Vraag

fiber flex

  • 29 January 2021
  • 4 reacties
  • 255 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hi iedereen 
Vandaag is een technieker fiber komen installeren. Ik heb een fiber flex pack met 350 upload en 30 upload. Via speedtest krijg ik over wifi ook  deze snelheden ongeveer. We zijn met 4 gezinsleden, YouTube Netflix  tv en digitale tv inclusief streamen via laptop tablet enz zijn dagelijkse kost. Loont het de moeite om de 1gbit optie te nemen of zouden deze snelheden volstaan voor het verbruik hier thuis? Was eventueel van plan een externe wifi router aan te schaffen maar momenteel geeft de bbox 3v+ goed bereik qua snelheden en de wifi booster die bij de installatie zat heb ik beneden aan 2e tv toestel gehangen. Daar ligt de snelheid ook nog heel oké… Ik moet geregeld grotere bestanden uploaden naar mn NAS en naar Smartschool, zou de 1gbit optie hierbij helpen vermits die hogere upload moet geven (theoretisch)?  Extra router nodig of waste of money? 


4 reacties

Dir moet zeker volstaan en je kunt altijd later nog fiberboost nemen indien je die echt zou nodig hebben

 

Reputatie 1
Badge

Dir moet zeker volstaan en je kunt altijd later nog fiberboost nemen indien je die echt zou nodig hebben

 

En wat is jouw mening over de extra router?

Bijkomend, ik merk dat er maar 1 SSID wordt uitgezonden, staat zo actief in modeminstellingen. Kan aangepast worden in de instellingen. Voordelen van 1 SSID? Kan die dan ook van kanaal geswitcht worden of niet relevant met fiber?

aangezien je nog voldoende wifi bereik hebt is er niet direct nood aan een bijkomende wifi router. 

Trouwens als het om wifi en wifi bereik gaat ben je beter met een access point. 

ivm met 1 SSD (One SSID of ook nog smart wifi genoemd , hieronder wat uitleg door te klikken op “toon inhoud”:

Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker "One SSID" niet moet uitzetten,
pas als er wel problemen opduiken dat je dit eventueel eens kunt uitzetten,
namelijk om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben,
maar uiteraard zullen zeker niet alle wifi problemen met One SSID iets te maken hebben.

  • "One SSID" wil zeggen dat éénn en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: "Wifi-2.4-xxxx" (of bij sommige bbox3 versies = "Wifi-home-xxxx" of ook Proximus-Home-xxx) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi" of "Slimme Wifi" genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten nog problemen voordoen!.

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
      (PS: Op identiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
 * Hierdoor kun je na de deactivatie weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden
en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen via de GUI van de bbox.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak van het probleem zou gevonden zijn.

 

One SSID / kanaal switchen heeft niks te maken of je op een VDSL koperlijn zit of op een een fiber verbinding zit, heeft alleen iets te maken met wifi.

Reputatie 1
Badge

@Martin loud and clear, bedankt ! ik volg het op...

Reageer