Internet onderbrekingen


Hier ook hetzelfde probleem met de modem die sinds een goed jaar op willekeurige tijdstippen voor een minuut of 2 geen internettoegang aanbiedt. Ik zal ook even kort het probleem schetsen.

We hebben sinds januari 2016 onze eigen powerlines, deze werkten perfect tot ergens begin vorig jaar. Op willekeurige tijdstippen plots geen internet meer gedurende een minuut of 2, nadien alles weer normaal. Hiervoor een aantal keer naar Proximus gebeld, maar het lag zogezegd altijd aan mijn powerlines (kan ik maar moeilijk geloven maar oké dan...). Na een paar keer te bellen eindelijk toch een afspraak met een technieker gekregen. Opnieuw dezelfde conclusie: de lijn is stabiel, de modem logt niets vreemd dus het ligt aan je powerlines.

Nu bijna twee weken geleden (30 april) had ik het gehad en ik dacht ik zal de technieker maar geloven, ik koop een nieuwe installatie en gooi de ‘oude’ powerlines weg. Zo gezegd, zo gedaan, ik bestel een mesh systeem (TP Link Deco P9) met 3 Deco’s. Ik installeer het hele systeem, werkt perfect en we hebben zelfs snelheidswinst, hoera! Maar twee uur later was de vreugde over toen Proximus TV niet werkte. Probleem geanalyseerd: Deco systeem deelde zelf IP-adressen uit waardoor de decoder geen IP-adres kreeg in de range 192.168.1.200 - 192.168.1.254. Dit probleem was ook snel opgelost door de Deco’s als access point in te stellen. Hoera, alles werkt weer!

Nu deze avond weer dezelfde situatie als waarvoor het nieuwe systeem de oplossing moest zijn… Drie keer op nog geen 20 minuten tijd viel het internet weg voor 2 minuten. Maar wat is het voordeel aan de Deco’s? Ze gaan allemaal rood branden als ze geen internet hebben én de app geeft dit ook effectief aan. Het Deco netwerk functioneert perfect, het is weer de modem die geen signaal geeft. Ik heb deze avond alle LAN-poorten op de modem geprobeerd. Voorlopig draait het netwerk weer op LAN 4.

Ik zou hier ontzettend graag een oplossing voor hebben. Ik wil ook geen oplossingen meer in de trend van resetten, heropstarten of dergelijke. De enige oorzaak van deze problematiek is, volgens mij, de modem. Ik ben het beu om continu hetzelfde te horen: het ligt aan jouw toestellen, die van ons werken prima.

Om af te sluiten nog een beetje randinformatie over de modem. De WiFi kan niet meer ingeschakeld worden, niet meer via de knop op het toestel en ook niet via de webinterface. Ook geen enkele LAN-poort geeft nog een groen lampje, enkel knipperend oranje. Normaal zou ik verwachten dat het groen lampje stabiel brandt bij een connectie en het oranje bij data-overdracht. Klopt dit?

Hopelijk wordt het probleem eindelijk opgelost!

--

Groeten
Thomas


19 reacties

Als jouw internet wegvalt via die powerlines, heb je dan nog rechtstreeks internet op de modem? Idealiter best even met een kabel proberen.

Bij een groen lichtje is er een Gbps connectie met het andere toestel, bij oranje is er waarschijnlijk ergens een fout of verouderde toestellen, want dan zakt de verbinding terug tot 100Mbps. Als ze knipperen, betekent dit gewoon dat er activiteit op die poort is.
Krijg je een groen of oranje lichtje mocht je een laptop oid rechtstreeks met een kabel aan de modem verbinden?

Ik heb jouw post ook een apart plekje gegeven ;) Problemen en oorzaken zijn iets anders dan in het voorgaand topic.

wel rekening houden dat je nog altijd met powerlines werkt en de netwerksnelheid/stabiliteit zal bepaald worden door de kwaliteit van de powerlineverbinding en het soms bv nodig is om te experimenteren met verschillende stopcontacten.

Ik blijf er bij dat je met powerlines nooit 100% zeker bent dat het altijd goed zal werken, bij mijn pa hadden we ook powerlines vroeger en hadden soms geen problemen en dan weer wel ook bv ‘s avonds bij tv kijken via decoder hadden we af en toe blokjes in beeld, enfin ik geef het toch ter info mee.

Bedankt voor jullie antwoorden!

