Vraag

Internet snelheid trager dan we betalen

  • 23 February 2020
  • 14 reacties
  • 316 Bekeken

Beste,

 

Al voor een lange tijd kan ik niet volop genieten van mijn internet (zowel via WiFi als via kabel). Nochtans heb ik een Maxi Pakket (ongelimiteerd en 100Mbps geadverteerde snelheden). Mijn internetsnelheden fluctueren enorm. Sommige dagen is het OK, maar vaak enorm traag. Momenteel zijn de resultaten de volgende (getest via mijn desktop, verbonden met kabel):

  • Ping: 114
  • Download: 6.4 Mbps
  • Jitter: 8 ms
  • Upload: 5.2 Mbps

Via de Proximus internet speedtest heb ik a.d.h.v. mijn adres en abonnement mijn gegarandeerde snelheden berekent. Dit waren de resultaten:

  • Maximum: 86,3 Mbps download - 14,1 Mbps upload
  • Minimum: 62,4 Mbps download - 14 Mbps upload

Momenteel zit ik dus aan één tiende van de minimale snelheid. Zoals al vermeld fluctueren ze enorm. Gelieve hier iets aan te ondernemen.

(Zaken die ik zelf heb ondernomen: Netwerkkabel getest, modem gereset (ook hardreset), update network drivers,…)

 

Met vriendelijke groet,

Dieter


14 reacties

Heb je een bbox3 van sagemcom dan kun je eens controleren op Hoeveel Mbit/sec je modem synchroniseert op je lijn.

voor een Bbox3 type van Sagemcom kunt u gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om de concrete situatie in te schatten > download > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.
(speed, vectorised yes/no? DLM profile yes/no?, noise margin down/up > 10 dB, …)

Je internetsnelheid fluctueert via wifi en kabel, maar gebeurt dat ook op je laptop, smartphone, of tablet? Je vraag is op dit punt onduidelijk.

Als dat niet het geval is en enkel op je PC moet je eerst de PC-instellingen eens bekijken.

 

Als je op een repair profiel zou terecht gekomen zijn  probeer dan om er van af te geraken als volgt:

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand die bestaat uit 9 cijfers
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
    - na enkele minuten, zal je lijn gedeconnecteerd worden.

De modem zal nu heropstarten met een “provisioning” profiel, afhankelijk van in welke zone je valt.

Je kan toch ook zelf eerst proberen om je apparatuur te herstarten of resetten ?
Dat lost al heel veel problemen op ;)

 

Als je een toestel hebt die wifi 5.0 ondersteunt bv smartphone enz…

probeer dan de speedtest https://pxs.speedtestcustom.com/  via wifi-5.0 heb je meer zekerheid als je dicht bij de bbox staat.

De speedtest https://pxs.speedtestcustom.com/ best altijd uitvoeren via een toestel (laptop/pc)
verbonden met utp netwerkkabel aan de bbox
want via wifi is dit veel minder betrouwbaar , zeker via wif-2.4
via wifi-5.0 heb je meer zekerheid als je dicht bij de bbox staat.

Als je met een oude pc test = oude netwerkkaart zal je niet altijd de snelheid kunnen halen 
van bv 62 Mbit/sec zoals als minimum aangegeven.

Je kan toch ook zelf eerst proberen om je apparatuur te herstarten of resetten ?
Dat lost al heel veel problemen op ;)

 

eens goed lezen wat auteur reeds al gedaan heeft :slight_smile:

Je kan toch ook zelf eerst proberen om je apparatuur te herstarten of resetten ?
Dat lost al heel veel problemen op ;)

 

eens goed lezen wat auteur reeds al gedaan heeft :slight_smile:


Het kan toch ook aan de netwerkkaart in de PC liggen en ik lees niet dat de PC terug is heropgestart, jij wel?
En  gaat het over de PC én alle andere toestellen of alleen de PC?

(zowel via WiFi als via kabel)

PC via kabel

andere toestellen via wifi, nee ?

daarom dat ik TS ook voorstel om eens op een ander toestel via wifi5.0 te proberen als hij dicht bij de bbox staat.

Normaal gezien als je nieuwe drivers installeert enz. start je normaal gezien de pc een terug op, natuurlijk zou TS dit kunnen vergeten hebben :wink:

Een desktop kan ook via wifi verbonden worden met internet. Dus ….
Als jij het weet?

 

Ik had het niet over pc resetten maar over het feit dat je zei 

“Je kan toch ook zelf eerst proberen om je apparatuur te herstarten of resetten ?”

en omdat TS geschreven had 

“Zaken die ik zelf heb ondernomen: Netwerkkabel getest, modem gereset (ook hardreset), …...”

sorry, dat ik verkeerd begrepen had dat  jij ook bedoelde de PC resetten 

En nee ik weet niet alles was dat maar waar :relaxed: Was meer een sterk vermoeden ...

Reputatie 6
Badge +3

Voer ook eens een pathping uit naar bijvoorbeeld proximus.be. Open de command prompt: houdt windows toets sameningedrukt met r typ nu CMD druk enter. Typ vervolgens pathping proximus.be . Zo heb je een idee waar het probleem zich bevind. Tussen jouw apparaat en de modem van Proximus 192.168.1.1 zou niet lang mogen duren. Post eens het resultaat. Maak je nog gebruik van een extra switch die aangesloten is op de B-Box 3?  Welk beveiligingsprogramma heb je geïnstalleerd? Soms kan een netwerk filter driver problemen geven.  

Iets waar ik nu aan denk en mogelijk van belang kan zijn - alhoewel ik uit de openingspost niet kan bepalen wat “al voor een langere tijd” is

:

Windows10 updates hebben veel fouten gegeven, dat is bekend, maar sommigen hebben ook gerapporteerd dat wifi plots niet meer werkte na een W10 update.

Google maar eens naar “windows 10 update wifi probleem

 

Er zijn inderdaad nogal wat problemen recent met window 10 update 

Bij mij mislukt de 2020-02 Cumulatieve update voor op Windows 10 Version 1903 for x64 gebaseerde systemen (KB4532693) iedere keer .

op een ander computer liep hij vast na updaten naan W10 versie 1909, heb moeten terugdraaien naar W10 versie 1903 ! 

Maar dat is allemaal heel recent heb vroeger eigenlijk nooit of te nooit problemen gehad met W10 te updaten.

Allee, ondertussen hebben we  topic starter overspoelt met allerlei problemen :slight_smile:

Met sommige verouderde Qualcomm wifi-drivers valt de wifi-verbinding soms weg. 

Updaten van je wifi-stuurprogramma van Qualcomm moet het probleem verhelpen.

Reageer