Beantwoord

Heb ik fiber, of niet? + VDSL2 ultra vectoring + Wi-Fi SSID?


Hallo.

Er is erg veel onduidelijkheid of onze straat glasvezel heeft of niet.
Op de kaart gemaakt door Proximus zelf lijkt het van niet, maar als ik naar https://proximus.be/fiber ga, staat er dat Fiber voor ons beschikbaar is. Wij wonen al heel lang op onze straat en we kunnen ons niet herinneren dat glasvezel ooit was aangelegd hier.

Screenshot van pagina proximus.be/fiber die mij vertelt dat ik Fiber kan hebben.

Op dit moment zitten we op een Koperen VDSL2 netwerkdienst van Proximus van 92,5 Mbps MAX. Natuurlijk zou het fijn zijn om glasvezel (fiber) te hebben, maar hier zijn we echt niet zeker over. Wat moeten we doen om vast te stellen of dit beschikbaar is? Wij zouden we kunnen contacteren?

Een andere vraag is over het recente nieuws van een mogelijke snelheidsverbetering van het VDSL2-netwerk van Proximus:
Ik heb gelezen over ultra vectoring op VDSL2-lijnen en vraag me af of wij hier ook van kunnen profiteren of niet voor een internet met een hogere snelheid dan de standaard geadverteerde norm van 100 Mbps. Ik neem aan van niet, omdat dit nog zeer nieuw is bij Proximus.

Over het WiFi-netwerk van Proximus:
Onze SSID (WiFi naam) is WiFi-5.0-XXXX en WiFi-2.4-XXXX. Toen ik bij iemand thuis was, merkte ik op dat hun een Proximus-netwerk hebben met WiFi als SSID ‘Proximus-Home-XXXX’. Wat betekent dit? Wilt dit zeggen dat wij een verouderde modem hebben? Of wilt dit zeggen dat zij Fiber hebben?

Heel veel onduidelijkheid dus over drie belangrijke dingen, het zou fijn zijn als iemand hier een antwoord op kan geven.

  • Groeten, Peter.


 

icon

Beste antwoord door Martin 9 June 2021, 22:08

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers zijn vanaf morgen terug aanwezig op dit publieke forum

Bovenstaande wijst er mijns inziens op dat fiber indien nog niet aanwezig op korte termijn gepland is/was (maar mogelijks vertraging heeft opgelopen door covid-19 perikelen)

Ultravectoring is voor zover mij bekend met uitzondering van het pilootproject nergens commeciëel beschikbaar maar zal quasi zeker in de loop van de volgende jaren beschikbaar komen op locaties waar geen fiber gepland is/wordt (hogere snelheden dicht bij straatkast)

Proximus-home-xxxx vervangt Proximus-One SSID 2.4-xxx op de vrij recent (1 jaar?) geïnstalleerde BBox3 = is hetzelfde

One SSID = 1 SSID voor én WiFi 2.4  én WiFi 5.0 

Indien One SSID niet geactiveerd is op een dergelijke BBox ziet u Proximus home -xxxx (2.4) en Proximus-5.0-xxxx (5.0)

@PeterST123 

ONE SSID

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

Ultra dense vectoring = een (tijdelijke) oplossing om op telefoonkabel (in principe overal) hogere snelheden te kunnen bekomen
  alvast voor steden en gemeenten waar glasvezel nog (jaren) op zich zal laten wachten
om op telefoonkabel toch nog een (tijdelijk) enigszins competitief internetaanbod in vergelijking met coax/teledistributie te kunnen aanbieden

Als er op korte termijn fiber komt in je straat kan je ook afleiden als er hoge snelheden vermeld worden boven de 100 Mbps als je kijkt op → http://proximus.be/internetsnelheid en best ook kijken als niet klant door opgave van je adres.

maar tenslotte zal onze uitleg geen zekerheid brengen alleen iemand van Proximus kan dit natrekken en dit als ze hier de draad opnemen.

@MartinMaar Ultra dense vectoring is nog vrij nieuw, zoals iemand anders al zei en is hoogstwaarschijnlijk niet beschikbaar bij ons in dit geval, klopt dat? Welke snelheden zou je ongeveer verwachten van dat?

Reputatie 7
Badge +4

Fyi

Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt – ITdaily.

zie vdsl 35b supervectoring in de figuur 

 

die grafiek is hier inderdaad al enige keren de revue gepasseerd en ook nog (terwijl we nu toch allerlei info aan het doorspelen zijn en met googelen is er nog veel meer te vinden enz...:slight_smile:

Nokia in samenwerking met Proximus technologie ontwikkeld om de capaciteit van straatcabines op termijn te verdubbelen

https://www.nokia.com/networks/products/7363-isam-mx-6-etsi/
 
https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL
 
https://itdaily.be/blogs/infrastructuur/hoe-proximus-met-ultra-vectoring-aan-sneller-internet-werkt/

Nokia en Proximus verdubbelen internetsnelheid op het kopernetwerk - Nieuws - Data News (knack.be)