@WenzelR Of er bekabeld internet is wanneer het probleem zich voordoet, weet ik niet. Dat zal ik eens testen als het probleem zich nog eens voordoet! Ik wist ook niet precies wat de betekenis was van de lichtjes, bedankt voor de verduidelijking.

@Martin Die info kreeg ik ook al van de klantenservice en ik weet dat powerlines niet van dezelfde kwaliteit is als bekabeld internet. Maar we hadden voordien geen problemen met dezelfde setup. Ik hoop dat ik binnenkort meer informatie kan geven over of er aan de modem internet is tijdens het probleem. Blokjes hebben we enkel bij Proximus Pickx en niet op de ingebouwde Netflix, dat zou ik niet meteen linken aan de powerlines.

Ik hou jullie op de hoogte als ik meer weet.

Reputatie 6
Badge +3

Een firmware upgrade uitvoeren van de deco’s om stabiliteitsproblemen op te lossen is ook een optie: https://www.tp-link.com/nl-be/support/download/deco-p9(3-pack)/#Firmware 

Welke LEDjes branden op deco die verbonden is met jouw bbox3 ? Zie ook hier de tips voor problemen te kunnen detecteren met jouw deco’s : https://www.tp-link.com/nl-be/support/faq/1454/

Controleer of er ook geen zware apparaten zich op dezelfde stroomkring als jouw deco plc adapters bevinden zoals stoomstrijkers,elektrische verwarming,microgolfoven,.. .

Wanneer je 1 deco aansluit op de lan-poort van je bbox3 dan zou er op zijn minst een vast lampje moeten branden om aan te duiden dat er een kabel gedetecteerd werd en ook knipperen wanneer er dataoverdracht is.

@katleen.dewolf 

Blokjes hebben we enkel bij Proximus Pickx en niet op de ingebouwde Netflix, dat zou ik niet meteen linken aan de powerlines.

dat klopt dat is niet direct een bewijs,  want zelfs komt dit ook voor als je direct bekabeld bent met de laptop aan de bbox.

opgelost door de Deco’s als access point in te stellen

Hoe stonden die dan ingesteld, van de eerste die aangesloten is aan de bbox daar klinkt het nog logisch maar van de andere twee zou ik verwachten dat die default als AP zouden ingesteld staan?

De Deco die met de bbox verbonden was, was inderdaad enkel router (het meervoud moest niet). De poort waarop de Deco met de bbox verbonden was kreeg enkel een oranje lampje en geen groen, dit krijg ik wel met de oude powerlines. De firmware van de Deco’s was reeds de nieuwste versie, dus dat was ook het probleem niet. De Deco’s zijn ondertussen terug op weg naar de afzender omdat ze geen optimale dekking konden voorzien in ons huis, maar dat ligt vooral aan de indeling van het huis en de locatie van de modem. Voor een optimale dekking kan de Deco niet aan de decoder staan en zou ik ook de WiFi bridge nodig hebben en dat is niet wat ik wil.

Momenteel draait alles weer normaal op de powerlines. Gisteren nog even een dip gehad maar tegen dat ik mijn laptop en kabel bij de hand had, was het probleem weer verdwenen… Volgende keer sneller zijn! Het blijft dus nog altijd een raadsel waar de dips vandaan komen. De powerlines zijn trouwens TP Link WPA4220 (versie 1).

 

--
Groeten
Thomas

Als je nu met een laptop bv. een bekabelde speedtest doet via de TP Link WPA4220 homeplug en je vergelijkt die speedtest dan als je rechtstreeks op de bbox hangt, merk je daar een groot verschil .

Dit zijn de resultaten:

  • op de home plug: download 83,84 Mbps, upload 20,18 Mpbs
  • op de modem: download 88,93 Mbps, upload 19,62 Mbps

Dus eigenlijk niet zo’n groot verschil.

Wat ik mij ook afvraag is het volgende. Is het nodig dat de bbox aangesloten is aan de telefoonlijn waar deze binnenkomt? Als dat niet nodig is, zou ik de bbox in de woonkamer kunnen zetten en van daaruit een goed WiFi netwerk uitdokteren maar dan nog krijg ik geen kabel aan de decoder. Nu hangt de bbox in de garage en er zit veel beton én een garagepoort tussen de ruimtes waar WiFi nodig is, ook zijn er geen kabels voorzien. Ik heb ook al zitten denken aan internet over de coax die overal in huis ligt, maar daarvoor is een omvormer nodig en nog niet verder uitgewerkt.

