Hier ook hetzelfde probleem met de modem die sinds een goed jaar op willekeurige tijdstippen voor een minuut of 2 geen internettoegang aanbiedt. Ik zal ook even kort het probleem schetsen.
We hebben sinds januari 2016 onze eigen powerlines, deze werkten perfect tot ergens begin vorig jaar. Op willekeurige tijdstippen plots geen internet meer gedurende een minuut of 2, nadien alles weer normaal. Hiervoor een aantal keer naar Proximus gebeld, maar het lag zogezegd altijd aan mijn powerlines (kan ik maar moeilijk geloven maar oké dan...). Na een paar keer te bellen eindelijk toch een afspraak met een technieker gekregen. Opnieuw dezelfde conclusie: de lijn is stabiel, de modem logt niets vreemd dus het ligt aan je powerlines.
Nu bijna twee weken geleden (30 april) had ik het gehad en ik dacht ik zal de technieker maar geloven, ik koop een nieuwe installatie en gooi de ‘oude’ powerlines weg. Zo gezegd, zo gedaan, ik bestel een mesh systeem (TP Link Deco P9) met 3 Deco’s. Ik installeer het hele systeem, werkt perfect en we hebben zelfs snelheidswinst, hoera! Maar twee uur later was de vreugde over toen Proximus TV niet werkte. Probleem geanalyseerd: Deco systeem deelde zelf IP-adressen uit waardoor de decoder geen IP-adres kreeg in de range 192.168.1.200 - 192.168.1.254. Dit probleem was ook snel opgelost door de Deco’s als access point in te stellen. Hoera, alles werkt weer!
Nu deze avond weer dezelfde situatie als waarvoor het nieuwe systeem de oplossing moest zijn… Drie keer op nog geen 20 minuten tijd viel het internet weg voor 2 minuten. Maar wat is het voordeel aan de Deco’s? Ze gaan allemaal rood branden als ze geen internet hebben én de app geeft dit ook effectief aan. Het Deco netwerk functioneert perfect, het is weer de modem die geen signaal geeft. Ik heb deze avond alle LAN-poorten op de modem geprobeerd. Voorlopig draait het netwerk weer op LAN 4.
Ik zou hier ontzettend graag een oplossing voor hebben. Ik wil ook geen oplossingen meer in de trend van resetten, heropstarten of dergelijke. De enige oorzaak van deze problematiek is, volgens mij, de modem. Ik ben het beu om continu hetzelfde te horen: het ligt aan jouw toestellen, die van ons werken prima.
Om af te sluiten nog een beetje randinformatie over de modem. De WiFi kan niet meer ingeschakeld worden, niet meer via de knop op het toestel en ook niet via de webinterface. Ook geen enkele LAN-poort geeft nog een groen lampje, enkel knipperend oranje. Normaal zou ik verwachten dat het groen lampje stabiel brandt bij een connectie en het oranje bij data-overdracht. Klopt dit?
Hopelijk wordt het probleem eindelijk opgelost!
--
Groeten
Thomas