Beantwoord

Hoelang moet men wachten tot DLM voltooit is?

  • 8 February 2021
  • 21 reacties
  • 704 Bekeken

op 29 januari verguisd. Lijn is in orde en draait op 30 Mbs. Geen idee of DLM gelanceerd is. Kan iemand checken of DLM op mijn lijn draait en wanneer kan ik een mogelijke snelheid verhoging verwachten? Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door YorickP 8 February 2021, 19:33

Bekijk origineel

21 reacties

kan gemakkelijk een 14 tal dagen duren , indien mogelijk uiteraard w.w.z. dat de voorwaarde is dat de lijnen moete stabiel kunnen blijven werken bij de stappen in de verhoging, maar de prox forummedewerkers kunnen de stand van de evaluatie van de dlm nakijken.

Reputatie 6
Badge +3

Het klopt inderdaad wat Martin zegt, dit proces kan tot 14 dagen duren.

Van wat ik kan natesten is de DLM evaluatie nog lopende. Deze morgend rond 5u is de laatste update hiervan binnengekomen. Zou niet lang meer moeten duren.

@YorickP en @Martin Bedankt. @YorickP Mag ik u vragen welke snelheid kan ik verwachten nadat DLM doorgelopen is? 

Reputatie 7
Badge +4

@nnankov Je lijnsnelheid is ondertussen verhoogd van 30 naar 50 Mbps. Dit wordt constant gemonitord en kan ten allen tijde bijgestuurd worden afhankelijk van de kwaltiteit van de lijn. 

DLM heeft mijn snelheid (download) weer verhoogd. Goed gedaan. Maar ik heb een vraagje aan PSX experten: Zitten er nog verdere verhogingen binnen? Can iemand mijn start profiel op 70 Mbs zetten? Het kan niet zijn dat ik 530m van ROP zit en dan toch een start profiel van 30 krijg. De buren krijgen een startprofiel van 70 Mbs.

Graag een uitleg a.u.b. daarover. Het is heel vreemd dat de verzwakking enkel voor mijn adres zo grot is.

Reputatie 7
Badge +4

DLM heeft mijn snelheid (download) weer verhoogd. Goed gedaan. Maar ik heb een vraagje aan PSX experten: Zitten er nog verdere verhogingen binnen? Can iemand mijn start profiel op 70 Mbs zetten? Het kan niet zijn dat ik 530m van ROP zit en dan toch een start profiel van 30 krijg. De buren krijgen een startprofiel van 70 Mbs.

Graag een uitleg a.u.b. daarover. Het is heel vreemd dat de verzwakking enkel voor mijn adres zo grot is.

DLm kan je snelheid inderdaad nog verhogen zolang je lijn stabiel blijft uiteraard
je startprofiel wordt hierbij niet aangepast
dit wordt bepaald door de lengte van de kabel, dus de afstand naar onze centrale/rop

Sorry maar dat klopt niet. Met een startprofiel van 30 Mbs krijg men max DLM 60/9 Mbs. Met een 70Mbs startprofiel krijg men een DLM profiel tot 85Mbs. En ik kan niet geloven dat met een afstand van 530m van ROP (Zone 2) en een heel stabiele lijn een startprofiel van enkel 30 Mbs was er toegekend worden. Misschien heeft men vergeten een toepassing van de beste profiel te doen naar de activatie van de lijn. Het kaan zijn dat de invoer idd heel slecht is qua verzwakking. In dit geval moeten de lassers weer langs komen.

Wat denkt u?

heb je een bbox3 van sagemcom dan kan je de lijnkarakteristiek uitlezen met het sagemtool 

Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

anders kun je ook altijd eens de automatische lijntest uitvoeren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Bedankt voor de uitleg maar ik begrijp nog niet waarom ben ik gezet op een startprofiel 30. Ik zit 530m van ROP en de lijn is heel stabiel. Mijn buurman zit op een startprofiel 45 Mbs. Mijn vraag aan PXS mensen is in welke vectoring zone ben ik en is het mogelijk dat de startprofiel (niet de DLM proefiel ) manueel kaan verhoogd worden. Alvast bedankt.

