Het internet bij mijn ouders stopt op verscheidene apparaten met werken af en toe.
Meestal zijn er maar 1 (of 2) apparaten geimpacteerd op eenzelfde moment.
Dit komt voor sinds het upgraden naar de BBox3.
Analyse van een apparaat waarvan het internet niet werkt:
- Het apparaat heeft een correct en werkend IP adres gekregen (geconfirmeerd via andere apparaten in het netwerk en BBox3 interface)
- Het apparaat kan niet meer pingen naar externe IP Addressen (bvb. console command "ping 8.8.8.8" faalt.
- Geen enkele browser op het apparaat kan nog naar een webpagina surfen
- Het openzetten van Microsoft Edge of de status bekijken via Netwerk beheer in Windows zegt "DNS werkt niet correct"
- Reproduceerbaar op Windows en Android apparaten, op zowel WiFi als bedraad internet.
- De modem resetten of netwerk kaart aan en af zetten verhelpt het probleem, maar het probleem kan binnen het uur al terugkomen
- Moeilijk reproduceerbaar, maar lijkt te maken met even geen internet te gebruiken voor een bepaalde periode en dan een webpagina naar keuze proberen open te doen.
- In Windows lijkt locaal netwerk verkeer (binnen subnet/LAN) niet geïmpacteerd, enkel publiek internet.
Het is semi-betrouwbaar te reproduceren door de vaste PC aan te zetten (bedraad internet),
eerst een 5 a 10 minuten niet-internet-gerelateerde software (bvb. Microsoft Excel) te gebruiken en vervolgens een browser open te zetten (al geprobeerd met Chrome, Firefox en Microsoft Edge)
We hebben al een technieker langsgehad recent, maar die heeft een aantal lijntesten uitgevoerd.
Maar door het willekeurige voorkomen van het probleem kan het zijn dat een lijntest niets aangeeft.
Een mogelijks gerelateerd symptoom is dat als ik Whatsapp/Zoom webchat opzet met mijn ouders vallen ze ook om de paar minuten weg (geen internet).
Kan iemand helpen of wat zou ik best doen?