Vraag

Internet en tv al onstabiel voor 2 maanden, ten einde raad.

  • 28 February 2023
  • 18 reacties
  • 357 Bekeken

Een korte samenvatting

Wij zijn al jaar en dag klant bij proximus zonder echt grote problemen, al jaren zitten we rond de 70/30 qua download/upload.

 

11/01 begonnen de problemen, internet en tv die constant uitvielen of haperden en packet loss op internet. Klantendienst gecontacteerd en we kregen een afspraak 12 dagen later.


23/01 werken uitgevoerd ergens in de straat om het “op te lossen”. Resultaat? Internet snelheid die gewoonweg onder de 0 zit waardoor telewerk niet meer mogelijk is, of zelfs maar de TV + 1 pc die internet gebruikt kon het al niet meer aan. Internet & tv vielen ook nog steeds uit. Terug klantendienst gecontacteerd voor meerdere dagen vooraleer wij effectief nog eens een afspraak gemaakt kregen. (Meestal werden we gewoon afgewimpeld met de gewoonlijke grap voor u modem is te resette of ethernet kabels te veranderen.)

08/02 (Ja letterlijk 16 dagen later) kwam er dan nog eens een technieker langs die .. onze internetsnelheid terug had gezet op de waarden van voor de problemen begonnen.
Resultaat? Packet loss constant ergens tussen de 5% en 25% soms zelfs hoger dan dat. De snelheid was toen wel terug in orde maar de packet loss maakte het nog steeds belachelijk irritant voor telewerk en al de rest. Ook nog steeds hapering met de TV. Internet viel 0 keren uit van deze dag tot de volgende afspraak.
Technieker maakte een afspraak voor een ploeg op 15/02

15-16/02 Ploeg komt langs de eerste dag graven een put om een kabel te maken dat blijkbaar “het probleem” was. Een beetje later zijn ze klaar en nog geen 10 minuten later ligt alles er opnieuw uit. Gelukkig dat ze nog hier aan het opruimen waren dus gaan zeggen. Zijn de volgende dag opnieuw terug gekomen. Op 16/02 zijn ze dan teruggekomen om nog maar eens de kabel te herstellen. Die namiddag ging het goed qua internet snelheid en stabiliteit. De volgende dag begon het dus opnieuw .. Internet eruit, TV eruit, Packet loss is gewoon terug. Dus wij OPNIEUW naar de klantendienst 

23/02 Nieuwe modem gekregen van de klantendienst (Ik wist op voorhand al dat dit niets ging oplossen) maar toch maar akkoord gegaan om te proberen. Deed dus niets. Internet viel nog steeds constant uit, packet loss, tv hangt, hetzelfde liedje als de voorbij 6 weken. Dus wij NOG eens naar de klantendienst voor NOG maar eens een nieuwe afspraak.

 

28/02 Vandaag dus nog eens een technieker langs geweest en tot mijn grote verbazing zitten wij nu op een geweldige 20/6 qua down & upload omdat “de lijn niets beter aankan en het anders instabiel gaat zijn”. Dus nu kan ik zelfs niet telewerken, of de tv en internet gebruiken want nu hebben we OPNIEUW niks, nada, 0 van snelheid en nu plotseling kan de kabel het niet meer aan terwijl wij de voorbije jaren constant op 70/30 gezeten hebben zonder enig probleem? Maak dat iemand anders wijs.

 

Ik ben het meer dan kotsbeu na 7 weken van constant uitvallen, haperingen, packet loss en internetsnelheden die in de prehistorie thuishoren. Wij zitten hier nog wel constant proper ons facturen te betalen maar krijgen NIKS van waar we voor betalen. Voor iemand die al jaar en dag bij proximus klant is is dit gewoonweg belachelijk en voor de eerste ooit denken wij er gewoon aan om weg te gaan omdat Proximus dit blijkbaar gewoon niet wil opgelost krijgen. 

Ik ben dus gewoon ten einde raad en wil een oplossing en na zo lang zit er ook beter een compensatie bij aangezien wij betalen voor iets dat we niet krijgen.

 

 


18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

@ventoux6 allereerst onze excuses dat dit probleem zo lang aansleept. Momenteel meet ik geen fouten meer op je lijn terwijl er de vorige weken veel fouten waren, waarvoor al verschillende laswerken gebeurd zijn. De technieker die vandaag ter plaatse kwam, zal u morgen ook nog terug contacteren om te zien of er nog problemen zijn. 

