Vraag

Instellen WiFi op Raspberry Pi naar Bbox3 lukt niet meer

  • 31 January 2019
  • 23 reacties
  • 426 Bekeken

Wegens defect werd mijn Bbox3 vervangen.
Mijn Raspberry Pi B+ kan geen verbinding meer maken via WiFi, via Eth geen probleem.
Met een volledige nieuwe set-up, op de Raspberry, lukt het verbinden ook niet meer.
WiFi extenders en portables werken prima op 2.4 en 5.0.

O.S. Raspberry:
2018-11-13-raspbian-stretch.img
WiFi netwerken worden gevonden (WiFi-2.4.....WiFi-5.0...)
Na ingeven van paswoord: Failed to connect to network

Bbox3:
Software Version 8c.108A
GUI Version 6.8.9
Hardware Version 2.1
WiFi- 2.4.....
mode 802.11 gn
channel 6 20 Mhz
security WPA/WPA2
WiFi- 5.0.....
mode 802.11 ac
channel 40
security WPA/WPA2

Heeft iemand een idee om dit op te lossen?
Alvast dank bij voorbaat

23 reacties

Je kunt altijd in afwachting op een antwoord hier eens gaan kijken/vraag stellen
op het bevriend userbase.be/forum waar ook al veel leden ervaring hebben met Raspberry Pi.

Eens je instellingen veranderd hebt is het ook altijd goed van een eens de beide toestellen bbox en Rasp even te heropstarten.

Mss heb je nu een ander merk van bbox3 (Sagemcom of Technicolor) maar of het echt daar iets mee te maken heeft is niet zeker!
Reputatie 7
Badge +6
gaver, heeft hoogstwaarschijnlijk iets te maken met de encryptie.
Probeer bijvoorbeeld even de security op WPA2 te zetten ipv WPA/WPA2 en kijk of je dan wel kan verbinden. Na wat googlen, vind ik trouwens heel wat topics hierover. Hopelijk vind je iets nuttig.
Houd ons op de hoogte!
Ja is inderdaad beter, ik gebruik ook WPA2, maar langs de andere kant veronderstel ik dat hij de zelfde instellingen gebruikt als vroeger en moet het dan in dit geval vroeger wel gewerkt hebben!
Deze modem is een Sagemcom, wat de voorgaande was weet ik niet, maar zeker geen Sagemcom.
Het wijzigen van de security naar WPA2 heeft geen effect.
Vraag het eens op userbase.be/forum of er nog zijn die met de sagemcom bbox3V+ problemen hebben met een Raspberry Pi
Heb je al eens gekeken op de sticker van je bbox3v+ of je het goede wifi-wachtwoord gebruikt.
Kun je bvb inloggen met een ander toestel zoals smartphone.
Ik stel die vraag omdat ik hier nu ineens het volgende opmerk in je eerste post:
Na ingeven van paswoord: Failed to connect to network
Ik heb dit wifi-wachtwoord ook gebruik om de extenders (TP-Link RE580D, RE650, RE450) draadloos te verbinden, hier geen probleem.
Ondertussen ook ondervonden dat de smartphone (Samsung Galaxy S4) niet te verbinden is, geeft steeds aan dat het paswoord fout is.
Dus blijkbaar het zelfde probleem.
Bedankt om dit zo snel op te volgen.
Ik dacht gewoon dat het mss zou gekund hebben dat je het oude wifi-wachtwoord ingevoerd had van je vorige bbox.
ik weet echt niet of het zou helpen om de bbox3 eerst eens te resetten via reset knopje achteraan, maar dan moet je achteraf wel alle instellingen die je zelf zou veranderd hebben in de bbox opnieuw invoeren.
De "harde" reset is ook al uitgevoerd en alle instellingen opnieuw geplaatst.
Ik ga Proximus voorstellen dit toestel te vervangen door een van het andere merk. Het kan toch niet dat de verbindingen die vroeger OK waren het nu niet meer doen.
inderdaad het wijst erop dat het wel iets met de bbox zou kunnen te maken hebben zeker als je alle instellingen identiek intvoert!
Reputatie 7
Badge +4
Ter info:
https://www.digitaltrends.com/mobile/samsung-galaxy-s4-problems/
Problem: Can’t connect to Wi-Fi
https://www.digikey.com/en/maker/blogs/raspberry-pi-3---how-to-connect-wi-fi-and-bluetooth
Setting up Wi-Fi via the Command Line Interface
https://forum.openmediavault.org/index.php/Thread/22482-SOLVED-Raspberry-Pi-3-B-wlan0-not-working/
Vermits de Bbox WiFi werkt met a, b, c … en niet met d, e, … vermoed ik dat het probleem eerder bij d, e, … moet gezocht worden ...
ja maar wel heel raar dat het met de andere bbox3 van Technicolor geen probleem gaf ?
Deze controle had ik reeds uitgevoerd:
met iwlist wlan0 scan zijn de WiFi-2.4 en WiFi-5.0 terug te vinden met het ESSID enz.
ook in de wpa_supplicant.conf file is de info overgenomen.
Dus blijkbaar is de interpretatie van de doorgestuurde protocollen op de Sagemcom niet dezelfde als bij het voorgaande toestel
de WiFi op Raspberry Pi kun je die ook instellen met WPS icm de bbox.
In zover ik weet niet, maar ik zoek het eens uit.
Raspberry gebruikt geen WPS meer, was vroeger wel zo.
Ik heb ook de Raspb en de S4 eens verbonden via een andere Sagemcom.
Deze is wel niet rechtstreeks toegankelijk, wel via een Netgear-Orbi, deze is geschakeld als bridge met de Sagemcom.
Hier zijn de verbindingen met beide toestellen, zonder problemen, te maken.
Op mijn Sagemcom staat volgende info onder het label van Proximus:
b-box3V2
Op de andere staat er onder het label:
ADSL/VDSL/TV PSTN b-box3
dit ter info
bbox3V2 dat is niet de bbox3V+ die nu het meest uitgedeeld wordt.
Ik vraag om vervanging van het toestel
Als alle andere toestellen perfect werken op deze modem, dan lijkt het probleem zich daar niet te bevinden, maar hoogstwaarschijnlijk bij het toestel dat vervelend doet.
Ja maar ze hebben wel perfect gewerkt met de oude modem.
Er kan helaas niet gegarandeerd worden dat alle niche-toepassingen altijd gaan werken.
Een vraag: Ik veronderstel dat zijn oude bbox er ene was van technicolor en als het met zo'n modem wel goed werkte kan hij dan zijn modem om die reden niet omruilen voor éne van Technicolor ?
Ik kan jammer genoeg niet zomaar een nieuwe modem laten omruilen omdat een CPE niet juist ingesteld geraakt. Daarnaast is het heel moeilijk om van hieruit een Technicolor te cherrypicken, de keuze bestaat niet bij een levering.

Reageer