Vraag

Geen DLM

  • 6 September 2020
  • 7 reacties
  • 385 Bekeken

Dag iedereen,

 

Sinds afgelopen donderdag is alles geïnstalleerd door Proximus. De technieker vertelde me dat we een startprofiel van 70/30 kregen en normaal tegen zaterdag een snelheidsverhoging zouden moeten zien.

Dit was vandaag nog niet het geval. Nu had ik wel donderdag de zekeringskast even spanningsloos moeten maken omdat ik nog een kabel moest aansluiten dus ik dacht dat er misschien daardoor iets fout zou gelopen zijn. Ik heb daarom vandaag de lijntest gebeld om de dlm opnieuw te triggeren en 20 min daarna de modem even spanningsloos gezet zoals aan de telefoon gevraagd. Tot nu toe is het nog steeds hetzelfde.

Nu is mijn vraag hoe lang het ongeveer zal duren vooraleer ik een dlm profiel krijg en een snelheidsverhoging zou moeten zien? Langer dan dat de technieker me vertelde? Ik heb ook de sagem tool gebruikt om de waarden van de modem eens uit te lezen (zie bijlage).

 


7 reacties

@PeterD1988 Aangezien het een nieuw aansluiting is kent de DLM geen voorgeschiedenis en duurt dat dan wel wat langer om zijn analyse uit te voeren.

Wat de proximus forummedewerkers kunnen doen morgen als ze hier de draad opnemen is eens laten natrekken in welke fase de DLM al zit 

Maar je zal normaal gezien wel tot 100Mbps kunnen halen aangezien je lijn de karakteristieken vertoont van een VDSL vectoring zone1.

NB: je zou de automatisch lijntest best niet te kort achtereen uitvoeren en is het beter dat prox eens natrekt waar de DLM nu juist mee bezig is.

Badge +4

Bij mij was de verhoging na een dag of twee na installatie , maar kan idd verschillen tenzij er iets anders aan de hand is.

PS: De sagemtool dat je gebruikt is wel nog een oudere versie (0.13 test staat er)

De technieker zei dat DLM nu sneller is dan vroeger en dat heb ik gemerkt :wink:

Die is ook sneller en ook door het feit dat die nog eens  op een historiek van vroeger ook kan afgaan, maar dan moet je ook weten of er al een historiek was en hoe die was, dat merk je nu ook als er een bbox omgeruild wordt vroeger duurde dit lang en nu kan het soms na een dag al  zijn dat je op je terug op je maximum staat.
Dat  kan bij de één kan al na enkele dagen en bij anderen na een week en bij nog anderen na een maand, volgens wat er allemaal op de distributiekabel aanwezig is.
Hangt van zoveel factoren af om het kort door de bocht uit te leggen als je alleen op een distributiekabel aangesloten zou zijn dan de DLM heel vlug een beslissing nemen. 

Maar het belangrijkste is dat als je twijfels krijgt dat de toestand van de DLM eens nagetrokken wordt door iemand van Proximus zelf dan ben je ook 100% zeker dat die actief staat en kunnen ze ook bvb zien hoe ver die al staat met zijn analyse.

@PeterD1988 Sagemtool 0.13 downloaden > klik hier  

Reputatie 6
Badge +2

Ik heb daarom vandaag de lijntest gebeld om de dlm opnieuw te triggeren en 20 min daarna de modem even spanningsloos gezet zoals aan de telefoon gevraagd. Tot nu toe is het nog steeds hetzelfde.

@PeterD1988

Je modem even spanningsloos zetten moet je zeker niet doen!

Als de lijntest gelukt is, had je binnen de 10 minuten al moeten zien dat je internet wegvalt, en de modem opnieuw begint te syncen.

Wacht geduldig af, en geniet van de snelheid die je nu al hebt (70/30), vele Proximus gebruikers moeten het met veel minder stellen.

“Sit down, relax, and enjoy your flight” zouden ze bij Ryanair zeggen :yum: .

Binnen max 2 weken zal je snelheid wel verhoogd zijn, volgens de modem waarden kom je zeker aan 85/35, of zelfs 100/35.

PS

Jouw topic titel “geen DLM” is niet correct: je hebt op dit ogenblik geen “DLM profiel”, maar DLM is nu waarschijnlijk hard aan het werken voor jou, om je straks op een hoger profiel te brengen :smirk: .

@Martin bedankt voor alle uitleg! Ik dacht vooral dat het misschien fout was gelopen de eerste dag omdat de modem een paar keer spanningsloos was geweest. Ik zal rustig afwachten tot de snelheidsverhoging er komt :) ook goed om te weten dat ik na het syncen de modem niet meer moet spanningsloos zetten zoals ze zeiden ik het stappenplan aan de telefoon. 
Ik zal ook nog de nieuwe tool downloaden. 
Ik merk wel dat Netflix, Youtube sneller is dan bij Telenet (ondanks ik daar bijna 300 mbs had). Hoe dat kan weet ik niet :D zag wel dat de ping een stuk lager ligt bij Proximus.

 

@RedsFan Bedankt om jouw bevindingen te delen!

@PeterD1988 Ja waarom ze bij het opstarten van een automatische lijntest zeggen dat je uw bbox moet spanningsloos zetten na 20 minuten weet ik eigenlijk niet , in principe kan dat niet direct een probleem geven als je maar niet kortstondig achtereen dit verschillende keren doet want dan zou de de DLM wel kunnen concluderen dat er iets schilt op je lijn waardoor de verhoging die de DLM kan toe kennen weer vertraagd wordt.

ping is rond de 10ms

Ik zit zelf ook op 100/35

B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem
Downstream current bit rate:   99,999 kbps / Upstream current bit rate:     35,000 kbps

Downstream max bit rate:       138,213 kbps / Upstream max bit rate:         42,948 kbps

Downstream attenuation:        6.9 dB

Downstream noise margin:     19.9 dB           / Upstream noise margin:         10.5 dB

Vectoring down: yes   Vectoring up:  yes

Modem vectoring compatible: yes

ROP vectoring compatible: yes

DSL standard:  VDSL2 Annex B   / DSL profile:  17a

Estimated distance:  207 m

Proximus profile name:  100/35

Proximus DLM profile:   yes

Proximus repair profile:  no

Reageer