Beantwoord

Internet snelheid


Sinds gisteren is mijn internetsnelheid van 85 Mbps opeens naar 50 Mbps gevallen.
Maandenlang heb ik op 85 Mbps gestaan zonder problemen.
Mijn klantnummer is 611606539.
Kan mijn lijn eens nader onderzocht worden?
Alvast bedankt.
Mvg,
Jan
icon

Beste antwoord door ElsJ 3 February 2018, 15:51

Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag Gentil, je lijn staat terug in observatie en zal vanzelf opnieuw naar omhoog gaan wanneer voldoende stabiel geacht door onze automatische systemen. MVG, Wim
moest je in zone 1 zitten da zou je direct op 70 Mbps staan dus wil dit zeggen dat je nog in zone 2 valt,
waarschijnlijk ergens een randgeval, ook bv te zien aan je down max 119,8 Mb/s waar je normaal mag rekenen dat je zeker zo'n 20% res moet nemen. Dit Tool geeft ook niet altijd exact de juiste cijfers en zeker als je in het randgebied valt is het onmogelijk om er uit af te leiden is het nu zone één of twee bv. Dus dan moet je er u bijna bij neerleggen dat het prox meetsysteem wel de juiste keuze zal gemaakt hebben ??
Badge +4
Eigenaardig dat de lijn niet nog kan stijgen met deze mooie waardes?
Er is toch nog ruimschoots overschot wat de noise margin betreft.

Niet vergeten dat DLM om en bij de 14 dagen evalueert, dan zal het vermoedelijk wel stijgen.
Dus even geduld.
Wat bijkomende info:
zonder vectoring kan er ook verhoging inzitten maar dan wel via de DLM, dit was mijn uitleg in dit verband hierboven.
Eens op vectoring dan zak zijn lijnsnelheid op 70 komen te staan, met een eventuele verhoging door de DLM, mogelijks tot 100.
Reputatie 7
Badge +4
Dag Jan, je snelheid kan automatisch veranderd worden door onze systemen na bijvoorbeeld een update van de servers of dergelijke. Je lijn wordt wel na een bepaalde periode van voldoende stabiliteit terug verhoogd, ik zie namelijk geen fouten. MVG, Wim
Dat kan de DLM zijn die je om reden van instabiliteit je op een lager profiel gezet heeft.
Kijk eens wat proximus als minimum opgeeft hier > http://proximus.be/internetsnelheid

NB: je zit blijkbaar in VDSL zone 2
Vectoring base lijnprofiel= 50/6 Mbps > kan door DLM verhoogd worden tot 85/15 Mbps
hey Jan_0146

Ik denk dat het een fout is in het sagem tool, je max lijnwaarde duiden een lager snelheid aan dan wat je haalt ??? Het is niet de eerste keer dat het tool foutieve gegevens aangeeft!
is het de laatste versie van het tool dat je gebruikt.
Best eens de vraag stellen op userbase.be/forum daar zit de ontwerper van het tool en nog enkele specialisten die heel goed op de hoogte zijn omtrent het interpreteren van VDSL lijnwaarden enz.
Onlangs zijn de lijnwaarden ook bij mij plots gezakt naar het provisieprofiel van 50 Mbps in zone 2. Alleen vraag ik me af of de DLM wel effectief nog actief is ? Zo ja, hoe lang duurt het normaal om terug op mijn vroegere snelheid geplaatst te worden ? (Stond vroeger zelf op 100/20 wat uitzonderlijk is voor zone 2)
na zo een veertien dagen zou je toch al resultaat mogen verwachten
eens een privé bericht sturen aan PX team zodat ze kunnen nakijken of de DLM nog actief staat.
Je kan het ook door het 0800...... nummer te bellen die de TBF start en de DLM triggert maar dan begint zijn cyclus terug opnieuw, en is het beter het eerst eens te laten nakijken
Reputatie 7
Badge +4
Dag Jan, je hebt wel degelijk nog vectoring anders had je maar 20mbit gehad. MVG, Wim
Dag Wim,

Dus ik mag er dan ook vanuit gaan dat na ongeveer 14 dagen de snelheid terug zal stijgen naar 85 Mbps???

Mvg,
Jan
Reputatie 7
Badge +4
In theorie wel, maar ik kan dit niet garanderen daar dit een automatisch proces is dat afhankelijk is van verschillende variabelen.
Dag Wim,

Dus ik mag er dan ook vanuit gaan dat na ongeveer 14 dagen de snelheid terug zal stijgen naar 85 Mbps???