De snelheid en capaciteit van het huidige VDSL-breedbandnetwerk verdubbelen?
Het is mogelijk dankzij een wereldprimeur waarmee Proximus en Nokia in Andenne uitpakken. | Proximus Groep

Nokia en Proximus verdubbelen internetsnelheid op het kopernetwerk

https://www.nokia.com/networks/products/7363-isam-mx-6-etsi/
https://en.wikipedia.org/wiki/VDSL 
https://itdaily.be/blogs/infrastructuur/hoe-proximus-met-ultra-vectoring-aan-sneller-internet-werkt/

maar daar ben je vet mee als het niet van toepassing voor wie het echt nodig heeft :wink:

Reputatie 7
Badge +4

@Martin

maar daar ben je vet mee als het niet van toepassing voor wie het echt nodig heeft 

en waarom zou dit in de volgende maanden en jaren niet nuttig kunnen zijn voor wie het echt nodig heeft …?

= bovenstaande oplossing biedt technisch de mogelijkheden om voldoende voorhanden vrije koperparen in voedings-en distributiekabels te combineren om kleinere straatkasten (met KVD /ROP functie) dichterbij te plaatsen zonder glasvezel te moeten leggen en snelheden te verhogen van deze aangesloten op grotere afstand van KVD/ROP of LEX

 uiteraard is en blijft Proximus een commerciëel bedrijf en zal alles functie zijn en blijven van cost/benefit cases (tenzij de wet- en regelgever hun  taken eens behoorlijk ter harte zouden nemen of er via andere kanalen ertoe zullen verplicht worden)

cfr.

verplichting om in de nationale wetgeving tegen 21/12/2020 de 100% dekking van min. 30 Mbps  en 50% dekking van min. 100 Mbps)

&

oplossing voor de zgn witte zones waar de federale regering blijkbaar toch nog eens werk wil gaan van maken

 

en waarom zou dit in de volgende maanden en jaren niet nuttig kunnen zijn voor wie het echt nodig heeft …?

Heel simpel omdat het al is voor deze die minst te klagen hebben, bv ultra vectoring werkt al maar op kortere lijnen….. en alleen mooi in bepaalde gevallen waar het mogelijk is zoals we het hier al ruimschoots uitgelegd hebben….

theorie is altijd mooi wat niet van de praktijk/uitwerking kan gezegd worden, op papier en met woorden kan alles heel mooi voorgesteld worden, hoe mooi het toch allemaal kan/zou moeten zijn…. 
Er is tot nu toe maar een beste oplossing en dat is voor iedereen op glasvezel, maar dat is weeral theorie, wat met bovenstaande ook bewezen wordt.

Maar we doen gewoon verder zoals we altijd bezig zijn zeker,  uitleggen wat het zou kunnen of moeten zijn :relaxed:

Reputatie 7
Badge +5

@PeterST123 Kan je je gegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het even voor je na.

Reputatie 7
Badge +4

@Martin 

 bovenstaande oplossing biedt technisch de mogelijkheden om voldoende voorhanden vrije koperparen in voedings-en distributiekabels te combineren om kleinere straatkasten (met KVD /ROP functie) dichterbij te plaatsen zonder glasvezel te moeten leggen en snelheden te verhogen van deze aangesloten op grotere afstand van KVD/ROP of LEX

= het zou mij ten zeerste verwonderen mocht deze oplossing de komende maanden en jaren niet systematisch gebruikt worden in de meer ruraal gelegen gebieden en kleinere stadskernen om hogere snelheden via de telefoonkabel te kunnen realiseren 

 

 

 

Dit zullen we gelijk altijd maar best afwachten en eerst zien = geloven :relaxed:
Enfin, je kent mij al een beetje zeker, ik zie/ken graag de theorie  maar de “praktijk/effectieve uitwerking/goede werking/stabiele probleemloze werking” blijft voor mij het allerbelangrijkste en als dit niet zo is dan ben je vet met al die theorie, dit bedoelde ik uiteindelijk.

@PeterST123 TBI: privégegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel, in de met "privé aangeduide tekstvelden, enkel proximusmedewerkers kunnen deze info bekijken.
Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op"
In het vak "Ticket (Privé)" kun je bv. nog (al dan niet gevraagde) bijkomende informatie zetten.

Reputatie 7
Badge +5

@Martin Bedankt voor de uitleg :blush:

@PeterST123 Kan je je gegevens toevoegen aan je forumprofiel? Dan kijk ik het even voor je na.


Ik heb enkele gegevens ingevuld in mijn account. Het zou heel fijn zijn als u het kan nakijken.

Alvast bedankt.

@DaisyS 

Reputatie 7
Badge +5

@PeterST123 Ik heb het even voor je nagekeken. Er is op dit moment nog geen fiber beschikbaar.

@DaisyS Bedankt voor de informatie. Het was zeer onduidelijk geweest, dus ben ik blij met dit antwoord. Even wachten dan maar tot we ook fiber krijgen, wat waarschijnlijk wel zal duren.

Reputatie 7
Badge +5

@PeterST123 Ik heb helaas geen informatie over wanneer dit in uw regio zal geplaatst worden. Dus inderdaad nog eventjes afwachten.

Reageer