@katleen.dewolf Nee de bbox moet niet bij de intro aansluitdoos staan waar de lijn op toekomt.

De intro aansluitdoos die in je garage staat (NTP2007 waarop de TF2007 = VDSL filter ingeplugd zit, vandaaruit kun je met een telefoonkabel vetrekken vanop de DSL uitgang (RJ11 stekker) van de TF2007 vertrekken naar je bbox zijn DSL ingang.
Je kunt ook ipv van te vertrekken van de RJ11 DSL stekker op de TF2007 ook vertrekken vanuit het blauw klemmenblokje in de NTP2007, aangeduid met DSL.

 

@Martin Oké, bedankt voor de info. Ik ga nog even evalueren en zien wat mogelijk is. Moest ik nog meer informatie krijgen over de dips, dan laat ik het hier weten!

Even een korte update.

We werken nu een goede maand met een nieuw mesh-systeem: TP Link Deco M9 Plus. Nu hebben we overal in huis 80Mbps, wat een verdubbeling is in vergelijking met de powerlines die we daarvoor gebruikten. Dit systeem werkt fantastisch, zonder dips of storingen!

Uiteraard kan Proximus TV niet samenwerken met dit systeem aangezien ze een eigen subnet maken. Daarom is die, voor de eenvoud, nog aangesloten via de powerline op de modem. Deco’s instellen als access points en de TV daarop aansluiten met een kabel is geen optie aangezien het bereik aan de TV niet sterk genoeg is om het mesh systeem te laten werken. Plus het mesh systeem heeft weinig nut/features in dat geval. Sporadisch hebben we wel nog eens geen TV. Als ik dan een test uitvoer door mijn laptop aan de powerlines te hangen, is er wel internet. Dus, volgens mij, zit het probleem nu bij de decoder of bij de Proximus TV service. Maar deze dips zijn zelden, ik denk 2x in deze maand. Soms werkt een herstart of reset van de decoder, niet altijd. Maar bon, daar kunnen we wel mee leven.

Indien er nog tips zijn om dit probleem op te lossen, mogen ze altijd gegeven worden. Maar anders mag deze vraag gesloten worden.

 

Groeten
Thomas

Reputatie 6
Badge +3

Het is meer een probleem met de Pickx software op de decoder die soms moeilijk doet na een bepaalde tijd en je gedwongen bent om te resetten (enkel geluid, lege interface van Pickx,...). Ik heb hier ook last van met mijn decoder V5 met harde schijf. Als het altijd voorvalt dan is het beter om een happy house technieker aan te vragen: https://www.proximus.be/nl/id_f_cr_happy_house_new/particulieren/r-orphans/forms/happy-house.html

zouden alle v5 decoders dit hebben want je hoort daar toch niet veel over klagen mss overwegen om een v5-c te nemen (laten ruilen) als je natuurlijk de harde schijf niet kunt missen dan kan je beter bij de v5 blijven.

Reputatie 6
Badge +3

Ik heb 1 V5-C en 2 V5’s met HDD. Ik moet toch af en toe de V5 met HDD resetten. Wat niet het geval is met de V5-C. Soms helpt het gewoon de decoder even aan en uit te zetten met de afstandsbediening.

Dat dit niet bij iedereen het geval zou zijn met de v5  leidt ik ook maar in feite af uit het feit dat er zou meer over geklaagd worden, enfin dit kan een verkeerde veronderstelling zijn natuurlijk en mss werd iedereen er al wat aan gewoon, wie weet!.

Reputatie 6
Badge +3

Ik vermoed dat iedereen het stilaan aan gewend is om dit af en toe te doen de reset. Het is natuurlijk anders wanneer je dit meermaals moet doen op een avond.

Dat zal het dan wel zijn :relaxed:

Wij hebben de V5-C. Als het probleem zich voordoet, laadt de Pickx interface correct maar het lijkt alsof hij geen data kan ophalen. De live TV werkt niet en opnames, TV gids, ... laden niet. Maar als dit niet elke week is, kan ik er wel mee leven inderdaad.

Ik heb de 5c en daar heb ik tot nu toe geen probleem mee gehad.

bij mij is de decoder wel rechtstreeks aangesloten om de bbox met een netwerkkabel.

heb je de bbox en de decoder al reeds gereset 

reset bbox > klik hier

reset decoder > klik hier

Reageer