Mvg,
Jan

Niet vergeten dat het iedere klant is op de distributie kabel waar jij ook op zit, ook een rol spelen in de beslissingen van de DLM die hij moet nemen.
Een vb , als de DLM vaststelt dat andere lijn(en) onstabiel worden door aan uw modem een hogere snelheid te geven dan gaat die ook gas terugnemen, een ander voorbeeld vocht in de distributiekabel die de metingen beïnvloeden enz.....enz...
Reputatie 2
Badge
Op zich voldoet 50 Mbps download ruimschoots genoeg voor normaal internetgebruik. Dit mag ook eens gezegd worden voor we weer beginnen te zeuren.😀
Anders wordt het als zoonlief games zit te downloaden van 10-tallen GB (vooral tijdens de zomervakantie)

In mijn geval had ik vroeger een gemeten downloadsnelheid van ongeveer 88 Mbps, na terugval heb ik bij mijn metingen ongeveer een 44 Mbps. Dat maakt downloaden van grote bestanden wel dubbel zo lang. Anderzijds heb ik wel liever een lagere stabiele snelheid dan een onstabiele hogere snelheid. We gaan dus nog eventjes geduldig afwachten en de DLM zijn werk laten doen.
dan heeft dit duidelijk iets te maken met een fout in het tool want de ontwerper heeft die laatste versie aangepast tot dat hij een oplossing heeft gevonden en daarom heeft hij de current en maximum bitrate de zelfde waardes laten weergeven omdat die niet correct waren,
Wat mij wel wat verwonderd dat het tool aangeeft dat VDSL niet ON staat en ik dacht toch dat er op dit gebied geen foutieve meldingen waren door dit tool, daarom mss toch best eens een lijntest op 0800 2242 uitvoeren, zodat die weer getriggerd wordt! > zie automatisch lijntest
je kan het ook altijd eventueel melden op het userbase.be/forum
zoals hij hier ook aangeeft >

Dat zou de auteur laten weten van zodra hij die klaar heeft.
Inderdaad velen zouden dit graag hebben, maar eerlijk gezegd het verwonderd mij dat het de andere kant niet opgaat en het volledig afgeschermd wordt zoals de bbox3 van Technicolor.
je kan het onrechtstreeks een beetje in het hoog houden door deze beide te vergelijken
- minimum/maximum van je lijnsnelheid die je moet kunnen halen: http://proximus.be/internetsnelheid
- de snelheid die je (bij benadering) haalt: http://speedtest.net
   (verbonden met utp aan de bbox en geen decoders die op staan of PVR opnames )
vraag dit best door een privébericht aan Het Proximus Team te sturen, via onderstaande link
    https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
    (daar je tekst invullen in het voorziene tekstveld en nadien klikken op 'Verstuur' = verzenden)
Reputatie 7
Badge +6
Jan, DLM wordt niet manueel overruled. Dit kan namelijk negatieve gevolgen hebben voor zowel jouw verbinding als die van andere. Het is daarom belangrijk dat er zo weinig mogelijk manueel wordt ingegrepen. Het automatisch systeem zal het nodige doen en ingrijpen waar en wanneer nodig.

Ik heb voor alle zekerheid het proces een duwtje in de gegeven. Dit wil zeggen dat het automatisch systeem opnieuw alles zal monitoren. Alle lichten staan momenteel op groen dus als alles zo blijft zal de lijn na zo'n 14 dagen worden verhoogd.
Reputatie 7
Badge +6
Dag Jan, ik zie inderdaad ook een verbreking maar deze had niets te maken met DLM. Zoals ik ook in mijn vorig bericht had meegedeeld duurt het zo'n 14 dagen vooraleer DLM in werking treedt. Uitzonderlijk ook na 7 dagen wanneer ons systeem al voldoende info heeft. De eerste 'check' is dus 23/08.
Beste ThomasP,

Bij de eerste check op 23/08 is er niets gewijzigd.
Snelheid nog steeds op 50/10

Mvg,
Jan
De eerste check zal ook niet altijd direct een verhoging betekenen, best nog wat afwachten denk ik.
Hij pollt op verspillende tijdstippen om er zeker van te zijn dat de resultaten goed blijven
Reputatie 7
Badge +4
Dag Jan,

Er is inderdaad nog niets geweigerd, maar ik zie wel al dat de check positief was, je lijn zal binnenkort verhoogd worden.

Mvg,

Kim
Op het bevriend forum userbase.be/forum zijn er ook die deze uitleg geven en denken dat dit de reden zou kunnen zijn?
Maar langs de andere kant zijn er die deze firmware upgrade ook gekregen hebben en geen terugval van snelheid hebben!
DLM afgelopen nacht langsgeweest verhoogd naar profiel 70/10.
Meer is ook welkom???
Reputatie 7
Badge +4
De verhoging gebeurt altijd in stappen, indien de volgende evaluatieperiode ook positief is, zal je snelheid opnieuw verhoogd worden 😉

Reageer