Vraag

Hoe kan ik Pi-Hole gebruiken in combinatie met de BBox 3?

  • 15 August 2019
  • 6 reacties
  • 2236 Bekeken

Ik kocht recent een Raspberry Pi Zero W met de bedoeling er Pi-Hole (https://pi-hole.net/) op te draaien, om zo voor alle toestellen op het netwerk ads, trackers etc te kunnen blocken.

Nu heb ik de Pi al 2 keer 'from scratch' geinstalleerd, en treedt telkens een probleem op op het moment dat ik DHCP uitschakel op de BBox3 en inschakel op de Pi: na een aantal minuten verliezen alle geconnecteerde toestellen verbinding met het internet en zelfs met het internet netwerk. Nazicht met ipconfig toont dat de IPs niet meer 192.168.1.x zijn dan, maar van de vorm 169.x.x.x.

In de BBox staat een statisch IP adres ingesteld voor de Pi-Hole, de range van IPs in de Pi-Hole begint pas vanaf 192.168.1.201 dus zelfs buiten de range van de BBox3...

Heeft iemand succesvol een PI-Hole draaien in combinatie met een BBox3?

Dank bij voorbaat!

This topic has been closed for comments

6 reacties

Er zijn er wel die ervaring hebben met de Pi op het userbase.be/forum dus zou ik daar eens de vraag ook stellen.

Krijgen je andere toestellen dan een ip adres toegekend van de Pi als je deze uitzet op de bbox.
Martin, dank voor je reactie. Ik overweeg om de vraag ook op userbase te stellen.

Ik vermoed dat andere toestellen géén IP adres toegekend krijgen.
Een ander opmerkelijk punt is trouwens dat, na overzetten van DHCP, de load op de processor van de Pi erg hoog wordt (en dat de Pi hoge temperaturen bereikt), wat mij doet vermoeden dat er ergens iets fout loopt wanneer de Pi poogt de activiteit van de BBox over te nemen.

Momenteel draai ik zowel de Pi als de BBox met DHCP aan, om te zien of dit iets doet.
Enkel m'n GSM is nu actief via de Pi, zonder problemen...
Hey Alex, is het je ondertussen gelukt? Ik ben op zoek naar hetzelfde 🙂
Ik weet ook niet of AlexM al de vraag ook gesteld heeft op Userbase.be/forum mss ook daar eens een kijkje nemen in afwachting dat iemand van UB naar hier komt 😉 ☺️
Ik ben eigenlijk gewoon op zoek hoe ik de DNS server van mijn BBox 3 kan aanpassen.
DNS kun je niet zelf instellen op de bbox3.
Mss beter de PI-hole alleen laten Ip adressen uitdelen via zijn DHCP alleen en DHCP bbox uit)
Louter nog als wat bijkomende info: