheid is zelfs bij een Maxi-abo niet noodzakelijk 100 Mbps maar functie van type xdsl-aansluiting en van afstand tot de straatkast (en kan de DLM deze minimale snelheid verhogen in functie de resultaten van automatisch lopende testen bv. 70 Mbps minimaal → 85 → 100 Mbps) zolang andere klanten met koperparen in dezelfde distributiekabel niet gestoord worden

Daarnaast is het uiteraard mogelijk dat er WiFi interferenties zijn omwille van naburige WiFi-netwerken (WiFi 5.0 indien mogelijk gebruiken indien WiFi 2.4 band behoorlijk bezet is)

Beste,

 

Wij hebben internet abonnement Maxi, hierdoor zouden we 100Mbs down hebben. Alleen is dit niet het geval en halen we maar +/- 30Mbs. Dit zorgt er voor dat de WIFI traag en niet stabiel is. Verder vallen ook steeds de verbindingen tussen de Wifi booster en de modem weg.

Helpdesk al gebeld, zij hebben een update van firmware gedaan (die zou blijkbaar verkeerd gelopen zijn). Dit heeft echter niets verholpen.

 

Het kan toch niet dat wij een abonnement betalen voor een gegarandeerde snelheid en dat die dan totaal niet gehaald wordt??

 

Thomas

@ThomasAnnelies Het internet abonnement bepaalt niet de lijnsnelheid (meer info → hier ) maar wel de verzwakking/lengte van de distributiekabel en via je introlijn binnenkomt en op de BBOX aansloten is.
Deze verzwakking bepaald je VDSL profiel/lijnsnelheid en je max gegarandeerde lijnsnelheid die proximus moet kunnen garanderen vind je terug hier →  http://proximus.be/internetsnelheid 

je kunt vergelijken tussen bestaande klant en nieuwe klant (soms kan daar verschil op zitten)

Je internetsnelheid meten (bv met http://speedtest.net) die je best als je pc/laptop aangesloten is met een utp netwerkkabel rechtstreeks aan de bbox. Want zeker via wifi-2.5 kun je te veel beinvloed worden door naburige wifi signalen en als je toch niet kun te meting doen rechtstreeks met een netwerkkabel aan de bbox dan best meten via wifi-5.0 omdat deze wifi band weinig kans maakt van gestoord te worden en als je via 5.0 meet dan dicht bij je bbox  gaan staan want anders kan de snelheid vlug zakken naar mate je verder van de bbox af staat en meer muren bv er tussen zitten.

De max snelheden die met VDSL kunnen gehaald worden is 100Mbps en dit als je op een distributie lijn zit die niet te lang is laat ons zeggen 400m soms kunnen lijnen langher dan 400 m ook een max halen van 100Mbps maar dit hangt van de kwaliteit van de lijn af en ook door het feit dat je met 100Mbps de andere klanten hun lijnen niet moogt onstabiel maken, daarvoor is er een Lijnmeetsysteem (DLM) die dit in de gaten houd en zal proberen om je lijnsnelheid zo hoog mogelijk te maken bovenop een basis lijnsnelheid.

Maar een prox forummedewerker kan je direct mededelen hoeveel je lijnsnelheid is, straks als hier iemand van hen de draad opneemt.

 

 

Reputatie 7
Badge +4

 

Indien u slechts 30 Mbps kunt halen omwille van de eigenschappen van uw lijn (afstand tot straatkast, vdsl2 non vectorised, enz.) en u voldoende hebt aan 100 GB/maand misschien best overstappen op internet start indien mogelijk) in afwachting van eventuele aanpassingen van de Proximus infrastructuur in uw buurt

Indien u een Bbox3(V+) type Sagem hebt kunt u de situatie van uw lijn meer in detail visualiseren in afwachting van een reactie van een Proximus-medewerker op dit publieke forum

cfr bv. info hieronder Sagemtool (user & userpaswoord op uw Bbox)

Lagere downloadsnelheid sinds verhuis | Proximus Forum

Slechte Wifi / DLM profiel | Proximus Forum

 

&

Booster

Installatie van de Wi-Fi Booster | Proximus

Best nagaan in hoeverre er geen betere WiFi-verbinding Booster - Bbox bekomen kan worden door de Booster (of de eventueel de Bbox) ietwat te verplaatsen om een betere signaalsterkte te bekomen

 

 

het abonnement 

ik heb die speedtest idd gedaan terwijl ik ingeplugd was op de modem. Dit gaf dezelfde snelheid als de Wifi.

Dan vraag ik mij als leek wel af waarom ik een abonnement betaal voor 100Mbs als dit uberhaupt niet haalbaar blijkt… Of geeft dit dan geen prijsverschil?

