Vraag

help, internetsnelheid te laag

  • 28 November 2020
  • 12 reacties
  • 605 Bekeken

Heb hier eens een check gedaan van snelheid 

Dit is het hoogste gemeten, via de gsm dan nog wel… als ik het via pc doe, bedraad, kom ik maximaal op 20mbps uit… dit kan toch niet meer, ik zit zelf in de IT, voor ik bij Proximus kwam had ik een ock check gedaan en hier stond dat mijn bandbreedte op mijn straat 70mbps zou zijn. Nu die ik die (1 jaar later) en die geeft maar 30mbps aan, hoe kan dit zo verlaagd zijn??? 
de minimaal snelheid zo boven de 30mbps moeten liggen volgens jullie site, maar jullie medewerkers op de klantenservice beweren maar 20mbps… MAAR HIER BETAAL IK NIET VOOR HÈ JONGENS!!! 
Wat kan hier nog aan gedaan worden??? Kzou willen bij Proximus blijven, maar aan deze snelheden, kan ik niet verder en zal ik toch genoodzaakt zijn om te veranderen van provider, bij Telenet had ik dit probleem niet

graag dringende hulp


12 reacties

FYI: Om te beginnen dat TN hogere snelheden haalt dat is een feit dat vast staat (tenzij je reeds zou kunnen aansluiten op Prox glasvezel)
Als de hoogste snelheid het belangrijkste is voor u moet je bij TN zijn,  aangezien de max snelheid bij proximus 100Mb/s is en dit pas als je een kort bij de VDSL straatkas zit met je koperaansluiting. 

Je de max gegarandeerde snelheid die Proximus moet kunnen verzekeren kun je hier aflezen → http://proximus.be/internetsnelheid  (vergelijk ook de uitslag als je als klant en als nieuwe klant test)

als je een speedtest doet moet je die niet over wifi doen maar met een laptop bvb die aangesloten is op je bbox via een utp netwerkkabel  aan de bbox en dan moet je voor alle zekerheid zorgen dat je de wifi uitzet op de bbox (knopje vooraan) en ook de utp kabels even los legt op je bbox uitgenomen die van je laptop zelf en ook zien dat er op je laptop niks op de achtergrond draait die data verbruikt waardoor je speedtest http://speedtest.net vervalst wordt. en dan zou je ongeveer die max gegarandeerd snelheid moeten halen die je afgelezen hebt uit mijn eerste link.

NB: nog een uitleg die hier regelmatig op het forum gegeven wordt is:

Dit is een misverstand, je betaalt nooit voor Internet snelheid, maar altijd voor het Internet data volume in je abonnement.
De snelheid van een lijn hangt altijd af van de afstand van de woning tot aan de verdeler van Proximus,
bv vanaf een glasvezelkast in je straat (ROP) of vanaf een centrale (LEX) 
Het automatisch DLM lijnmeetsysteem zal de lijn minitoren/analyseren/evalueren of er lijnsnelheidsverhoging mogelijk is.
Dit gebeurt via automatische badge en telkens wanneer lijnen hoger kunnen worden gezet,
zal die automatische badge dit ook onmiddellijk doen want deze gaat draaien om de +-72u.

 

en nog een uitleg die hier regelmatig opduikt op het forum:

Kijk na wat de gegarandeerde internetsnelheid is op uw adres bij voorkeur als nieuwe klant

Speedtest internet connectie | Proximus

Uw snelheid wordt bepaald door de afstand tot de straatkast (KVD/ROP) of eventueel gebouw telefooncentrale (LEX/LDC), de kwalititeit van de distributiekabel (bv. diameter koperparen), de technologie (adsl, adsl2+, vdls2, vdsl2 vectorised, fiber) en de bezetting van de koperparen/fiber GPON (aantal klanten)

je kan op een non vectorised vdsl2-lijn zitten met een bepaald startprofiel 

of een vectorised vdsl2-lijn met startprofiel 

bovenop je basis snelheid/profiel kan dan het automatisch meetsysteem (DLM) proberen om die snelheid te verhogen als dit de stabiliteit van je lijn en die van de anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet in gedrang brengt. 

Wat is DLM (Dynamic Line Management)

waarbij “de DLM “” (Dynamic Line Management sytem) uw snelheid eventueel verhoogd heeft op basis van resultaten van automatisch lopende testen (de snelheid wordt geoptimaliseerd tot een niveau X/Mbb/s zodat de klanten aangesloten op dezelfde distributiekabels elkaar niet hinderen)

Indien u beschikt over een BBox3 type Sagem kan de Sagemtool u meer info geven m.b.t. uw lijn (als user met het user paswoord voorhanden op de Bbox)

Geen DLM | Proximus Forum

belangrijke parameters zijn:

current/max bit rate in Mbps

noise margin en dB (» 10 dB verhoging in principe nog mogelijk)

profile name

distance in m

DLM profile/ROP compatible/modem compatible/vectorised : yes/no

Reputatie 2

@Sinner2002  lees eens mijn topic ik beweer ook dat ze deze stelselmatig naar beneden halen maar ze ontkennen dit…

 

Als dat waar is dan zullen er hier wel veel meer van dergelijk klachten komen dan dat het nu het geval is en ook op facebook en twitter, denk je ook niet

Het enigste is wat moet gebeuren is dat Pro⌘imus moet uitvissen waarom je bvb de max gegarandeerd lijnsnelheid niet zou halen en bvb ook natrekken of  de DLM zijn werk goed doet, om eventueel indien mogelijk een verhoging toe te kennen op die max gegarandeerde snelheid → http://proximus.be/internetsnelheid  (vergelijk ook de uitslag als je als klant en als nieuwe klant test)

NB: ook mss geregeld eens natrekken wanneer glasvezel naar naar je toekomt om zo van de koperlijn verlost te geraken en hogere snelheden te kunnen halen, als zal het wel nog geruime tijd duren voor iedereen op glasvezel zal kunnen aansluiten !!
→ Is fiber bij mij thuis beschikbaar? | Proximus

→ Proximus bereikt definitieve samenwerkingsovereenkomst met EQT Infrastructure om samen een fibernetwerk in Vlaanderen te bouwen. | Proximus Forum

Reputatie 2

Als dat waar is dan zullen er hier wel veel meer van dergelijk klachten komen dan dat het nu het geval is, denk je ook niet.

