Vraag

Internet 1Gigabite beloofd slechts 200Mbyte


Reputatie 1

Ik heb, sinds ik hier woon, fibernet S. De snelheid die ik hier bij had was 200 à 300 Mbyte. Omdat ik sneller internet wilde, ben ik overgeschakeld naar Flex Fiber, omdat ik dan 1 Gigabyte zou hebben en ik ook zou beschikken over Wifi 6. Een vaste lijn zit ook bij in dit pack.

De technieker die de installatie is komen uitvoeren zei dat mijn B box 3 V+ zou voldoen om deze snelheden te halen. De volgende dat zou ik de gewenste snelheid moeten hebben.

Ik stel echter vast dat, nu ongeveer 14 dagen later, ik nog steeds maar 200Mbyte downloadsnelheid heb. De uploadsnelheid is in orde. Ik heb reeds een Wifi Booster naast mijn laptop gezet, maar het resultaat blijft hetzelfde. Wat kan ik doen om een hogere downlaodsnelheid te krijgen? 200 Mbyte is wel erg pover als men 1 Gbyte belooft. Ik heb al enkele malen contact gehad met de klantendienst maar volgens mij is er daar niemand bekwaam om dit op te lossen.

 

Vriendelijke groeten,

Paul


16 reacties

‘t Zal w<el “megabit” en “gigabit” zijn zeker?  Geen “byte” … en voor zover ik weet, per 1 september? ...https://tweakers.net/nieuws/185090/proximus-verdubbelt-downloadsnelheid-flex-fiber-pack-per-1-september.html#:~:text=Proximus%20verdubbelt%20de%20downloadsnelheid%20van,Klanten%20blijven%20hetzelfde%20maandbedrag%20betalen.

Reputatie 6
Badge +3

Let op dat nieuwsbericht is van 2021 dus september is een jaar geleden .

 

Reputatie 1

Dan maakt men op de website valse reclame. Daar staat wel degelijk Flex fiber download 1 Gbit en upload 100Mbit. Men belooft ook een modem met Wifi 6. Niets van dit alles ontvangen.

dit staat bvb op hun gestandaardiseerde fiche → Flex--INT-TV-TEL-_NL (proximus.be)

Reputatie 6
Badge +2

Dan maakt men op de website valse reclame. Daar staat wel degelijk Flex fiber download 1 Gbit en upload 100Mbit. Men belooft ook een modem met Wifi 6. Niets van dit alles ontvangen.

Op welke website leest u dat dan, geef best de link. In de fiche van Proximus is het duidelijk : ze geven in de tabel 100 Mbytes en in de tekst zeggen ze dat ze spreken over de maximale downloadsnelheid. Soms staat er “tot 100 …”  dat is hetzelfde. Het is dus een eeuwigdurend gevecht tussen een gebruiker die te rap leest en de kwaliteiten van degenen die de teksten voor Proximus schrijven. Valse reklame zou ik dat niet noemen, slimme reklame zeker. Die reklalejongens  zijn zeker niet dom, eigenlijk doen ze ook maar hun job. 

Ter bijkomende info: voor Fiber staat er vermeld:

je kan dan kiezen voor Flex Fiber en genieten van snelheden tot 1 Gbps om te downloaden en tot 50 Mbps om te uploaden, evenals alle andere voordelen van fiber. De prijs van dit abonnement is € 75,99/maand (+ € 5 ten opzichte van Flex).
Wil je meer ? De Fiber Boost 1 GIGA-optie* geeft je verbazingwekkende snelheden tot 1 GIGA per seconde om te downloaden en tot 100 Mbps om te uploaden, voor een prijs van € 15/maand.

* Alleen compatibel met Flex Fiber

Reputatie 7
Badge +4

@Paul_050 De optie tot 1Gbps staat wel actief op je lijn. Ik heb voor de zekerheid nog even een reset gedaan. Als je de snelheid nog niet haalt, kan je dan eerst je B-box eens herstarten en opnieuw testen ?

@HadewychT wil dit zeggen dat die info op de gestandaardiseerde fiche niet klopt en er geen 15€/mnd moet bijbetaald worden of versta ik het verkeerd?