Daarbij komt dan nog het tweede probleem, namelijk dat mijn modem maar soms verbinding maakt met de Wifi booster (eigenlijk even vaak niet dan wel). Eerlijk gezegd vrij frustrerend allemaal (zeker met al het thuiswerk dat nu moet gebeuren)

@ThomasAnnelies Dit is een misverstand die velen maken, je betaalt nooit voor Internet snelheid, maar altijd voor het Internet data volume in je abonnement.en neen dus dit geeft voor de meeste abonnementen geen prijsverschil het is eigenlijk wat het abonnement je aanbiedt aan opties die de prijs bepaalt, alleen heb je abonnementen die minder kosten als je bvb internet start neemt dan is je snelheid max 50 Mbps  (of natuurlijk minder indien je lijnsnelheid geen 50 Mbps zou halen). → voorbeeld Internet start 

je lijn zal zich niks aantrekken van welk abonnement je neemt, de snelheid wordt bepaald door de verzwakking van je lijn of kort gezegd va de lengte van de lijn waarop je aangesloten bent met je bbox.

Maar de proximus forummedewerkers kunnen natrekken welke snelheid je lijn al haalt en ook natrekken of de DLM nog je lijnsnelheid kan verhogen of niet.

Dat je snelheid de zelfde is via wifi als met een netwerkkabel is al een goed teken.

ik heb die speedtest idd gedaan terwijl ik ingeplugd was op de modem. Dit gaf dezelfde snelheid als de Wifi.

Dan vraag ik mij als leek wel af waarom ik een abonnement betaal voor 100Mbs als dit uberhaupt niet haalbaar blijkt… Of geeft dit dan geen prijsverschil?

Daarbij komt dan nog het tweede probleem, namelijk dat mijn modem maar soms verbinding maakt met de Wifi booster (eigenlijk even vaak niet dan wel). Eerlijk gezegd vrij frustrerend allemaal (zeker met al het thuiswerk dat nu moet gebeuren)

Reputatie 7
Badge +4

@ThomasAnnelies Zoals Martin en M_016 al aanhaalden garanderen wij geen snelheid en is het inderdaad oa het datavolume dat de prijs mee bepaalt. De snelheid is afhankelijk van de afstand tussen je woning en ons aansluitpunt op straat. Die is bij u vrij groot. Hierdoor is de lijn op 18Mbps geprogrammeerd maar door de goede kwaliteit is deze snelheid verhoogd naar 40Mbps door automatische systemen die de kwaliteit van je lijn en die van je buren constant monitoren. 

Je booster staat vermoedelijk iets te ver van je modem als hij zijn verbinding steeds verliest. Hier vind je alvast verschillende tips om je wifi te verbeteren en te bekijken wat de beste plaats is voor je booster. Als deze tips niet helpen zullen we dit zeker samen verder met je uitzoeken. 

Hallo,

 

Dat vind ik wel jammer uiteraard. Dit wil dus eigenlijk zeggen dat we op zoek moeten naar een andere operator als we snel en stabiel internet willen?

 

De boosters maken zelfs geen verbinding meer als ze in dezelfde ruimte staan... dit wil dus zeggen, geen tv meer boven en kwakkel internet.... 

 

Toch wel teleurgestelde klant op dit moment

 

Thomas

De boosters maken zelfs geen verbinding meer als ze in dezelfde ruimte staan... dit wil dus zeggen, geen tv meer boven en kwakkel internet.... 

bedoel je als de booster in de zelfde ruimte staat van je bboxdat je de booster niet kunt resetten en synchroniseren op de bbox 

Je Wi-Fi Booster resetten en synchroniserern | Proximus

klopt, enkel het “power” led blijft opgelicht. 

 

Uit de stekker trekken geprobeerd, reset geprobeerd. WPS lampje blijft pinken tot het op een bepaald moment effe rood pinkt om dan uit te gaan, dus geen synchronisatie.

heb je de bbox al gereset  door 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt te houden en pas te lossen als alleen nog de power led vooraan blijft oplichten en dan eens opnieuw proberen om de booster te resetten en dan te synchroniseren

Dat heeft eergisteren idd effe geholpen maar nu is de verbinding weer weg gevallen. Kan toch niet de bedoeling zijn dat ik elke dag mijn bbox moet resetten?

Wel bedankt voor je snelle respons!

Morgen kunnen de Prox Forummedewerkers beslissen wat er juist verder moet gebeuren om dit verder op te lossen, en kunnen zij ook beslissen om een technieker te sturen.

Reputatie 7
Badge +5

@ThomasAnnelies Kan je je forumprofiel vervolledigen? Dan kijk ik het eens voor je na.

Reageer