Beantwoord

Internet snelheid


Sinds gisteren is mijn internetsnelheid van 85 Mbps opeens naar 50 Mbps gevallen.
Maandenlang heb ik op 85 Mbps gestaan zonder problemen.
Mijn klantnummer is 611606539.
Kan mijn lijn eens nader onderzocht worden?
Alvast bedankt.
Mvg,
Jan
icon

Beste antwoord door ElsJ 3 February 2018, 15:51

Bekijk origineel

105 reacties

Daar ben ik het met je meer dan 100% eens, 't blijven toch altijd tussenoplossingen, en inderdaad verwonderd het mij eigenlijk nog altijd dat het zo goed werkt als je ziet over welke soms kaduke verspreidingskabel dit signaal binnenkomt.
Natuurlijk was er al discussie bij Prox omdat ze zoveel geld moeten investeren in aanleg van fiber, en er al sprake was gekomen dat ze de glasvezel zouden moeten openstellen, hopelijk vertraagt dit weer de zaak niet!
DLM afgelopen nacht langsgeweest verhoogd naar profiel 70/10.
Meer is ook welkom???
Reputatie 7
Badge +4
De verhoging gebeurt altijd in stappen, indien de volgende evaluatieperiode ook positief is, zal je snelheid opnieuw verhoogd worden 😉
Je ziet dat je nooit de hoop moogt opgeven ;-)
DLM afgelopen nacht langsgeweest verhoogd naar profiel 70/10.
Meer is ook welkom???



Ik sta nu ongeveer 10 dagen op profiel met 70/10
Volgens mij lijken dit mooie waardes om verder te stijgen?
Mijn klantnummer is 611606539.
Zit een verhoging er nog in, iemand een idee?
Reputatie 7
Badge +4
Jan,

Momenteel zie ik nog geen vehoging gepland voor je lijn. Maar zou in principe nog naar 100mb kunnen gaan.

Mvg,

Kim
Eigenaardig dat de lijn niet nog kan stijgen met deze mooie waardes?
Er is toch nog ruimschoots overschot wat de noise margin betreft.
Reputatie 7
Badge +4
Dag Jan, in de toekomst kan dit misschien nog wel gebeuren. MVG, Wim
Badge +4
Eigenaardig dat de lijn niet nog kan stijgen met deze mooie waardes?
Er is toch nog ruimschoots overschot wat de noise margin betreft.

Niet vergeten dat DLM om en bij de 14 dagen evalueert, dan zal het vermoedelijk wel stijgen.
Dus even geduld.
Alleen als je al eens op een hoger snelheidsniveau gestaan hebt en om één of andere reden terug lager gezet wordt kan de stijging heel vlug gebeuren. Als het echter al een heel lange tijd is dat de verhoging niet komt zal er wel een reden voor zijn dat de DLM je niet kan verhogen, de kwaliteit kan veranderen wegen beschadeging tijdens werken bv of meer vocht penetratie in de kabel enz...
Martin,

Inderdaad ruim 6 maanden op profiel van 85/20 gestaan.
Bij de update van firmware van de bbox3 naar beneden gevallen naar 50/10.
Nu ruim 10 dagen terug op 70/10.
Het zal wel iets te maken hebben met de firmware update, want er waren ook meldingen hiervan op het userbase.be/forum , mensen die net het zelfde voorgehad hebben na een firmware update op hun bbox, ook met terugval van hun lijnsnelheid.
Maar of iemand van Proximus daar meer details kan of zal over geven waarom dit gebeurt, is een andere vraag!
Wat is beter een fritbox 7490 of toch de bbox3?
Of maakt niet echt uit?
hangt er allemaal van af wat je wilt ermee doen de doorsnee gebruiker zal daar geen verschil van opmerken.
De fritz heeft veel meer mogelijkheden / instelmogelijkheden maar is uiteraard ook duurder.
Als je uitvoerig wil meer te weten kopen dan kan je best eens gaan kijken op het userbase.be/forum waar leden zitten die de Fritzbox tot op den draad kennen en alles uitpluizen omtrent de Fritzbox.



