Vraag

internet na installatie gaat omlaag ipv omhoog

  • 18 December 2021
  • 5 reacties
  • 70 Bekeken

Sinds dinsdag aangesloten bij proximus. 
snelheid werd ingezet op profiel 50/15 waar ik inderdaad ongeveer 45 mbit download haalde. Dit ging mogelijks na enige tijd nog naar 65 of 70 max kunnen volgens de installateur.

45mbit is natuurlijk krap met 4streamende personen in huis. Maar voorlopig lukte dat.

soms zakte mijn internet plots naar 10mbit om dan weer omhoog te gaan.

sinds donderdag is mijn snelheid gezakt naar ongeveer 37mbit. Dit lijkt permanent. Vandaag  ging alles plots zeer traag en deed ik opnieuw een speedtest. Die gaf 3mbit download en 13mbit upload. Klantendienst gebeld en ze hebben een reset van de modem gedaan. Nu sta ik weer op 37mbit. Hier merk ik toch dat het streamen of uitgesteld tv kijken soms met schokjes gaat. Nog mensen met deze ervaring? Zal mijn snelheid nog terug omhoog gaan? Dit is zeer moeilijk werkbaar met 2 mensen die de hele dag ik videocalls zitten…

bedankt voor de feedback


5 reacties

kijk eens wat je minimum gegarandeerd snelheid is die wordt opgegeven hier → 

http://proximus.be/internetsnelheid 

en kijk dan eens met het sagemtool wat je lijnsnelheid is op de bbox is.

te downloaden hier → SagemTool 

dan inloggen als User en met User password (vind je terug op een sticker van je bbox) 

als je een speedtest doet let op het volgende:

Om een betrouwbaar resultaat te krijgen:

  • Doe de test terwijl geen enkele andere gebruiker aan het surfen is.
  • Download niet tijdens de test.
  • Sluit alle andere applicaties, vensters en tabs van je browser.

Test via een utp netwerkkabel 

Je computer/laptop moet op de modem aangesloten zijn via een netwerkkabel en je moet wifi voor de duur van de test deactiveren (knopje wifi vooraan de bbox )

bijkomende tips:

Is je verbinding erg traag of wordt die constant onderbroken?

  1. Sluit met een netwerkkabel (minstens Cat 5e) (of een nieuwe ethernetkabel) een laptop aan op je b-box.
  2. Meet je snelheid via https://pxs.speedtestcustom.com/. Noteer de verkregen downloadsnelheid.
  3. Koppel de netwerk- of ethernetkabel los, verbind je computer met wifi en meet opnieuw de snelheid via https://pxs.speedtestcustom.com/.

Als het snelheidsverschil klein is, dien je je modem opnieuw op te starten:

  1. Schakel de b-box uit door op de aan/uit-knop aan de achterzijde te drukken.
  2. Wacht ongeveer tien seconden.
  3. Zet de b-box weer aan.

Heb je nog steeds wifi problemen? Wij helpen je om je wifi stap voor stap te verbeteren.

Still having wi-fi problems? We help you to improve your wi-fi step by step.

Heb je nog problemen met je verbinding? Raadpleeg onze tips in geval van internetproblemen.

Is je verbinding vaak traag of ondervind je regelmatig problemen? Neem dan contact op met onze technische dienst.

 

Speedtest doe ik steeds via utp terwijl al de rest uit staat. Zie hier de resultaten van afgelope periode

 

Sinds deze morgen is mijn internet opmerkelijk sneller. speedtest en tooltje gaven volgende aan:

Dit gaat dan toch de goede richting uit :-)

ik zit nu met utp ongeveer op 55mbit download, 19mbit upload

Je zit in een gevectoriseerde zone 2 (bepaald door verzwakking/lengte van je lijn) met een basis snelheid van 50/15Mbps (= zonder DLM verhoging) waarvan de DLM je reeds verhoogd heeft naar 60/25 Mbps. Indien mogelijk (= op voorwaarde dat je lijn en de lijnen van de andere klanten, die in de zelfde distributiekabel  zitten als u, stabiel blijft bij de volgende snelheidsverhoging) krijg je nog verhoging.
Nu volgens de Noise margin 16/9 dB, zal er alleen maar mogelijks verhoging inzitten voor de downloadsnelheid, maar daarvoor is het afwachten of de DLM er in lukt om je verhoging toe te kennen naar bvb 80 of 100Mbps.

Dus je speedtest 55/19Mbps komt overeen met je lijnsnelheid van 60/25 Mbps waar je ± 10% moogt aftrekken van die 60/25Mbps ten gevolge van overhead (door de controle/foutcorrectie bits die hiervoor nodig zijn).

 

VDSL2 vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 2 50/15 100/40 20/6 50/10

 

 

 

Reageer