Je snelheid is terug gezakt naar de basissnelheid owv die werken op je lijn. Als de lijn nu stabiel blijft zal de snelheid terug stijgen naar de vorige snelheid. Dit kan echter wel enkele weken duren. 

Wat betreft de compensatie kan dit bekeken worden door de collega’s van de administratieve dienst als we zeker zijn dat het probleem helemaal achter de rug is. 

Nog maar eens bijna een maand later en nog maar eens een technieker later en nog steeds geen echte oplossing.. :)

Televisie pixeling is opgelost (voorlopig), internet packet loss gebeurt gewoon nog altijd constant. Internet snelheid is nog steeds maar bijna de helft dan wat wij hadden voor al deze problemen begonnen (VOOR NIEUWJAAR (Dus bijna 4 MAANDEN geleden)) en is dus gewoonweg nog steeds zo goed als onbruikbaar voor meerdere gebruikers tegelijkertijd als je met telewerk thuis zit (Er hoeft letterlijk maar 1 persoon in een videomeeting te zitten en internet is al onbruikbaar traag geworden).

 

Technieker heeft binnen ook alles bekeken, geen problemen ondervonden wat dus betekent dat het een probleem is dat bij jullie ligt (wat ik ook al maanden weet). 

 

Hij zei ook dat het een moeilijk probleem was, en alle begrip daarvoor, die gaste doen ook maar hun werk, maar doe er dan ook iets aan ipv om de week/2weken nog maar eens nieuwe technieker te sturen die alles eens bekijkt en daarna opnieuw vertrekt en die cyclus herhaalt gewoon zichzelf al bijna 4 maanden.

 

 

Vandaag nog maar eens 105km mogen rijden richting werk aangezien telewerk nog steeds niet mogelijk is op dit internet. Ik neem aan dat ik dit en de voorbije 4 maanden van verloren telewerk dagen door JULLIE problemen ook gewoon kan door rekenen (Benzine etc.) aan Proximus? :)

Ik heb de indruk dat wij een soortgelijk probleem hebben, na jaren een redelijk goed werkend internet (56 Mb/s download_20 upload ) evenals  telefoon en digitale TV ok , valt nu regelmatig ( aantal keren /dag) het internet uit/ digitale tv storing met beeld dat zwart wordt  en na een tijd vanzelf terugkomt of na herstarten van de digibox. 1) kabels getest 2) Er is al een technieker langs geweest, een nieuwe 3) Modem zelf geinstalleerd. 4) nogeens kabels nagezien. als wij of Proximus kortstondig testen werkt meestal alles prima. echter op geregelde tijdstippen en bij langere testen ( continuous ping) zijn er zware storingen.

 

 

PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=57 time=6.70 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=2 ttl=57 time=6.64 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=3 ttl=57 time=6.82 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=4 ttl=57 time=6.92 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=5 ttl=57 time=6.86 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=6 ttl=57 time=6.88 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=7 ttl=57 time=6.88 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=8 ttl=57 time=6.88 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=9 ttl=57 time=6.77 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=10 ttl=57 time=6.86 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=11 ttl=57 time=7.00 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=12 ttl=57 time=6.88 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=13 ttl=57 time=7.31 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=14 ttl=57 time=6.99 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=15 ttl=57 time=6.70 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=16 ttl=57 time=6.78 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=17 ttl=57 time=10.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=18 ttl=57 time=6.76 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=19 ttl=57 time=6.79 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=20 ttl=57 time=6.88 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=21 ttl=57 time=6.49 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=22 ttl=57 time=6.47 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=23 ttl=57 time=6.39 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=24 ttl=57 time=7.39 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=25 ttl=57 time=6.59 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=26 ttl=57 time=6.81 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=27 ttl=57 time=6.80 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=28 ttl=57 time=6.50 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=29 ttl=57 time=6.58 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=30 ttl=57 time=6.61 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=31 ttl=57 time=18.6 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=32 ttl=57 time=16.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=33 ttl=57 time=25.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=34 ttl=57 time=25.6 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=35 ttl=57 time=24.1 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=36 ttl=57 time=26.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=37 ttl=57 time=20.2 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=38 ttl=57 time=25.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=39 ttl=57 time=24.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=40 ttl=57 time=26.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=41 ttl=57 time=26.1 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=42 ttl=57 time=25.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=43 ttl=57 time=26.1 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=44 ttl=57 time=26.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=45 ttl=57 time=26.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=46 ttl=57 time=6.87 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=47 ttl=57 time=6.67 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=48 ttl=57 time=119 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=50 ttl=57 time=159 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=51 ttl=57 time=57.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=52 ttl=57 time=81.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=55 ttl=57 time=17.6 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=57 ttl=57 time=28.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=58 ttl=57 time=56.0 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=59 ttl=57 time=22.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=60 ttl=57 time=14.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=61 ttl=57 time=6.87 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=62 ttl=57 time=85.6 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=63 ttl=57 time=11.4 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=64 ttl=57 time=6.84 ms
^C
--- 1.1.1.1 ping statistics ---
64 packets transmitted, 60 received, 6% packet loss, time 63187ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.396/20.919/159.744/27.902 ms