Afgelopen nacht is de upload verhoogd naar 20 Mbps.
Daardoor is de noise marging van de download verhoogd naar 14,6 dB.
Iemand een idee of de downloadsnelheid nog kan verhogen van nu 85 naar 100???
volgens die uitslag van het sagem tool zit er zeker nog verhoging in.
Dat je upload verhoogd is is te weiten aan recente veranderingen waarmee Proximus bezig is in verschillende fases namelijk:
- verbeterde upload in zone 1/2/3 .
- introductie van 1.1 MHz vectoring.
- activeren vectoring in zone 4/5.
Sorry voor het verkeerd interpreteren ik zie nu dat ik je max lijnsnelheid verkeerd afgelezen heb als 120.247 ipv
110.247, wat ongeveer 10% betekend en wat te laag is om een stabiele lijn te verzekeren.
Ik denk niet dat er nog tussenliggende lijnprofielen liggen tussen 85 en 100, voor alle zekerheid zou je dit eens op userbase.be/forum kunnen vragen of er nog een vdsl lijnprofiel bestaat tussen 85 en 100!
Ik heb vandaag eens een speedtest gedaan en dit zijn de resultaten.

ping
15
Mevrouw
jitter
0
Mevrouw
downloaden
48,4
Mbps
uploaden
15,6
Mbps
Beste,
Vanaf februari ben ik overgestapt naar een hogere abonnement van internet start naar de internet maxi.
Dus nu zal ik 100 mb/s hebben in plaats van 50 mb/s (internet start)
Ik heb nagekeken en helaas mijn download snelheid blijft op zelfde niveau - ik heb steeds 47 mb/s.

Ik vind echt niet mooi dat ik bijna twee keer meer betaal voor een service en alles wat ik krijg is 750GB data in plaats van 100GB.
B-Box Sagem tool geeft alleen het slechtste gegevens:


Current bit rate: 50 Mb/s
Max bit rate: 77 Mb/s (dus mijn router is niet geschikt voor zo hoge snelheid als 100mb/s)

Ik wil iets graag laten weten of dit alleen tijdelijk is of ik moet gewoon andere oplossing kunnen vinden.
Mijn klant nr: 616655354

Mvg,
Marius
Reputatie 7
Badge +3
Dag nuka_quantum

U betaalt niet voor de snelheid in het abonnement maar voor het volume. Dus veranderen van abonnement heeft geen invloed op de snelheid. Uw lijn zelf ziet er in orde uit. Groeten Els
Beste,
Vanaf februari ben ik overgestapt naar een hogere abonnement van internet start naar de internet maxi.
Dus nu zal ik 100 mb/s hebben in plaats van 50 mb/s (internet start)
Ik heb nagekeken en helaas mijn download snelheid blijft op zelfde niveau - ik heb steeds 47 mb/s.

Ik vind echt niet mooi dat ik bijna twee keer meer betaal voor een service en alles wat ik krijg is 750GB data in plaats van 100GB.
B-Box Sagem tool geeft alleen het slechtste gegevens:


Current bit rate: 50 Mb/s
Max bit rate: 77 Mb/s (dus mijn router is niet geschikt voor zo hoge snelheid als 100mb/s)

Ik wil iets graag laten weten of dit alleen tijdelijk is of ik moet gewoon andere oplossing kunnen vinden.
Mijn klant nr: 616655354

Mvg,
Marius
De snelheid die je abonnement aangeeft is de snelheid die hij max. zal toelaten indien je lijnsnelheid zou hogere snelheden aankunnen en die is grosso modo afhankelijk van de lengte/kwaliteit van de lijn waarop je bbox/modem/router aangesloten is.

Nu kan de DLM je wel nog eventueel op een hoger snelheid zetten en je kan dit ook zelf proberen door de lijntest zelf uit te voeren door naar het nummer 0800 22 424 te bellen en de instructies tot op het einde te volgen (dit van je decoder ontkoppelen en de resultaten te zien mag je vergeten). Dan best geen lijntest meer uitvoeren om zeker een veertien tal dagen de DLM de tijd te geven om je lijn te analyseren om te zien of het mogelijk is van je lijnsnelheid wat hoger te zetten.
Badge +4
Momenteel is vectoring nog niet actief op zijn lijn, als dit later geactiveerd wordt zit de 100 er wel dik in gezien zijn 239m afstand.
Wat bijkomende info:
zonder vectoring kan er ook verhoging inzitten maar dan wel via de DLM, dit was mijn uitleg in dit verband hierboven.
Eens op vectoring dan zak zijn lijnsnelheid op 70 komen te staan, met een eventuele verhoging door de DLM, mogelijks tot 100.



Ik heb mij bbox3 nog eens uitgelezen met de sagemtool.
Zou de DLM de lijn alsnog kunnen verhogen naar 100 downloadsnelheid???
Afstand tot de centrale 410meter, is zone 2 zeker waar ik inzit?
Dit zou eventueel kunnen maar daar zal uiteraard de DLM over beslissen die gaat analyseren of alles stabiel blijft bij een verhoging en lengte is geen exacte regel meer zoals vroeger dat je van groter dan 400m je niet meer in zone 1 kon vallen.
Eens een TBF uitvoeren mss 0800 22 424 om de DLM te triggeren en een veertien tal dagen afwachten als je direct geen verhoging ziet.

Reageer