Beantwoord

Internet snelheid


Sinds gisteren is mijn internetsnelheid van 85 Mbps opeens naar 50 Mbps gevallen.
Maandenlang heb ik op 85 Mbps gestaan zonder problemen.
Mijn klantnummer is 611606539.
Kan mijn lijn eens nader onderzocht worden?
Alvast bedankt.
Mvg,
Jan
icon

Beste antwoord door ElsJ 3 February 2018, 15:51

Bekijk origineel

105 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Dag Jan, je snelheid kan automatisch veranderd worden door onze systemen na bijvoorbeeld een update van de servers of dergelijke. Je lijn wordt wel na een bepaalde periode van voldoende stabiliteit terug verhoogd, ik zie namelijk geen fouten. MVG, Wim
Dat kan de DLM zijn die je om reden van instabiliteit je op een lager profiel gezet heeft.
Kijk eens wat proximus als minimum opgeeft hier > http://proximus.be/internetsnelheid

NB: je zit blijkbaar in VDSL zone 2
Vectoring base lijnprofiel= 50/6 Mbps > kan door DLM verhoogd worden tot 85/15 Mbps
Ik heb de bbox3 eens uitgelezen met de tool:
Volgens mij is de vectoring NIET meer actief waardoor ik van 85Mbps naar 50Mbps gevallen ben.

Reputatie 2
Badge
Onlangs zijn de lijnwaarden ook bij mij plots gezakt naar het provisieprofiel van 50 Mbps in zone 2. Alleen vraag ik me af of de DLM wel effectief nog actief is ? Zo ja, hoe lang duurt het normaal om terug op mijn vroegere snelheid geplaatst te worden ? (Stond vroeger zelf op 100/20 wat uitzonderlijk is voor zone 2)
hey Jan_0146

Ik denk dat het een fout is in het sagem tool, je max lijnwaarde duiden een lager snelheid aan dan wat je haalt ??? Het is niet de eerste keer dat het tool foutieve gegevens aangeeft!
is het de laatste versie van het tool dat je gebruikt.
Best eens de vraag stellen op userbase.be/forum daar zit de ontwerper van het tool en nog enkele specialisten die heel goed op de hoogte zijn omtrent het interpreteren van VDSL lijnwaarden enz.
Onlangs zijn de lijnwaarden ook bij mij plots gezakt naar het provisieprofiel van 50 Mbps in zone 2. Alleen vraag ik me af of de DLM wel effectief nog actief is ? Zo ja, hoe lang duurt het normaal om terug op mijn vroegere snelheid geplaatst te worden ? (Stond vroeger zelf op 100/20 wat uitzonderlijk is voor zone 2)
na zo een veertien dagen zou je toch al resultaat mogen verwachten
eens een privé bericht sturen aan PX team zodat ze kunnen nakijken of de DLM nog actief staat.
Je kan het ook door het 0800...... nummer te bellen die de TBF start en de DLM triggert maar dan begint zijn cyclus terug opnieuw, en is het beter het eerst eens te laten nakijken
Reputatie 7
Badge +4
Dag Jan, je hebt wel degelijk nog vectoring anders had je maar 20mbit gehad. MVG, Wim
Reputatie 7
Badge +4
Dag Gentil, je lijn staat terug in observatie en zal vanzelf opnieuw naar omhoog gaan wanneer voldoende stabiel geacht door onze automatische systemen. MVG, Wim
Dag Wim,

Dus ik mag er dan ook vanuit gaan dat na ongeveer 14 dagen de snelheid terug zal stijgen naar 85 Mbps???

Mvg,
Jan
Reputatie 7
Badge +4
In theorie wel, maar ik kan dit niet garanderen daar dit een automatisch proces is dat afhankelijk is van verschillende variabelen.
Dag Wim,

Dus ik mag er dan ook vanuit gaan dat na ongeveer 14 dagen de snelheid terug zal stijgen naar 85 Mbps???

Mvg,
Jan

Niet vergeten dat het iedere klant is op de distributie kabel waar jij ook op zit, ook een rol spelen in de beslissingen van de DLM die hij moet nemen.
Een vb , als de DLM vaststelt dat andere lijn(en) onstabiel worden door aan uw modem een hogere snelheid te geven dan gaat die ook gas terugnemen, een ander voorbeeld vocht in de distributiekabel die de metingen beïnvloeden enz.....enz...
Jan
je kan mss eens deze versie proberen van het sagem tool: hier

Reputatie 2
Badge
Op zich voldoet 50 Mbps download ruimschoots genoeg voor normaal internetgebruik. Dit mag ook eens gezegd worden voor we weer beginnen te zeuren.😀
Anders wordt het als zoonlief games zit te downloaden van 10-tallen GB (vooral tijdens de zomervakantie)

In mijn geval had ik vroeger een gemeten downloadsnelheid van ongeveer 88 Mbps, na terugval heb ik bij mijn metingen ongeveer een 44 Mbps. Dat maakt downloaden van grote bestanden wel dubbel zo lang. Anderzijds heb ik wel liever een lagere stabiele snelheid dan een onstabiele hogere snelheid. We gaan dus nog eventjes geduldig afwachten en de DLM zijn werk laten doen.
Reputatie 2
Badge
Zonet ook even gebruik gemaakt van het Saegemtool.
In hoeverre deze gegevens correct zijn weet ik niet ?

