Vraag

Internet op eerste verdiep

  • 21 September 2020
  • 17 reacties
  • 1240 Bekeken

Hallo,

Recent verhuisd, tracht ik snel internet op het bureau op eerste verdieping te krijgen.

De internetaansluiting (& tv) staat op het gelijkvloers, maar op het eerste verdiep is het wifi-signaal te zwak om te werken (corona en video-conferenties, weetjewel)
Ik trachtte eerder al een plc-adapter, maar dit mislukte steeds - uiteindelijk had ik dan helemaal geen connectie meer.
Nu is er op het eerste verdiep ook wel nog een kabelaansluiting, maar toen ik m’n desktop daaraan verbond, leverde dat niets op. Hoe krijg ik deze verbinding boven tot stand?
Alvast bedankt voor elke nuttige bijdrage - in lekentaal geschreven.

Groeten,
Stijn


17 reacties

@Stijn D  ik zal het verder overlaten aan M_016

succes

Reputatie 7
Badge +4

@Stijn D

Proximus doet normalerwijze geen binnenbekabeling

ik vermoed dat de betrokken technieker “snel de klus heeft willen klaren zonder u op bijkomende kosten te jagen”

misschien neemt een Proximus-medewerker op  dit publieke forum dit probleem op maar mij lijkt het aangewezen dat dit ordentelijk opgelost wordt door een electricien (niet-Proximus)

ik vermoed trouwens dat uw verhuurder niet bepaald blij zal zijn met “de huidige installatie & haar uitzicht”

misschien is overleg aangewezen en kan hij/zij u helpen om een geschikte electricien te vinden op het op een ordentelijke manier op te lossen (en heeft hij/zij de aansluitschema’s)

 

P..S.

indien nodig geef ik wel een korte vertaling van hetgeen hierboven vermeld werd (en google translation is best ok/bruikbaar voor niet al te lange zinnen)

 

 

Ik zou graag een technieker laten komen dus, maar ik vind mijn weg niet in de keuzemenus en de wachtmuziekjes van het algemeen telefoonnummer. Hoe kan ik de juiste persoon bij de technische planning aan de lijn krijgen? Het kaartje van de technieker die langskwam ben ik helaas kwijt.

Beste M_016, ik zou graag deze info door kunnen geven aan een technieker die ter plaatse komt, maar vermoedelijk (wegens in Brussel) zal die niet Nederlandskundig zijn. Hoe leg ik dat dan best uit?

Beste Martin,  voor 1)ik ben een huurder en ken niet de infrastructuur van de kabels of de verbindingen tussen de RJ45 stopcontacten. Logischerwijs staan deze in verbinding - gelet dat het een woning betreft die slechts 10j oud is.
Voor 2) die test doe ik later op de dag nog eens. Bedankt voor de tip.  

tenzij @Stijn D  kan achterhalen waar die utp van boven uitkomt ergens en is het mss dan nog op te lossen of gewoon nog eens eerst de plc’s proberen in orde te krijgen dan heb je geen elektrieker meer nodig

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat u het probleem best op één of ander manier door een electricien laat oplossen

Vermoedelijk komen de kabels inderdaad in die blauwe kast samen (patchpanel) wat waar is een ander vraag

Waarschijnlijk kunt u uw Bbox aldaar (in de buurt) niet plaatsen en dient er op één of ander manier een 2e RJ45 stopcontact met kabel naar het patchpanel te worden voorzien vanaf het gelijkvloers waar uw Bbox nu staat om een gele LAN-poort naar het patchpanel plaats X te kunnen verbinden en vandaaruit naar het RJ45 stopcontact 1e verdieping

https://www.niko.eu/nl-be/producten/schakelmateriaal-en-wandcontactdozen/audio-tv-data-telefoon/2-x-rj45-utp-cat6-vlakke-uitvoering-productmodel-niko-12a6e6a1-a73a-577f-a582-d1f08cb2620a

1 RJ45 → RJ11 ovrergang voor de Bbox

1 RJ45 → patchpanel voor aansluiting LAN Bbox naar RJ45 1e verdieping

 

Ligt die NTP2007 daar gewoon los in die blauwe kast zonder enige aansluiting?

Misschien best aldaar laten vastzetten op de inkomende Proximus-kabel en de DSL-splitter erop plaatsen en de DSL-uitgang gebruiken om naar patchpanel positie Y te gaan om op het gelijkvloers naar de Bbox te gaan (indien Bbox3v+ kunt u een eventuele telefoon op de Bbox aansluiten - VoIP)

 

De Niko-afdekplaat gelijkvloers kan/moet uiteraard teruggeplaatst worden

Succes

@Stijn D heb je al eens mijn bovenstaande berichten « » punten 1) en 2) bekeken?

@Stijn D 
In verband met punt 3)
op de gelijkvloers waar nu die zwarte TF2007 VDSL filter ingeplugd zit, zal dan inderdaad waarschijnlijk vroeger een telefoon aansluiting geweest zijn .
de technieker zal daar een inbouw NTP2007 ingebouwd hebben.

Ik woon in een soort appartementenblok, en ik geloof dat de ‘afsplitsing’ tot mijn woning in dit blauw kastje gebeurt (zie foto). Daar ligt nog zo’n NTP2007 doos los in die bak -al bij al nogal slordig achtergelaten door de technieker nu 3 weken terug.

Is het mogelijk dat het probleem zich in die blauwe bak situeert?
Het lijkt me dat de technieker niet helemaal zorgvuldig geweest is met de aansluitingen - hoe kan ik dit snel laten rechtzetten?
Initieel zag het RJ45 stopcontact op het benedenverdiep er trouwens ook gewoon proper uit met een, met een plastiekje erover (net zoals boven), maar dat heeft de technieker eraf gehaald en die zwarte Proximus DSL splitter gezet. De vorige bewoners hadden die dus niet (nodig daar).