 

Vandaag voor de 6de keer gebeld en eerst alle testen terug moeten doorlopen pfffffffff !!!!

Alles in orde bij U thuis was het antwoord  van de helpdesk medewerker, ik bel u nog terug

Ik heb gevraagd om te escaleren naar 2de lijns of 3de lijns support

Ik ga compensatie vragen of mijn betaling opschorten ...

 

Reputatie 7
Badge +3

@PeterVDA 

ben je intussen al gecontacteerd geweest door de tweede lijn?

 

Geert

Er is gisteren een tweede keer een technicus langsgeweest, het probleem zou aan de kabel onder de grond liggen. Er zou een ploeg komen om dit op te lossen. 

Er is gisteren een tweede keer een technicus langsgeweest, het probleem zou aan de kabel onder de grond liggen. Er zou een ploeg komen om dit op te lossen. 

Hier zijn ze dit jaar al een aantal keren langsgeweest, 2x grondploeg voor kabels te repareren en een hoop techniekers die gewoon eens kijken en het dan niet eens verder escaleren omdat “er geen problemen op de lijn zijn” terwijl ik perfect kan zien wanneer ik packet loss ondervind (zelfs zonder dat er iemand het internet gebruikt valt dit voor) en bij het minste dat ik iets opzet dat de lijn wél onder gebruik zet zit er per direct packet loss up.

En ik ben het meer dan beu dan om de elke paar dagen op forum/twitter/chatbot/telefoon te zitten bedelen voor hulp na 4 maand.

Maar na 4 maanden krijg ik hoe langer hoe meer gewoon de indruk dat proximus dit niet wilt oplossen aangezien het aan hun buitenkabels ligt en zij waarschijnlijk gewoon willen rekken tot dat hier ooit fiber wordt aangelegd :-)

heb je al eens gekeken bij http://fiberklaar.be of er al iets voorzien is voor je
We zijn nog niet zeker of we langskomen (fiberklaar.be)?

Er is gisteren een tweede keer een technicus langsgeweest, het probleem zou aan de kabel onder de grond liggen. Er zou een ploeg komen om dit op te lossen. 

Hier zijn ze dit jaar al een aantal keren langsgeweest, 2x grondploeg voor kabels te repareren en een hoop techniekers die gewoon eens kijken en het dan niet eens verder escaleren omdat “er geen problemen op de lijn zijn” terwijl ik perfect kan zien wanneer ik packet loss ondervind (zelfs zonder dat er iemand het internet gebruikt valt dit voor) en bij het minste dat ik iets opzet dat de lijn wél onder gebruik zet zit er per direct packet loss up.

En ik ben het meer dan beu dan om de elke paar dagen op forum/twitter/chatbot/telefoon te zitten bedelen voor hulp na 4 maand.

Maar na 4 maanden krijg ik hoe langer hoe meer gewoon de indruk dat proximus dit niet wilt oplossen aangezien het aan hun buitenkabels ligt en zij waarschijnlijk gewoon willen rekken tot dat hier ooit fiber wordt aangelegd :-)

 

heb je al eens gekeken bij http://fiberklaar.be of er al iets voorzien is voor je
We zijn nog niet zeker of we langskomen (fiberklaar.be)?

Er is gisteren een tweede keer een technicus langsgeweest, het probleem zou aan de kabel onder de grond liggen. Er zou een ploeg komen om dit op te lossen. 