Maar als ik de lijnwaarden mag geloven zit ik eerder in zone 1 dan 2 ?
In elk geval zijn ze heel goed en ik ga er dan ook vanuit dat een verhoging in snelheid niet lang op zich zal laten wachten ?

Downstream current bit rate: 50 171 kbps
Upstream current bit rate: 9 998 kbps

Downstream max bit rate: 119 808 kbps
Upstream max bit rate: 26 136 kbps

Downstream attenuation: 15,3 dB

Downstream noise margin: 29,9 dB
Upstream noise margin: 17,5 dB

Vectoring down: yes
Vectoring up: yes
Modem vectoring compatible: yes
ROP vectoring compatible: yes

DSL standard: VDSL2 Annex B
DSL profile: 17a
Estimated distance: 356 m

Proximus profile name: 50/10
Proximus DLM profile: unknown
Proximus repair profile: no
moest je in zone 1 zitten da zou je direct op 70 Mbps staan dus wil dit zeggen dat je nog in zone 2 valt,
waarschijnlijk ergens een randgeval, ook bv te zien aan je down max 119,8 Mb/s waar je normaal mag rekenen dat je zeker zo'n 20% res moet nemen. Dit Tool geeft ook niet altijd exact de juiste cijfers en zeker als je in het randgebied valt is het onmogelijk om er uit af te leiden is het nu zone één of twee bv. Dus dan moet je er u bijna bij neerleggen dat het prox meetsysteem wel de juiste keuze zal gemaakt hebben ??
Martin ik heb jou sagemtool eens gebruikt.
Hieronder de meting.

dan heeft dit duidelijk iets te maken met een fout in het tool want de ontwerper heeft die laatste versie aangepast tot dat hij een oplossing heeft gevonden en daarom heeft hij de current en maximum bitrate de zelfde waardes laten weergeven omdat die niet correct waren,
Wat mij wel wat verwonderd dat het tool aangeeft dat VDSL niet ON staat en ik dacht toch dat er op dit gebied geen foutieve meldingen waren door dit tool, daarom mss toch best eens een lijntest op 0800 2242 uitvoeren, zodat die weer getriggerd wordt! > zie automatisch lijntest
je kan het ook altijd eventueel melden op het userbase.be/forum
zoals hij hier ook aangeeft >

Jan,

je hebt blijkbaar een bbox met firmw. versie 8c 82A
en volgens de ontwerper van het sagem tool 0.12.4 :
Volgende problemen blijven dus:
- downstream noise margin kan niet opgehaald worden van de bbox
- max downstream bitrate kan niet opgehaald worden van de bbox, indien de eigen berekening faalt

De tool zal voor de nieuwe firmware bij max downstream bitrate gewoon de current downstream bitrate geven, als tijdelijke oplossing.
Van zodra ik de nieuwe firmware heb, kan ik deze problemen verder onderzoeken.

PS: ook de noise margin down wordt hierbij op 0.0 gezet
Hey Martin,

Ja klopt sinds 3 tal dagen is mijn bbox3 geupdate met de nieuwe firmwware versie 8c 82A.
Het is op dat moment dat mijn profiel 85/20 naar beneden gedoken is naar 50/10.
Dan zou ik gewoon nog een tijd afwachten en kan de DLM je in dit geval terug op een hogere waarde zetten.
Alleen heeft het tool blijkbaar met deze software update ook een kleine update nodig !-)
Reputatie 2
Badge
Het lijkt er inderdaad op dat een firmware update van de bbox 3 een reset veroorzaakt naar het basisprofiel. Ik ben op het userbase forum een gelijkaardig geval tegengekomen. Natuurlijk we mogen niet voorbarig conclusies hieruit trekken !
Ik heb vernomen dat bij de update van de firmware van de bbox3 heel wat profielen naar beneden gedoken zijn.
Hopelijk komt er vlug een oplossing voor dit probleem.
@Martin: Is er al een nieuwe sagemtool in de maak om de bbox3 uit te lezen?
Dat zou de auteur laten weten van zodra hij die klaar heeft.
Reputatie 2
Badge
Ik wil hier zeker geen nieuwe discussie opstarten, maar ik vind het alleen jammer dat deze gegevens gewoon niet meer door de gewone gebruiker kunnen uitgelezen worden zoals dat dit vroeger met de bbox 2 het geval was.
Inderdaad velen zouden dit graag hebben, maar eerlijk gezegd het verwonderd mij dat het de andere kant niet opgaat en het volledig afgeschermd wordt zoals de bbox3 van Technicolor.
je kan het onrechtstreeks een beetje in het hoog houden door deze beide te vergelijken
- minimum/maximum van je lijnsnelheid die je moet kunnen halen: http://proximus.be/internetsnelheid
- de snelheid die je (bij benadering) haalt: http://speedtest.net
   (verbonden met utp aan de bbox en geen decoders die op staan of PVR opnames )

Reageer