Beantwoord

Instellen van een vast IP adres op BBOX3

  • 19 July 2016
  • 10 reacties
  • 11367 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1
Beste mede-Proximusfanaten,


Ik zou graag een vast IP willen toekennen voor men Synology NAS in men BBOX3.
Na heel wat zitten lezen en doen heb ik reeds 2 verschillende zaken geprobeerd :

- Via de BBOX3 mijn NAS d.m.v. het MAC adres het IP 192.168.1.200 te willen geven, maar als ik deze wil ingeven krijg ik de error dat ik niet in de private range zit?!
- Via de BBOX3 mijn NAS d.m.v. het MAC adres het IP 192.168.1.50 te geven, deze nam hij wel aan, maar na een reboot van men router bleek deze vast te zitten in de opstart en heb ik manueel een hard reset moeten doen...

Nu heb ik als tussenoplossing een vast adres toegekend aan men NAS via DSM, maar gemakkelijkheidshalve zou ik dit in men BBOX3 willen doen...

Wat moet ik doen of doe ik verkeerd ?

Alvast bedankt voor de hulp!
icon

Beste antwoord door Techno Turlinckx 19 July 2016, 13:09

Bekijk origineel

10 reacties

Heb je het als volgt gedaan:

-connecteren met bbox 192.168.1.1
-klik op My Modem
-dan op DHCP
-dan op de blauwe balk met pijl naar beneden om menu uit te klappen
-onderaan pagina => Add Static Address
-in de uitrolmenu kies uw nas
-zijn mac address zal automatisch getoond worden
-dan IP adres toekennen (mag er ene zijn ook van 192.168.1.(2 tem 63)
-en valideren
Van nu af is het IP verbonden met dit MAC Address van de NAS en zal niet meer veranderen.

Bron: http://bgctv.skynetblogs.be/#Bbox3-Add-Static-Address
NB: daar staat ook:
mss best ook eerst nog eens je bbox rebooten door stroom 10 seconden te onderbreken
Reputatie 2
Badge +1
Idd, dit heb ik zo gedaan...
Maar je ip moet toch eentje zijn van buiten de range 2-63 of zie ik dat verkeerd ?
Neen als je die reserveert op de bbox3 niet wel als je bv op je nas een vast ip instelt zonder die te reserveren op de bbox dan moet die buiten de dhcp range van de bbox vallen omdat de bbox dan aan een apparaat eventueel dit ip adres ook zou kunnen toekennen aan een aangesloten apparaat en zo conflicten zou meebrengen.
Reputatie 2
Badge +1
Ok .. ;-)

Maar gisteren had ik dus een ip toegekend op 192.168.1.50 en men router deed er super lang onder om op te starten, zo lang zelf dat ik een hard reset heb gedaan...

Dit was zeker +/-20 minuten...
Mss is er daar iets verkeerd gelopen en kan het goed zijn dat het nu wel lukt !!??
maar na een instelling gedaan te hebben is het eigenlijk altijd beter ban hem even te laten rebooten (stroom 5 seconden onderbreken)
Als het vastloopt inderdaad dan best van zero vertrekken door Factory reset te doen, dan ben je wel de instellingen die je zelf gedaan hebt kwijt natuurlijk en moet je ze opnieuw invoeren.
NB: ik heb zelf al voor gehad dat de bbox vast liep na een gewone reboot als ik hem 's morgens weer op zetten, dus zelf zonder instellingen gedaan te hebben, gelukkig valt dit niet vaak voor 😉
Reputatie 3
Badge +1
Als je zeker wil zijn dat je een vast IP krijgt op je NAS, MOET je dit via de NAS doen. clients (computers e.d.) zijn dominant tegen een DHCP.
Zoals Elsa al aankaartte kan je inderdaad beter hem instellen in de range van 192.18.1.100. Ik heb de mijne zelf op .50 gezet en dit gaf soms conflicten.
Weet je soms of de DHCP range voor TV 192.168.1.(64 tem 127) voor beide bbox3's merken dezelfde is want er komen hier tegenstrijdige berichten
of het nu .(64 tem 127) is of .(64 tem 99) of is het verschillend voor de verschillende merken technicolor of sagemcom ?
Bij de technicolor kan ik het niet checken en sommigen beweren dat het voor deze tot 99 loopt ?????
Als je zeker wil zijn dat je een vast IP krijgt op je NAS, MOET je dit via de NAS doen. clients (computers e.d.) zijn dominant tegen een DHCP.
Zoals Elsa al aankaartte kan je inderdaad beter hem instellen in de range van 192.18.1.100. Ik heb de mijne zelf op .50 gezet en dit gaf soms conflicten.

Ik stel het ook altijd op de client in want op de bbox3 verlies je wel vroeg of laat die instellingen die je gedaan hebt door mij en vele anderen ook al vastgesteld !
Reputatie 3
Badge +1
Weet je soms of de DHCP range voor TV 192.168.1.(64 tem 127) voor beide bbox3's merken dezelfde is want er komen hier tegenstrijdige berichten
of het nu .(64 tem 127) is of .(64 tem 99) of is het verschillend voor de verschillende merken technicolor of sagemcom ?
Bij de technicolor kan ik het niet checken en sommigen beweren dat het voor deze tot 99 loopt ?????


Ik heb geen idee. Ik dacht altijd maar van 63 tot 69
Op de bbox3/S kan je dit uitlezen en daar is het blijkbaar default tot 127, maar op de BBOX3/T kan je dit niet uitlezen.

Reageer