Vraag

Fiber Gigabit pakket geactiveerd maar haal maximum 500Mbps

  • 13 October 2021
  • 6 reacties
  • 139 Bekeken

Twee weken geleden is er een technieker langsgekomen voor het activeren van een Fiber Gigabit optie (van 250Mbps naar 1000Mbps). 

De technieker stootte echter tegen een vreemd probleem aan wat hij zelf niet kon verklaren: we halen namelijk maximum 500Mbps (al is het pakket van 1000Mbps wel actief en betaal ik hier dus ook voor). 
Hij ging de zaak ‘escaleren’, maar heb hier tot op heden nog steeds niets van gehoord. En haal effectief nog steeds maar maximum 500Mbps aan de router. Ik snap dat WiFi verlies oplevert, maar niet zoveel, zeker niet sinds ik met de snelste toestellen werk en vlak langs de modem zit. Een 50% verlies door WiFi is onmogelijk.

Voor alle duidelijkheid: ook op rechtstreekse Ethernet verbinding ga ik niet boven de 600Mbps.

Er moet dus wel een andere fout zijn ergens. Ik wil niet dat deze optie gedeactiveerd wordt sinds ik graag de verwachte snelheid van 1000Mbps zou willen halen en zou graag een oplossing hiervoor hebben. 


6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Andries 

Ik stel vast dat de fiber Gigabit optie technisch inderdaad actief staat. 

Ik heb nu een reset uitgevoerd op het netwerk (je zal misschien ondervonden hebben dat je internet even wegviel).

Is de verbinding nu sneller?

 

Groeten

Geert

@Andries

Ik stel vast dat de fiber Gigabit optie technisch inderdaad actief staat. 

Ik heb nu een reset uitgevoerd op het netwerk (je zal misschien ondervonden hebben dat je internet even wegviel).

Is de verbinding nu sneller?

 

Groeten

Geert

Hallo Geert

 

Helaas geen snelheidsverbetering. Bovenin mijn origineel bericht staat wel een fout, ik haal namelijk wél via Ethernet rechtstreeks op de modem de 1000Mbps. 
 

Alsnog, vind ik het snelheidsverlies van 50% op WiFi als ik langs de modem sta, met toestellen met de snelste internetkaarten niet normaal. De technieker vond dit ook niet en ik zie dat meerdere mensen hier op het forum last van hebben. 
 

Ik vermoed dat er ergens een probleem is met de 3V+ modems waardoor ze niet in staat zijn meer dan 500Mbps via WiFi signaal uit te zenden. Erg vervelend. 

Nochtans hebben er wel al gemeld dat er via wifi op hun bbox wel rond de 900Mbps gehaald wordt via wifi. Of het zou meten zijn dat het dan met firmware versie op de bbox een rol speelt.

Heb je de bbox al gereset = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Nochtans hebben er wel al gemeld dat er via wifi op hun bbox wel rond de 900Mbps gehaald wordt via wifi. Of het zou meten zijn dat het dan met firmware versie op de bbox een rol speelt.

Heb je de bbox al gereset = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Nog niet geprobeerd, maar dit lijkt me iets wat de technieker misschien wel geprobeerd had dan? 

Kan je in ieder geval vertellen dat ik op volgende firmware draai: 
8c.514A

Reputatie 7
Badge +4

@Andries Ik heb net een update van je modem gedaan zodat hij nu de nieuwste firmware heeft. 

Ik heb ook je wifiverbinding uitgemeten en die blijkt toch niet optimaal te zijn. Hier vind je alvast enkele tips om ze te verbeteren. 

@Andries Ik heb net een update van je modem gedaan zodat hij nu de nieuwste firmware heeft. 

Ik heb ook je wifiverbinding uitgemeten en die blijkt toch niet optimaal te zijn. Hier vind je alvast enkele tips om ze te verbeteren. 

Ik vraag me wel af waar dit dan aan kan hangen. Ik ben meer dan bekend met de basis principes van WiFi en het zou hier in dit geval echt niet aan mogen hangen.

De router staat goed geplaatst, ik gebruik nieuwe & snelle toestellen die makkelijk 1Gbps aan kunnen en ik doe metingen op momenten dat er bijna geen toestellen op de verbindingen zitten.. 

Toch heb ik een verlies van 50%, dit kan niet anders dan ergens een probleem zijn met de modem. Zoals hierboven wordt gezegd zou ik al erg tevreden zijn de 900Mbps aan te tikken, dit is een meer dan acceptabel verlies. Maar 500Mbps in een pakket van 1000Mbps… Dan is er toch echt ergens iets mis. 

Verder zie ik op het forum toch echt een aantal mensen met hetzelfde probleem. Ik snap dat Fiber nog steeds een relatief nieuwe technologie is, maar ik zie hier toch graag een echte oplossing voor?

Reageer