En als je de automatische lijntest uitvoert veranderd dit dan niet? (daarom gaat dit niet onmiddellijk gebeuren)

Als je enkel en alleen op de afstand afgaat die je opgeeft (ik weet niet of je die uit het sagemtool gehaald hebt) zit je in VDSL zone 2 

startprofiel snelheid 30 Mbps, zou kunnen zone 1 zijn als je op een niet vectored lijn zou zitten

Reputatie 7
Badge +4

@nnankov Het startprofiel van uw lijn is 50Mbps en dat kan wel degelijk verhoogd worden naar 100Mbps als de lijn goed is. Dit gebeurt automatisch.

Een startprofiel van 45Mbps hebben wij niet. Ik heb de lijnen in je buurt nagekeken en er zijn er die ondertussen een hoger, maar ook een lagere snelheid halen. Het ziet er voor mij naar uit dat de snelheid van uw lijn nog wel verder verhoogd zal worden. 

@nnankov wat geeft het sagemtool als resultaat

Jammer genoeg heb ik een TC modem.Dus is sagem tool niet van toepassing.

@Martin en @HadewychT: Bedankt voor de opvolging. Mijn start profile was er in het begin op 30 Mbs gezet worden en is er als gevolge daarvan door DLM  naar 60 Mbs opgetrokken. De lijn is stabiel maar ik vraag me af hoe er verder kan komen? Ik heb hier ergens nagelezen dat er met een startprofiel van 30 Mbs niet meer dan 60 Mbs zijn er te verwachten. Hopelijk het is niet zo in mijn geval.

Reputatie 6
Badge +3

Uw startprofiel is inderdaad 30Mbps.

Momenteel zal 60Mbps het maximale zijn dat er kan gehaald worden. Wanneer de technologie verder aangepast wordt, kan dit nog in de toekomst veranderen.

@YorickP  bedankt. Maar dit beantwoord mijn vraag niet. Waarom is mijn startprofiel 30Mbs terwijl ik 530 m van de ROP zit? Waarom kon ik geen 50Mbs startprofiel direct krijgen? Volgens @HadewychT kan de snelheid toch nog verhoogd worden. Kan iemand mijn startprofiel manueel op 50 Mbs zetten?

Het is niet echt de lengte die een rol speelt er zijn andere parameters die dit kunnen beïnvloeden, maar het zal aan iemand van proximus zijn om dit verder uit te vissen en verder te laten oplossen!

Reputatie 7
Badge +3

@nnankov 

Je profiel is nu aangepast.

 

Geert

@GeertC bedankt. Idd is mijn upload naar 14 Mbs opgetrokken worden maar mijn download heef gedaald naar 38 Mbs. Ik vermoed dat ik ca 2 weken weer moet wachten tot DLM mijn upload/download aanpast. Blijft de lijn weer stabiel na de profiel aanpassing  qua verzwakking, SNR?

Reputatie 7
Badge +3

@GeertC bedankt. Idd is mijn upload naar 14 Mbs opgetrokken worden maar mijn download heef gedaald naar 38 Mbs. Ik vermoed dat ik ca 2 weken weer moet wachten tot DLM mijn upload/download aanpast. Blijft de lijn weer stabiel na de profiel aanpassing  qua verzwakking, SNR?

Dat is inderdaad de bedoeling :wink:

 

Geert

@GeertC, Ik zit sinds paar dagen op 85/20 volgens mij. Hartelijke dank voor de interventie. Mijn vraag is of DLM nog draait en kan ik verwachten dat de snelheid verder kan stijgen?

Effen tussendoor, vergeet ook niet dat de DLM je even goed terug lager kan zetten ook na een verhoging, dit hangt gewoon af of alles stabiel blijft na een snelheidsverhoging dus 100% zekerheid heb je nooit.

Reageer