Beantwoord

fiber en gebruik van bestaande telefoonaansluiting


Kan ik in een Proximus winkel een technische vraag stellen over aansluiten van een DECT over een intern gedeelte van een oude koperlijn waar nu VDSL is aangesloten en de telefoonaansluiting op een BBOX V3+ ?

Proximus was de grote afwezige op de samenkomst “HALLE fiberklaar” op 19 juli in Halle om de inwoners te helpen bij vragen over de overstap naar fiber.

 

Afhankelijk wat mogelijk is, moet ik een keuze maken waar fiber zal binnenkomen. Langs de muur (wat veel graafwerk vraagt in een voortuin die schuin omhoog gaat) of via een bestaande wachtbuis in de kelder (waar dan een probleem stelt  voor analoge telefoon aan te sluiten en de sterkte van WiFi signaal). Dit moet ik weten voor een aannemer langs komt voor het bepalen van de nodige werken aan de buitenkant.

In de nabije toekomst zal Solution30 langskomen maar zij leggen enkel de fiber aan onafhankelijk van de provider en dus niet de vragen van interne aansluitingen van een Proximus kan beantwoorden.

Dus had ik graag face-2-face overleg met iemand van Proximus om hem foto’s te tonen en vragen te stellen.

icon

Beste antwoord door M_016 21 July 2022, 17:37

Bekijk origineel

12 reacties

Normaal kunnen ze van waar ze de fibermodem zetten dan met een utp netwerkkabel naar je bbox gaan waar die nu staat, door bv de buis te gebruiken die nu in gebruik is  voor je VDSL (Belgacom splitter)inbouwdoos daar zou je een utp inboudoos van nico kunnen zetten in de plaats.

 

Reputatie 7
Badge +4

Voor zover mij bekend wordt glasvezel in Halle door Fiberklaar (waarvan Proximus aandeelhouder is) gelegd 

Fiber in Halle: het Fiberklaar-netwerk is er bijna

Solutions 30 is een dochtermaatschappij van Proximus

https://solutions30.be

 

Concreet uw vraag

Kan ik in een Proximus winkel een technische vraag stellen over aansluiten van een DECT over een intern gedeelte van een oude koperlijn waar nu VDSL is aangesloten en de telefoonaansluiting op een BBOX V3+

Installatie van fiber voor jouw woning | Proximus

Vermits er blijkbaar een voortuin en een wachtbuis voorhanden is, lijkt het aangewezen/wenselijk dat bij de installatie hiervan gebruik gemaakt wordt

Indien in de kelder elektriciteit aanwezig is kan aldaar in principe de fiberaansluitdoos en de modem geplaatst worden

b-box 3v+ - Installatiegids (proximus.be)

De Bbox3(v+) of de nieuwe internetbox kan elders bv. op huidige locatie geplaatst worden op voorwaarde dat er een utp-kabel (RJ45 LAN kabel) voorhanden is of kan geplaatst worden**, zodat u uw Dect op de B/internetbox kunt aansluiten en uw huidig WiFi bereik behouden blijft

**:  door uzelf of een electricien

 

Ter info

Uw huidige interne oude koperlijn (telefoonkabel) is niet geschikt om de glasvezelmodem met de B/internetbox te verbinden, dit moet een datakabel zijn (utp/ethernet RJ45 connector)

Uw huidige interne oude koperlijn is daarentegen wel geschikt om de B/internetbox met uw Dect-basis te verbinden, maar dit biedt uiteraard geen soelaas voor uw WiFi indien de B/internetbox zich in de kelder bevindt

 

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn terug aanwezig op dit publieke forum vanaf morgen (niet in weekends en op feestdagen)

 

opmerking: waar fiber komt zal koper ook verdwijnen. 

In plaats van KVD/DSL kast kunnen ze dan een laadpaal zetten 😉

Leuk dat er hulp is op het forum.

Voor de WiFi zal ik in de kelder met een Devolo zender werken want die maakt verbinding via ethernet kabel van de bbox en dan zorgen de Devolo ontvangers met WiFi via bekabeling over stroom voor het WiFi signaal.

het oude contactdoosje met de koperdraad  (nog met een RTT logo) kunnen dan hopelijk gebruiken om telefoonsignaal door te verbinden. 

@Willy V Ik vrees dat onze verkopers in de winkel je de technische informatie over installaties niet zullen kunnen bezorgen. 

Hoe fiberklaar de installaties doet heb ik geen zicht op. Wat ik wel weet is dat het heel vaak tegen de gevels wordt geplaatst maar dit hangt van situatie tot situatie af. 

