Beantwoord

Fiber met Internet Box sinds eergisteren en wifi valt regelmatig weg...

  • 6 April 2023
  • 3 reacties
  • 668 Bekeken

Context:

OK, de “gedwongen omschakeling” naar Fiber is intussen gebeurd en ik heb hier nu een Internet Box aangesloten op Fiber staan.

Mooie snelheid nu, dat wel, maar ik heb nu al meerdere keren gemerkt dat het Wifi regelmatig eens wegvalt…

Daarmee bedoel ik bijvoobeeld dit: ik was beneden op mijn iPad Air op de VRT Nieuws site naar het nieuws aan ‘t zien en op pakweg 30 minuten is het 2 keer weggevallen. Ik zie dan ook het wifi icoon verdwijnen op de iPad en als ik dan opnieuw in de iPad settings de wifi connecteer is het weer OK.

Merk op: de snelheid zelf bij een speedtest over Wifi is daar wel goed: rond de 65 Mbps down en boven de 30 Mbps up (op vaste ethernet lijn krijg ik hier in mijn bureau 110 Mbps down en 45 Mbps up). Ik heb de indruk dat de snelheid hoger is dan met de vorige BBox (maar misschien is dit wishful thinking).

Maar de Wifi connectie valt dus af en toe weg.

Heb dan eens met die iPad rondgelopen, en ik had het ook bijvb. boven mijn bureau waar de Internet Box staat: snelheid is zeer goed, maar wifi valt af en toe weg (plafond is ook gewoon houten balken met houten vloer, geen beton).

Ik woon in een drukke woonbuurt in Gent (heel veel netwerken te zien met WifiInfoView van Nirsoft...)

Ik heb geen TV in huis (enkel internet voor computers / telefoons / chromecast audio) + vaste telefoons.

Toen ik indertijd de BBox v3 kreeg, denk ik dat ik toen op een bepaald moment de OneSSID afgezet heb wegens ook regelmatig wegvallen van wifi verbinding beneden. Ik had gehoopt dat het met die Internet Box beter zou zijn, dus heb ik het tot nu toe laten aan staan.

Vraag: kan het effectief aan dat OneSSID (of is het nu SmartWifi?) systeem liggen?

Kan het zijn dat met die OneSSID de verbinding af en toe omswitcht tussen de 2.4 naar de 5 GHz band (zogezegd om te optimaliseren met al die verschilllende netwerken in de buurt) en dat de wifi connectie tussen het toestel en de Internet Box dan wegvalt?

Zo ja, dan ga ik het weer eens proberen uit te zetten. Ik zie nu wel 2 aan/uit knoppen staan:

Wat is het verschil tussen de twee? Welke moet(en) uit om dat omswitchen tegen te gaan? En heeft dat ook impact op de snelheid?

 

icon

Beste antwoord door Martin 6 April 2023, 21:51

Bekijk origineel

3 reacties

kan inderdaad als je smart wifi (one ssid) uitzet dat het berter is 

bvb ook het geval hier → Problemen sedert Android tvbox v7 | Proximus Forum

n.

  • "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 GHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" of "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx i.p.v. de twee wifi netwerknamen wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx bij One SSID niet actief.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Opmerking:

Bij een bbox4 = "Internet Box"  moet je One SSID uitschakelen via MyProximus App in de Wifi instelling: 

Wi-Fi Beherren
op deze pagina kunt u uw Wi-fi netwerk configureren
Privé Wi-Fi
Enkelvoudige SSID = Aan/Uit 

Moraal van het verhaal, gewoon proberen door one ssid uit te zetten en zien of de problemen hiermee opgelost zijn of niet!

Gewoon ter info: heb intussen een paar dagen OneSSID af staan, en dat gedraagt zich dus effectief veel stabieler op die iPad Air en mijn iPhone SE. Wifi valt niet meer weg nu.

Zal toch dat automatisch omswitchen zijn tussen de 2.4 en 5 GHz dat voor problemen zorgde, lijkt mij. Wel raar dat het met de (Windows 10) laptop die daar beneden staat niet voor kwam (toch niet gemerkt).

Ja het is inderdaad zo dat sommige toestellen meer last hebben van smart wifi dan andere, bvb mijn huawei smartphone heeft daar ook last van mijn iphone soms en mijn windows laptop niet.
Anderen hebben dan weer problemen met smart wifi vanaf ze een V7 decoder in huis gehaald hebben dat hun wifi wegvalt en met one ssid uit te zetten komt het dan ook in orde…..

Reageer