Reputatie 7
Badge +4

@Martin Van de prijzen ben ikzelf niet echt op de hoogte. Meneer heeft volgens zijn abonnement recht op die 1Gb en ik heb nagekeken of dit technisch allemaal juist staat om die 1 Gb ook te kunnen bereiken. 

@HeidiE Kan jij antwoorden op de vraag van Martin ? 

Reputatie 7
Badge +4

Waarom de auteur slechts 200 Mbps haalt (op welke wijze WiFi of kabel?) weet ik uiteraard niet maar ik heb altijd begrepen uit berichten op dit (en Fr-) forum (en vorige productfiches) dat:

Fles S fiber (zonder vaste lijn) beperkt is tot max 350 Mbps down

en dat tot nader order de internetbox voorlopig enkel bij nieuwe fiberaansluitingen gebruikt wordt (niet voor bestaande klanten, mogelijks na de verlofperiode (sep?) ook voor anderen mits betaling  bedrag x (cfr decoder v7)

 

Fibernet S = Telenet product (business)

  • Voor flex S fiber (zonder vaste lijn) spreekt men in hun gestandaardiseerde fiche van: 

je kan dan kiezen voor Flex Fiber S en genieten van snelheden tot 350 Mbps om te downloaden en tot 30 Mbps om te uploaden, evenals alle andere voordelen van fiber

  • Terwijl men voor Flex fiber (vaste lijn+TV + Internet ) spreekt van:

je kan dan kiezen voor Flex Fiber en genieten van snelheden tot 1 Gbps om te downloaden en tot 50 Mbps om te uploaden, evenals alle andere voordelen van fiber.

&

Wil je meer ? De Fiber Boost 1 GIGA-optie* geeft je verbazingwekkende snelheden tot 1 GIGA per seconde om te downloaden en tot 100 Mbps om te uploaden, voor een prijs van € 15/maand.

* Alleen compatibel met Flex Fiber

&

En inderdaad de nieuwe Internet box is tot nu toe nog altijd voor nieuwe klanten (aangezien je deze zelf niet alleen kan instellen en bij een nieuwe installatie doet de technieker dat)

Reputatie 1

Laat het duidelijk zijn. Ik heb een Flex Fiber abonnement. Geen Flex Fiber S.

Ik heb de modem gereset, volledige reset, en mijn huidige download snelheid is 160 Mbit. Mijn upload is 110 Mbit. Ten opzichte van mijn vorig abonnement Flex Fiber S, is de upload beter geworden. de dowload is hetzelfde gebleven of zelfs verminderd.

Ligt dit aan mijn Bbox 3 V+ ?

maar hoe meet je juist die dow/upload upload snelheid 

mss moet niet alleen de bbox eens herstart worden maar de fiber modem eens herstart of gereset worden.

Reputatie 7
Badge +4

Indien u

uw fibermodem én uw Bbox herstart hebt Hoe herstart je toestellen voor internet en tv? | Proximus

én u een snelheidtest met via Speedtest Custom - Test your internet speeds (enkel Proximus netwerk betrokken) via utp/ethernetkabel (niet in WiFi) rechtstreeks op de Bbox uitgevoerd hebt

en u nog steeds regelmatig geen snelheden in de buurt van +/- 850 Mbps zou detecteren is er in principe een probleem dat enkel door Proximus medewerkers (moderatoren) kan verholpen worden

 

In principe laat de Bbox3v+ u dergelijke “1Gbps”-snelhden via LAN toe en blijkbaar zijn - cfr @HadewychT - de instellingen “kant Proximus” ok

 

GPON is zoals coax een “shared medium” maar ik een “de facto” beperking tot snelheden van 200 Mbps is zeker niet normaal (indien geen andere netwerken en verwijderde servers betrokken zijn) 

 

Reputatie 1

Ik heb nu alles uitgeprobeerd. Fibernet modem gereset. B Box 3 gereset. Het resultaat is hetzelfde. Download 150 à 200 Mbps Upload 100 Mbps.

Waaraan kan dit liggen? Ik heb een Wifi Booster, die vlak naast mijn laptop staat (nieuw met Wifi 6).

Zou er iets fout zijn met mijn B Box 3? 

Is dat met je laptop rechtstreeks aan de bbox3v+ verbonden via utp kabel dat je dit meet?

Reageer