Internet ondermaats, dringend verbetering nodig

  • 4 November 2020
  • 17 reacties
  • 179 Bekeken

De laatste tijd is het internet ondermaats. We betalen voor 100 mbits en krijgen zelden 30 mbits met internetkabel rechtstreeks aangesloten op de bbox3. En ik heb al vaak contact proberen op te nemen met de hulp en het enige wat ze dan kunnen doen is mensen sturen die het probleem niet kunnen oplossen. De enige manier die ik kan bedenken is glasvezel leggen. Op 100 meter van ons huis kunnen ze in nieuwbouw genieten van snel internet. Nu met al de toestanden is het verbruik aanzienlijk toegenomen en kan de verbinding het verbruik niet meer aan.

 

mvg

een ontevreden proximus klant


17 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Is het mogelijk je klantennummer of je lijnnummer even toe te voegen aan je profiel?

Graag wil ik even verduidelijken dat je nooit betaald voor snelheid bij Proximus maar altijd aan het volume (de hoeveelheid) internet in je abonnement.

 

Als ik je gegevens mag ontvangen, dan kijk ik het graag even voor je na.

Is het mogelijk je klantennummer of je lijnnummer even toe te voegen aan je profiel?

Graag wil ik even verduidelijken dat je nooit betaald voor snelheid bij Proximus maar altijd aan het volume (de hoeveelheid) internet in je abonnement.

 

Als ik je gegevens mag ontvangen, dan kijk ik het graag even voor je na.

Heb het zonet veranderd

@lowie27 Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

@lowie27 Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   39.999 kbps
Upstream current bit rate:     10.000 kbps

Downstream max bit rate:       48.909 kbps
Upstream max bit rate:         10.518 kbps

Downstream attenuation:        20,1 dB

Downstream noise margin:       15,9 dB
Upstream noise margin:         9,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   8b
Estimated distance:            645 m

Proximus profile name:         40/10
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no

je basis profiel is al verhoogt door de DLM 

Reputatie 7
Badge +4

@lowie27, ik heb je lijn nagekeken.
Lijn staat op een voorzien profiel van 30 Mbps, Omdat de resultaten van de lijn goed zijn is de lijn op hoger profiel geplaatst. 
Dus een hogere snelheid.

 

Je snelheid hangt altijd af van de afstand van de woning tot de verdeler. Daarom dat klanten nooit betalen voor snelheid maar altijd voor het volume aan internet. 

 

 

@lowie27, ik heb je lijn nagekeken.
Lijn staat op een voorzien profiel van 30 Mbps, Omdat de resultaten van de lijn goed zijn is de lijn op hoger profiel geplaatst. 
Dus een hogere snelheid.

 

Je snelheid hangt altijd af van de afstand van de woning tot de verdeler. Daarom dat klanten nooit betalen voor snelheid maar altijd voor het volume aan internet. 

 

 

En 30mbits per seconde voldoet aan de huidige standaarden voor internet. Daar heb ik toch mijn bedenkingen over. Misschien voor 1 enekele gebruiker maar dan is stabiliteit ook nog een ding. Zijn alle bedrijven de maximale snelheden begrensd op 30mbits per seconde? Zou wel triest zijn misschien kunnen andere partijen wel beter alternatieven voorschotelen.

je basis profiel is al verhoogt door de DLM 


Wat bedoel je hier precies mee?

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

https://superuser.com/questions/1002193/what-is-dynamic-line-managment

Het vdsl2 lijnprofiel bij oplevering (startsnelheid) werd verhoogd van 30/10 naar 40/10 (DLM profile),  een snelheid van 50/10 Mbps misschien zelfs nog mogelijk vermits de noise margin down > 10 dB (16 dB) 

 

 

je basis profiel is al verhoogt door de DLM 


Wat bedoel je hier precies mee?

De DLM is een automatisch meet/monitoring systeem dat probeert om om de vectorised VDSL basissnelheid in uw geval, gezien de lengte/verzwakking van je lijn,  30Mbps is te verhogen in stappen en dat onder voorwaarde dat je lijn en ook de lijnen van andere klanten hierdoor niet onstbiel worden. Aangezien je op 40Mbps staat heeft de DLM je lijn al één stap hoger kunnen zetten namelijk van 30 naar 40 Mbps. Maar het is dus niet zeker dat de snelheid nog kan verhoogd worden alleen als de stabiliteit niet in het gedrang komt zal dit nog gebeuren.

update afgelopen 24u een gemiddelde van max 10 mbits/s gehaald.

heb je de speedtest met een ander toestel dat verbonden is met een utp kabel rechtstreeks aan je bbox ook al eens uitgevoerd.

Anders eens de bbox herstarten = 5 sec stroomloos zetten en terug laten opstarten of anders bbox resetten = 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt houden om dan te lossen en de bbox volledig laten opstarten.

heb je de speedtest met een ander toestel dat verbonden is met een utp kabel rechtstreeks aan je bbox ook al eens uitgevoerd.

Anders eens de bbox herstarten = 5 sec stroomloos zetten en terug laten opstarten of anders bbox resetten = 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt houden om dan te lossen en de bbox volledig laten opstarten.

Meerdere malen bbox opnieuw opgestart. weinig succes.

Reputatie 7
Badge +4

Ik zie alvast geen herstart in de laatste maanden.
Zou het kunnen dat dit toch nog niet is gebeurd?

 

Je mag het toestel een 10 seconden uit de stroom trekken en na 10 seconden het toestel terug opstarten. 
Als de internetconnectie terug is mag je dit melden, dan kijk ik of de herstart correct is doorgelopen. 

Ik zie alvast geen herstart in de laatste maanden.
Zou het kunnen dat dit toch nog niet is gebeurd?

 

Je mag het toestel een 10 seconden uit de stroom trekken en na 10 seconden het toestel terug opstarten. 
Als de internetconnectie terug is mag je dit melden, dan kijk ik of de herstart correct is doorgelopen. 

Is het niet voldoende om op de modem webpagina te herstarten? Is het ook mogelijk om een heropstart schema te maken?

Reputatie 7
Badge +4

Is het niet voldoende om op de modem webpagina te herstarten? Is het ook mogelijk om een heropstart schema te maken?

Dan  wordt het toestel (vermoedelijk) geen 10 sec zonder stroom gezet 

Misschien best eens een hard reset van uw Bbox uitvoeren (indien u geen specifieke regels in uw Bbox hebt ingesteld want anders gaan die mogelijks verloren)

https://www.youtube.com/watch?v=1RNkAdGsrnY

heb je de speedtest met een ander toestel dat verbonden is met een utp kabel rechtstreeks aan je bbox ook al eens uitgevoerd.

Anders eens de bbox herstarten = 5 sec stroomloos zetten en terug laten opstarten of anders bbox resetten = 20 sec het verzonken resetknopje achteraan ingedrukt houden om dan te lossen en de bbox volledig laten opstarten.

Meerdere malen bbox opnieuw opgestart. weinig succes.

blijkbaar werd reeds een reset ook al uitgevoerd!

Reageer