Beantwoord

Internet snelheid


Sinds gisteren is mijn internetsnelheid van 85 Mbps opeens naar 50 Mbps gevallen.
Maandenlang heb ik op 85 Mbps gestaan zonder problemen.
Mijn klantnummer is 611606539.
Kan mijn lijn eens nader onderzocht worden?
Alvast bedankt.
Mvg,
Jan
icon

Beste antwoord door ElsJ 3 February 2018, 15:51

Bekijk origineel

105 reacties



Martin,
Ik had reeds naar 0800/22 424 gebeld om de DLM te activeren zo'n 13 dagen geleden intussen.
Wel nog geen verhoging gekregen???
Kan ik verder iets ondernemen of zal de lijn op 85/35 blijven?
De kans is inderdaad groot want de reserve die je bij 100 Mbps zou hebben tov van de max bit rate is volgens mij op het randje.
Je kunt altijd in een privébericht vragen aan de prox medewerkers of ze eventueel de DLM even willen overrulen, maar het zou dan ook kunnen dat je op de kortste keren terug valt want de DLM zal op het einde altijd het laatste woord hebben!
Reputatie 6
Badge +4
Hi Jan,

Je provisoned profile is 50MB

momenteel is dit Actual Net data Rate85000.0 downstream en Actual Net data 35000.0 Upstream ( DLM)

Dat is ongeveer max haalbaar op deze lijn , in zeergunstige omstandigheden kan je ev nog zien down gaat tot 100MB maar de upstream zal niet hoger dan 40Mb synchronisatie snelheid gaan

https://www.proximus.be/nl/id_cr_int/particulieren/producten/andere-producten-opties/internetabonnementen.html

Mvg sabine
Beste Sabine,

Eigenaardig dat de downloadsnelheid niet nog kan stijgen met deze mooie waardes?
Er is toch nog ruimschoots overschot wat de noise margin betreft zo'n 15,1dB.
Ter bijkomende info: Niet alleen deze waarde speelt mee.
om maar een reden aan te geven bv: heb ik bv ook noise margin reserve genoeg maar er zit niet genoeg reserve op de aangegeven max mogelijke snelheid, bv als die 105 Mbps aangeeft en 15 noise margin, ga je lijnsnelheid niet op 100 Mbps komen te staan..... ook niet vergeten dat de DLM verschillende zaken analyseert.....
Badge +4
Op 20/02 wordt 552 khz geactiveerd op de downloadt, misschien ietsje verbeteringen.
Zou inderdaad eventueel een beetje kunnen helpen aangezien TS in zone 2 valt
Is dat vandaag dat de 552khz geactiveerd zal worden op de downloadsnelheid???
Allezins nog niets van ondervonden.
Of zit er geen verbetering in voor zone 2?
Verwacht daar niet te veel van want de verbetering in zone 2 van de maximale snelheid is procentueel klein!
Dit blijft gelden dat voor of na de invoer 552kHz, voor zone 2, dat de vectored/dlm snelheid mogelijk 100Mbps kan worden
Moet of kan ik daar iets aan doen?
Misschien eens de modem herstarten?
Ja door de TBF op de lijn te laten uitvoeren en dan afwachten.
door te bellen naan 0800 22 424 en de instructies op te volgen (de uitleg daar van het resultaat te zien op je decoder mag je vergeten)
Reputatie 6
Badge +4
zie topic:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=52013

mvg sabine
Badge +4
Dus best de lijn test bellen vandaag 😉
Badge +4
Ik denk dat de ROP waarop ik zit nog geen 552 Khz heeft, ik zie geen verschil in Max attainable data rate, na de lijntest.
Ik zie ook geen verschil in ruismarge



Ik heb gebeld naar de 0800/22 424 om een TBF te starten.
Mij lijkt dat mijn waarden verbeterd zijn alhoewel profiel nog steeds 85/35 is.
Of moet men enige tijd geduld hebben dat de lijn nog zal verhogen of blijft deze op 85/35?
Nu heb je inderdaad al iets meer kans, maar wacht toch maar een 14 tal dagen af en hou er rekening mee dat het nog altijd de DLM is die de grote baas is om er over te beslissen of alles stabiel blijft bij een verhoging en ook dan alles stabiel blijft voor anderen die op de zelfde distributiekabel zitten waar jij op afgetakt wordt via je introlijn die in je huis binnenkomt.
NB: al geeft die verhoging nog niet echt duidelijk aan of het van de 552kHz invoering komt, want die waarden kunnen uit hun eigen fluctueren in de loop van de tijd daarom trouwens dat de DLM de lijnen over een voldoende tijd de vdsl lijnen in de gaten moet houden.
Martin,

Zou het niet aan de 552kHz invoering kunnen komen?
Op 20/02 heb ik een TBF gestart en toen zijn de waardes iets omhoog gegaan.
maar de stijging van MBR is maar ongeveer 1Mbps ! dus vermoed ik van niet !
Reputatie 6
Badge +3
De invoering van die nieuwe frequenties zal ook niet overal tegelijk ingevoerd worden.
Dat zou niet erg verstandig zijn want bij problemen zijn er dan teveel mensen tegelijk getroffen... Wat dan weer gevolgen heeft voor de ganse keten aan technische ondersteuning.
Het kan alleen maar verbeteren maar de snelheidswinst is ook maar klein (3 Mb/s voor zone 4 en 2 Mb/s voor zone 5) en eventueel voor zone 2 een kans om in zone 1 te vallen, maar als je er invalt kun je bv van 85 mbps naar 100 mbps, of van 70 mbps naar 85 mbps gaan en ook voor een aantal die nu nog in zone 3 zitten die eventueel in zone 2 kunnen terecht komen net het zelfde voor zone4 eventueel naar zone 3 !. Maar velen zullen er mss te veel van verwachten 😉
En als men in zone 2 zit zoals ik kan men dan ook in zone 1 geraken nog?
Als de voorwaarden van je lijn goed zijn, dus genoeg reserve op je max lijnsnelheid /voldoende noise margin ....dan zou je zelf tot 100Mbps kunne geraken.
Dat zal dan ook ook automatisch gebeuren of na het opstarten van de TBF zoals je al gedaan hebt.
Forceren kun je niet of 't is te zeggen als iemand van proximus dit overruled dan ga je toch in de kortste keren terggefloten worden als de lijnkarekteristieken/kwaliteit/stabliteit dit niet toelaat en er wordt ook rekening gehouden met het verhogen van uw snelheid geen onstabiliteit geeft aan anderen die op de zelfde ROP zitten



De Attenuation Down is gezakt naar 16,3 dB voorheen 16,4 en nog ervoor 16,5.
Is dit goed of slecht nieuws om zo nog op 100 kpbs download te geraken?
dat zijn kleine fluctuaties op de lijn die niet abnormaal zijn maar die ook voor je internetsnelheid geen betekenis zullen hebben. (wel is lager hoe beter, maar zijn nog niet van noemenswaardige betekenis)
Zo heb ik bv ook variaties op mijn lijn van de max download van ca 1Mbps maar daarom verandert mijn lijnsnelheid nog niet.
Wel zijn er al die met een Max bit rate van 115Mbps op 100 Mbps zijn komen te staan, maar zoals reeds gezegd het is echt de DLM die de baas is en daar over beslist en DLM is geen persoon dus je kunt er moeilijk mee onderhandelen om hem te overtuigen van je op 100 Mbps te zetten 😉

Reageer