Vraag

Geen LAN en Wifi via switch na installatie Bbox3V+

  • 10 January 2019
  • 6 reacties
  • 855 Bekeken

Tot voor kort had ik een installatie met ISDN en een Bbox3 met daarop TV en een vrij recente switch (okt 2018) van tp-link voor de extra PC's, NAS en netwerk printer voor het bedrijf van mijn vrouw. Dit alles werkte prima tot dinsdag 8/01/2019. Toen is er een technieker langs geweest om de installatie te vervangen naar VOIP en een Bbox3V+. Wanneer de switch werd aangesloten viel alle communicatie weg; LAN, Wifi en de VOIP telefonie; enkel de TV werkte nog. De technieker is hier 3,5 h bezig geweest en is vertrokken zonder een oplossing. Aangezien ik een aantal apparaten nu niet meer op het netwerk kan zetten geeft dit voor het bedrijf wel problemen. Bij deze graag zo snel mogelijk een oplossing. De technieker begreep ook niet waarom de switch met een Bbox3 wel werkt en met een Bbox3V+ niet.
De oplossing die in een ander topic aan bod kwam nl. IGMP Snooping werkt hier ook niet, heb ik al getest.
Aan Proximus vraag ik een degelijke oplossing.
Aan andere forumleden; andere oplossingen zijn steeds welkom.

Alvast bedankt.
Mvg,
Dominique

6 reacties

Ter info: Niet alle switchen die igmp snooping ondersteunen werken goed met de bbox3V+ , maar ene die zeker goed werkt is bv de Netgear GS105Ev2 cfr. verschillende discussies hieromtrent op userbase.be/forum
waarschijnlijk zal de technieker dan toch al eens de bbox heropgestart hebben (door spanning 10 sec te onderbreken) of zelf nog beter om eens van nul te vertrekken deze eens gereset hebben
>
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html
maar bij een reset moeten wel de settings die je zelf veranderd hebt in de bbox zelf weer opnieuw instellen indien dit zou gebeurd zijn.
Reputatie 7
Badge +4
kan je ons via prive je lijnnr of klantennr hiervoor doorgeven ?
dan kunnen we dit verder voor je onderzoeken

https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679
@jonathandr, gevraagde info is doorgegeven. Hieronder nog info over testen die ik zelf heb uitgevoerd.

@Martin, bedankt voor de info. De technieker heeft idd zowel de bbox als de VOIP verschillende keren heropgestart en gereset zonder resultaat.

Ik heb vandaag zelf nog enkele testen gedaan en heb ondervonden dat het de VOIP is die voor problemen zorgt.
De bbox met daarop aangesloten de TV, de switch en een AP en geen VOIP geeft geen problemen; alle toestellen (ook deze via de switch) werken naar behoren en ik heb overal internet.
Als ik dan de VOIP terug aansluit heb ik enkel nog TV en de Wifi van de bbox, maar geen internet via de witch, geen internet via de AP en geen telefonie via VOIP.
Vervang ik de switch door een PC dan werkt alles terug.
Reputatie 7
Badge +4
Wat bedoel je exact met 'geen voip'. Doe je dan de configuratie weg uit de bbox, of enkel de fysieke ontkoppeling van de toestellen ?
Ik ontkoppel fysiek de VOIP uit de bbox. Ik haal de UTP kabel van de VOIP uit de bbox.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb deze informatie even doorgespeeld aan onze collega's van het IT team. Zij zullen dit even voor jullie nakijken en als wij hier meer info over mogen ontvangen, dan laten wij jullie dit onmiddellijk weten. Grtjs, Charlotte.

Reageer