Hier zijn ze dit jaar al een aantal keren langsgeweest, 2x grondploeg voor kabels te repareren en een hoop techniekers die gewoon eens kijken en het dan niet eens verder escaleren omdat “er geen problemen op de lijn zijn” terwijl ik perfect kan zien wanneer ik packet loss ondervind (zelfs zonder dat er iemand het internet gebruikt valt dit voor) en bij het minste dat ik iets opzet dat de lijn wél onder gebruik zet zit er per direct packet loss up.

En ik ben het meer dan beu dan om de elke paar dagen op forum/twitter/chatbot/telefoon te zitten bedelen voor hulp na 4 maand.

Maar na 4 maanden krijg ik hoe langer hoe meer gewoon de indruk dat proximus dit niet wilt oplossen aangezien het aan hun buitenkabels ligt en zij waarschijnlijk gewoon willen rekken tot dat hier ooit fiber wordt aangelegd :-)

 

Al eens bekeken en er zijn jammer genoeg maar 2 straten in de hele gemeente hier waar het “fiberklaar” is op dit moment.

Pinging google dns servers op een moment waar ik *opnieuw* een 5-10% constant packet verlies had. 

En een WinMTR test geeft het volgende.

 

 

 

Een test van ~1 uur ipv een aantal minuten

Ondertussen zijn ze hier de kasseien terug komen dichtgooien terwijl de packet loss gewoon nog steeds voorvalt, geweldige service om na 4 maanden en 11 dagen nog steeds geen echte oplossing te hebben.

Reputatie 7
Badge +4

@ventoux6 Ik heb hiervoor een ticket opgemaakt naar onze technische dienst die aanslepende problemen opvolgt. Zij zullen u hiervoor verder contacteren. 

@ventoux6 Ik heb hiervoor een ticket opgemaakt naar onze technische dienst die aanslepende problemen opvolgt. Zij zullen u hiervoor verder contacteren. 

2 maanden later en nog niks nada noppes gehoord trouwens, ik zit hier gewoon elke maand  ongelimiteerde 4g te vragen omdat wij daar te minste geen packet loss problemen mee hebben. Internet snelheid is ook nog steeds niet terug naar wat wij hadden VOOR deze hele zever begon maar dat is al een bijzaak geworden daar kan ik nog vrede mee nemen maar met die constante packet loss spikes op ELK toestel niet.

Nu al 6 maanden ondertussen van dit gedoe maar wel elke maand schoon 140€ betalen hé.
 

Reputatie 7
Badge +4

@ventoux6 Mijn excuses dat dit zo lang aansleept. Ik heb dt opnieuw doorgestuurd. U zal hier deze middag voor gecontacteerd worden. 

Dinsdag 27/6 is er iemand langs geweest en opnieuw ging het voor de eerste dag weer ok (packet loss was er nog altijd..) donderdag en vrijdag kwamen de blokjes en storingen al terug op TV. 

Deze morgend viel dan alles uit rond 10.30, om terug naar een lager DLM profiel te gaan van wat ik kon zien op bbox3tool. Packet loss sprint gewoon nog altijd van 0 naar 1.5-2% (De hele dag lang) naar soms 10-20% op meerdere toestellen, met verschillende ethernet kabels dus daar zal het al niet aan liggen.

Ik voeg hier nog een pingplotter resultaat bij in de hoop dat iemand bij proximus (of andere die er meer verstand van hebben) daar iets van nuttige informatie uithaalt. 

https://share.pingplotter.com/PsuCkmbq53b.png

Ter info: Normaal moet PX dit ook uit een lijn controle monitoring kunnen vaststellen! 

Dinsdag 27/6 is er iemand langs geweest en opnieuw ging het voor de eerste dag weer ok (packet loss was er nog altijd..) donderdag en vrijdag kwamen de blokjes en storingen al terug op TV. 

Deze morgend viel dan alles uit rond 10.30, om terug naar een lager DLM profiel te gaan van wat ik kon zien op bbox3tool. Packet loss sprint gewoon nog altijd van 0 naar 1.5-2% (De hele dag lang) naar soms 10-20% op meerdere toestellen, met verschillende ethernet kabels dus daar zal het al niet aan liggen.

Ik voeg hier nog een pingplotter resultaat bij in de hoop dat iemand bij proximus (of andere die er meer verstand van hebben) daar iets van nuttige informatie uithaalt. 

https://share.pingplotter.com/PsuCkmbq53b.png

 

Reputatie 5
Badge +2

@ventoux6 Ik heb aan de dienst van de vorige keer gevraagd je terug te contacteren.

Reageer