 

 

Het zou kunnen, maar je kan het ook anders bezien hoeveel % vind de weg naar het forum van de klanten, en hoeveel % houd hun lijnprofiel in de gaten als je geen problemen ondervind.

En facebook en twitter daar vinden de meesten toch heel vlug hun weg, nee ? en je moet ook langs de andere kant wel weten dat al de anderen die wel hun snelheid halen dit ook niet zullen komen melden op forum en andere sociale media.

Pas op ik wil zeker Proximus hiermee niet verdedigen, want ze moeten er zeker grondig werk van maken om de snelheid te verbeteren dat staat buiten kijf, het is alleen maar dat ik moeilijk kan geloven (mss ben ik te goedgelovig :relaxed: dan) waarom ze stelselmatig de snelheid van klanten zouden verlagen.

En ik weet het dat het voor velen schrijnend is dat ze in feite voor een trage snelheid zelfs adsl snelheid bijna even veel moeten betalen dan deze die op 100Mbps zitten, maar de uitleg van Prox staat hierboven beschreven in mijn vorige posten!

Reputatie 2

Inderdaad iemand die tevreden is hoor je niet dit klopt.
Hetgeen me opvalt is dat proximus gewoon de klachten die er zijn, en er zijn er toch veel op dit forum en op andere sociale media gewoon negeert of ontkent door te zeggen dat alles normaal is.

Vooral deze over snelheid blijven in iedere topic aanslepen.

Als ze nu gewoon zouden zeggen van dit is het beter word het niet, dan zouden de mensen het meer appreciëren  dan het antwoord dat je hier soms ziet, er zijn personen die hier al jaren aan het lijntje gehouden worden zonder concrete oplossing.

Ik zal geen topics oprakelen maar je zal beter weten dan wie over welke personen dit gaat. :)

Ik lees hier maar nu en dan en ken al enkele zulke gevallen.

En je hebt gelijk dat is niet enkel bij Proximus maar alle grote telecom bedrijven gebruiken die praktijken.

De helpdesk medewerkers moeten de mensen sussen op alle mogelijke manieren en ondertussen stroomt het geld binnen. 

De telecom in Belgie komt jaren achter als je het vergelijkt met andere landen maar het geld schuift vlotjes naar de grote spelers….

Reputatie 2

waarom ze stelselmatig de snelheid van klanten zouden verlagen.

 

Ik denk maar door meer klanten toe te laten dan goed is voor een bepaalde lijn?
of kan dit geen oorzaak zijn?

Voor je basis profiel/snelheid
    (of wat max. gegarandeerde snelheid genoemd wordt bij de internetsnelheidstest op             klant/nieuwe klant)
zal dit niet direct impact hebben , maar kan wel een grotere rol spelen voor de DLM die dan mss het moeilijker zal krijgen om je basis snelheid te verhogen.

Reputatie 2

Dat snap ik maar zoals topicstarter hierboven vermeld had hij geen check gedaan van 70mbps een jaar later is het maar 30mbps ikzelf heb hetzelfde meegemaakt.

Volgens mij word die check aangepast aan het aantal die op dat moment op die lijn zitten en kan dit zakken of stijgen naarmate er klanten bijkomen of weggaan.
 

als ze je basis snelheid verlagen dan zie ik maar één reden dat de multiplexer met lijnkaarten bvb in de ROP straatkas vol zat en dan om één of andere reden, maar normaal is dit voor een nieuwe klant die er bij komen het geval en aangezien je reeds klant was is dit inderdaad niet logisch, maar nogmaals hoeveel we ook info geven en uitleg geven dan blijft het voor ons gissen en is het  een weet voor Proximus en die zouden u inderdaad de ware toedracht moeten geven of er iets moeten kunnen aan doen ….

Reputatie 7
Badge +4

De snelheid waarop je mijn draait is afhankelijk van de afstand van je woning tot aan ons aansluitpunt op de straat (grijze kasten) of de centrale. Deze snelheid daalt niet als er meer klanten worden aangesloten. Je krijgt je standaardsnelheid voor die afstand en als de kwaliteit van de lijn goed is kan die snelheid verhoogd worden. Normaalgezien zakt de snelheid niet onder die standaardsnelheid voor uw lijn, tenzij er een fout op je lijn gedetecteerd wordt. 

@Sinner2002 Ik heb je lijn nagekeken en inderdaad een fout in de bekabeling gemeten. Ik zal hiervoor een technieker ter plaatse moeten sturen. Ik heb een afspraak geboekt voor morgen tussen 12.30 en 17u. Als dit niet past voor u kan u dit aanpassen via My Proximus of het hier laten weten of via 080022700. 

@schaap69 zie antwoord op je andere topic hierover

Reageer