Beantwoord

fibersnelheid hoger via Wifi dan via kabel


Als ik mijn fiberaansluiting test via kabel bedraagt de downloadsnelheid 270mbps en via Wifi 457mbps. Nochtans aangesloten via utp cat 5e rechtstreeks op modem. Moet mijn snelheid via kabel niet veel hoger liggen dan via de wifi? Fiberaansluiting is pas vrijdag geinstalleerd. Modem is nieuw. Laptop ook (Apple Macbook air M1).

icon

Beste antwoord door danny195 23 March 2021, 18:07

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

12 reacties

Reputatie 4
Badge +2

@Martin ik weet het:grin:  920 mbps is meet dan :smiley:  snel genoeg 

Ik elk geval blijft het raar dat ik via wifi een snelheid haal van 457 en via utp dan weer maar 270.

de netwerkadapter van de laptopkan trouwens 1000mbps aan. 

ik heb mijn vaste lijn opgezegd en hierdoor blijk ik nu geen aanspraak meer te kunnen maken op de fiberboost van 500mbps. Jammer want dat hadden ze er niet bijverteld ...

je kunt altijd de bbox eens resetten om te zien of het iets uitmaakt en zoals ik al gezegd heb zorg er voor dat alleen je laptop contact maakt met de bbox dus wifi ook uitzetten 

heb je geen ander laptop of pc om te testen via utp kabel

NB: bbox resetten door het reset knopje 20 seconden ingedrukt te blijven houden tot alleen de power led alleen nog blijft oplichten en dn loslaten.

maximum snelheid is de snelheid waarop je lijn modem synchroniseert maar je ethernet datapakketje die via deze lijn verstuurt worden bevatten niet alleen je nuttige data bitjes alleen, maar ook nog overhead bitjes voor error correctie en zo meer ….. vandaar dat je maar 920 meet 

Reputatie 4
Badge +2

Ik weet het. Zit in een packet vaste lijn 500mbps en gratis WiFi booster. Als je vaste lijn stopt vallen de andere 2ook weg. Maar ik denk dat het mogelijk moet zijn de optie 1gbps te activeren voor 15€. Hebben ze mij verteld in proximus store in gent. 

Ik elk geval blijft het raar dat ik via wifi een snelheid haal van 457 en via utp dan weer maar 270.

de netwerkadapter van de laptopkan trouwens 1000mbps aan. 

ik heb mijn vaste lijn opgezegd en hierdoor blijk ik nu geen aanspraak meer te kunnen maken op de fiberboost van 500mbps. Jammer want dat hadden ze er niet bijverteld ...

Ik elk geval blijft het raar dat ik via wifi een snelheid haal van 457 en via utp dan weer maar 270.

de netwerkadapter van de laptopkan trouwens 1000mbps aan. 

Reputatie 4
Badge +2

met fiber haal je wel niet de maximum theoretische snelheid . is normaal. ik heb een 1gbps lijn maar ik haal gemiddeld  920 mbps . 

een wifi booster kan geen snelheid verhogen tov van zijn bron (= bbox in dit geval) waardoor hij gevoed wordt wel dient deze om op plaatsen waar je wifi te laag is (= snelheid laag /slecht hierdoor) om dit op te lossen, die term booster wordt dikwijls verkeerd geïnterpreteerd!

Hij verbetert in feite je wifi signaal maar als je de booster naast je bbox zou zetten zal hij je internetsnelheid niet verhogen.

De betere oplossing is een Wifi Acess Point maar het nadeel is dan dat je het access point moet kunnen verbinden met een utp kabel aan de bbox (boosters kunnen ook als access point werken) 

Er staat wel een wifibooster bij en als ik het goed heb is deze goed voor 500 Mbps.

via wifi meten is nooit zeker wordt door te veel zaken beinvloed als je via wifi toch wilt snelheid meten moet je beginnen eerst via de wifi op de 5GHz band en dit terwijl je heel dicht bij de bbox zelf staat want dat is het begin van de ketting dan kun je na je booster meten maar daar hangt de snelheid weer af van het wifi niveau de booster van je bbox zelf binnen krijgt enz….

Maar je zegt in je begin topic: “via Wifi 457Mbps” wat dan ook niet mogelijk is als een  fiberpack hebt van 350Mbps.

ik zal eens nakijken welke snelheid mijn netwerkadapter aankan.

Ik heb wel niet de 1 giga fiberboost. Ik vrees dat ik slechts 350 Mbps heb (in theorie) en voor de Wifi staat er wel een 500mbps booster. In ieder geval geraak ik ook niet aan de 350Mbps.

het is fiber boost 1giga dat je hebt waarschijnlijk

natuurlijk als je de meting doet met een pc / laptop spelen er wel zaken mee bv iets dat kan op de achtergrond draaien die ook data streamt

Je netwerkadapterkaart moet natuurlijk ook Giga aankunnen

eigenlijk zou je ook moeten meten met alleen de pc/laptop verbonden aan de bbox en niks anders dat verbinding kan maken met de bbox die de snelheid kan beinvloeden.

bvb nog iemand die de hoge snelheid niet haalde en het kwam door norton anti virus!.