Hiervoor kan je best eens contact opnemen met de aannemer  die zal hier een beter zicht op hebben en weet ook met welke werken van nutsvoorzieningen ze eventueel rekening moeten houden.


hoe kan ik contact komen met een technicus om de foto’s te bezorgen ?
het is de vraag of Proximus de oude contactdoos (waar nu naar boven de VDSL over koper loopt) kan hergebruiken om verbinding met BBOX telefoon uitgang

 

 

Prima dat ik dit ook als optie kan overwegen 

Reputatie 7
Badge +4

@Willy V De uitleg van @M_016 is hiervoor heel duidelijk en volledig. Mij lijkt het inderdaad ook de beste optie om de Fiber via de wachtbuis binnen te laten komen in de kelder. De Fiberaansluiting moet dan via een LAN-kabel verbonden worden met de internetbox/B-Box3. Deze mag in een andere ruimte staan, maar dan moet er een manier voorzien worden waarlangs die 2 toestellen met elkaar verbonden kunnen worden, vb door een LAN-kabel te (laten) aanleggen door een electricien. Het is ook een mogelijkheid dat de fibermodem in de buurt van je internetbox/B-box3 gezet wordt. Ook dan moet er een verbinding mogelijk zijn vanuit de kelder naar de plaats waar je je toestellen wil. 

https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_installation/particulieren/fiber-tot-in-je-woning/fiber-installation.html

 

Ik meen hier te verstaan dat Proximus de vervanging van de koper in de buis is huis niet zelf vervangt door een lan-kabel en het bijhorend doosje om de ethernet kabel dan door te verbinden met de bbox boven. 
 

het dilemma : de huidige aansluiting van Proximus VDSL en telefoon gebruiken de opening in de muur met een VDSL contactdoos. Als een Electricien de LAN kabel vooraf moet leggen dan moet hij mijn internet VDSL afkoppelen en dus mogelijks enkele dagen geen telefoon en geen internet. 
De info van Proximus voor fiber meldt nochtans dat je bijna zonder onderbreking aangesloten bleef. Dus mijn verwachting was dat Proximus het nodige zal doen om van de fibermodem tot aan de Bbox te geraken.  Wat nu ?


 

 

Reputatie 7
Badge +4

Voor zover mij bekend wordt in 1e instantie de fiber binnengebracht (Fiberklaar) en pas in een 2e faze geactiveerd (Proximus)

Aanpak - Fiberklaar

Dus concreet eerst wordt enkel de fiber binnengebracht en de fibercontactdoos geïnstalleerd (en blijft uw dsl aansluiting actief)

Uiteraard kunt u er eventueel voor opteren deze door Fiberklaar te laten plaatsen in de nabijheid van uw NTP2007 contactdoos of de  locatie van uw BBox (er zullen in principe dan gaten moeten geboord worden indien er geen voldoende ruimte voorhanden is in de buis met de telefoonkabel vanuit de kelder)

Eventueel kan bv. ook door u geopteerd worden de door Proximus in 2e instantie te plaatsen fibermodem en B/internetbox tijdelijk in de kelder naast de fibercontactdoos te plaatsen en  uw Dect-cht)via de bestaande telefoonkabel aan te laten sluiten en voor uw internet gebruik te maken van uw CPL (cfr uw 1e bericht)

Nadien kunt u of een electricien bv. de bestaande telefoonkabel vervangen door een utp/ethernetkabel en een Niko datacontactdoos (RJ45), kunt u uw Bbox naar boven brengen en uw Dect aldaar direct op de Bbox aansluiten (1u werk?)

In principe doet Proximus (of een andere operator) geen (data)binnenbekabeling en plaatst geen Niko datacontacten

 

 

 

vandaag op een feestdag komt niemand langs op het forum die van proximus zelf is.

bvb om afspraak te maken in een proximus winkel →  Proximus winkel - Een Proximus Shop, verkooppunten of Partner vinden | Proximus

NB: alles wat je nu op de bbox3v+ is aangesloten i.v.m. telefonie kan blijven en werken via fiber later.

→ Telefoon aansluiten bbox3v+(proximus.be)

→ Veelgestelde vragen over fiber | Proximus

Reputatie 6
Badge +2

Ik meen te weten dat er infopunten zijn waar men een afspraak kan maken om  informatie te krijgen over fiber. Sommige punten zijn in proximusshops, alleszins  niet in Halle. Maar Proximus kan u moeilijk informeren over uw interne kabeltjes. 
Of Proximus aanwezig moest zijn op “Halle fiberklaar” dat is misschien afhankelijk van wie dat evenement organiseert. Ik denk door de vzw Fiberklaar en zijn aannemer Solution 30.
Een onderhoud met iemand van Proximus kan waarschijnlijk wel. Maar ik vrees dat dat iemand van de klantendienst zal zijn, een verkoper denk ik. Die lossen alles op, tot het werk echt begint. 
U bent eigenlijk de enige die de huidige toestand kent. Voor ons appartementsgebouw hebben we bij de heraanleg van de voortuin een drietal jaar geleden een buis ondergronds laten plaatsen langs waar de fiberkabel ooit moet passeren. Wil Proximus daar geen gebruik van maken dan sturen we ze wandelen. En gebruiken we wel een andere kabel.  U bent ten slotte klant

zie ook : https://www.fiberklaar.be/nl/projecten/halle

De aannemer belooft langs te komen.

Reputatie 7
Badge +5

@Willy V Ik vrees dat onze verkopers in de winkel je de technische informatie over installaties niet zullen kunnen bezorgen. 

Hoe fiberklaar de installaties doet heb ik geen zicht op. Wat ik wel weet is dat het heel vaak tegen de gevels wordt geplaatst maar dit hangt van situatie tot situatie af. 

Hiervoor kan je best eens contact opnemen met de aannemer  die zal hier een beter zicht op hebben en weet ook met welke werken van nutsvoorzieningen ze eventueel rekening moeten houden.

Reageer