 

 

@Stijn D 
3) staat er ergens een NTP2007 doos waar de kabel van proximus binnenkomt 

 

@Stijn D 
2) Die beide plc adapters die je getest hebt heb je die ook getest door die bvb beneden eerst in de zelfde ruimte te zetten waar je bbox staat en dan daar op de tweede plc je laptop direct aansluiten met utp kabel of je aan de 2de plc of het zo al werkt. (eerste plc  natuurlijk eerst verbinden met utp aan de bbox)

@Stijn D 
1) Hetgeen je zou moeten kunnen eerst uitvissen is waar die kabel boven (waar je grijze kabel nu insteekt op de foto) naar toeloopt in de muur, waar die ergens uitkomt, want als je dat niet weet kun je ook niet weten of je die zult kunnen gebruiken om die aan te sluiten aan je bbox

Reputatie 7
Badge +4

Ik vrees dat hier een probleem is = geen aansluiting ethernet (meer) 

→ waar loopt die ethernet-kabel van dat RJ45 stopcontact heen (naar een technische ruimte?)

Concreet op het gelijkvloers is een zwarte Proximus DSL splitter aangesloten dus ik vermoed dat het vroegere RJ45-(ethernet) stopcontact gewoon als RJ11 (telefoniestopcontact) gebruikt wordt om de Proximus Bbox aan te sluiten (blauwe kabel)

→ Vraag waar bevindt zich het NTP2007 aansluitpunt van Proximus (contactdoos)?

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_cable_global_surf/particulieren/support/internet/internet-thuis/installatie-en-kabels/hoe-je-kabels-aansluiten-of-nakijken.html

 

Achter het RJ45 stoptcontact op de 1e verdieping bevindt zich een ethernet/utp-kabel (in de muur) die ergens naartoe gaat de vraag is naar waar en hoe u een gele LAN-poort van uw Bbox op deze kabel kunt aansluiten om uw probleem op te lossen

→ er ontbreekt zeker een 2e RJ45  stopcontact op de plaats waar uw Bbox staat

dit 2e nodige RJ45 utp/ethernet stopcontact moet op één of ander manier verbonden worden met de utp kabel verbonden worden met het RJ45 stopcontact op de 1e verdieping (is er een technische ruimte)

 

eventueel moet de installatie herzien worden (door een electricien)

Bbox aansluiten op NTP2007 contactdoos Proximus op plaats X (technische ruimte?)

contactdoos op het gelijkvloers terug als RJ45 gebruiken bij voorkeur in dubbele uitvoering 2*RJ45 om uw PC en uw decoder aan te sluiten

RJ45 op 1e verdieping verbinden met een gele LAN-poort van uw Bbox

 

Beste M_016,

Beste Martin,

 

ik heb even foto’s genomen, zo kan ik het wat eenduidiger uitleggen. Het is nogal basic, maar zo is mijn kennis/begrip van de zaken ook

Hier is de aansluiting op het gelijkvloers van de bbox. Voordat de technieker van proximus kwam, was hier een RJ45 doosje waar nu de proximus stekker zit.

 

 

De blauwe kabel van het proximus doosje is verbonden met m’n bbox. De gele verbindt bbox & tv.
De grijze kabel rechstreeks op mn laptop = werkend internet

Op de bovenverdieping, wanneer ik diezelfde grijze kabel gebruik voor diezelfde laptop, is er geen internet ( en dat is het eigenlijke probleem) 
Idealiter zou ik ook een goede wifi verbinding willen hier (helaas lukte het me niet via de plc adapters) - maar minimum een werkende kabelverbinding.

@Stijn D  die kabel die boven uitkomt, steek je die beneden in een utp poort van de bbox en boven in je laptop dan zou dit moeten werken.

maar ik begrijp niet goed als je zegt “als ik die zelfde kabel in de modem plug  dan werkt het wel “

dan veronderstel ik dat je die boven wel in de laptop ingeplugd had maar niet beneden in de bbox wat je zeker moet doen, dus ik veronderstel dat je eigenlijk al de oplossing gevonden had :slight_smile:

utp kabel aan de ene kant in de laptop en aan de andere kant in de bbox/modem (LAN)

 

Reputatie 7
Badge +4

Ik veronderstel dat u onderstaande bedoeld met “utp-gat in de muur”, correct?

https://www.niko.eu/nl-be/artikel/101-65151

Is uw Bbox gele LAN poort x ook op zo’n RJ45 aangesloten en loopt er een utp/ethernet-kabel rechtstreeks of onrechtstreeks tussen beide RJ45?

 

Hallo, dank je voor je snelle antwoord, Martin.

Er is boven een coax én een utp ‘gat’ in de muur, maar ik heb enkel utp kabels liggen.

Echter, als ik de utp netwerkkabel boven verbind met mijn laptop, dan gebeurt er niets. Als ik dezelfde kabel op het gelijkvloers rechtstreeks in de modem inplug, dan werkt het wel (dus het ligt niet aan de kabel).  Moet ik die aansluiting boven dan activeren ofzo?

Die kabelaansluiting boven is dit een coax kabel aansluiting of een UTP netwerkkabel die je bedoelt 

als het een utp netwerkkabel aansluiting is zou je direct een laptotp/pc kunnen verbinden zo aan de bbox modem. of als het via wifi moet gebeuren bvb een wifi acces point boven ermee verbinden aan de bbox modem

dit is utp netwerkkabel

 

Reageer