Vraag

Fiber business abonnement statisch IPv6 adres/prefix


Welk business abonnement met welke modem voorziet

  • fiber
  • statisch IPv6 adres met vaste IPv6 prefix

Dank voor hulp en excuses voor beginner vraag


13 reacties

Misschien is fiber + statisch IPv6 adres met vaste IPv6 prefix enkel mogelijk voor grote bedrijven ?

Is er misschien iemand hier op het forum met fiber + statisch IPv6 adres met vaste IPv6 prefix ?

@Marc Duponcheel 

ter info: De vaste IPv6-verbinding is alleen beschikbaar voor bedrijven met de producten Pro+ en FullFiber Extended.

zie: → Je IPv6-internetverbinding instellen | Proximus

@Martin : dank voor antwoord.

Nogmaals excuses voor beginner vragen.

Als ik goed begrijp : dus enkel onder de rubriek grote bedrijven.

Ik zocht en vond wat informatie over FullFiber Extended product in URL:

 https://www.proximus.be/en/id_cl_opticalfibersolutions/companies-and-public-sector/networks/optical-fiber/fiber-solutions.html

Maar ik zocht en vond geen informatie over Pro+ product … misschien heb je een URL?

Ook: welke type fiber modem / router wordt voor deze producten gebruikt?

Prettige dag

Reputatie 7
Badge +3

@Marc Duponcheel   

Welk business abonnement met welke modem voorziet

  • fiber
  • statisch IPv6 adres met vaste IPv6 prefix

Dank voor hulp en excuses voor beginner vraag

1) Vaste IPv6

  • De vaste IPv6-verbinding is alleen beschikbaar voor bedrijven met de producten Pro+ en Full Fiber Extended.   

zie ➡https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqs_ipv6/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/support/internet/internet-op-kantoor/geavanceerde-instellingen/je-ipv6-internetverbinding-instellen.html

 

2) Business Flex Fiber

  • Onbeperkt surfen tot 350 Mbps/100 Mbps
  • Ultrasnel en stabieler internet Dankzij fiber en de nieuwe Internet Box met Wi-Fi 6 technologie
  • Verbeter je wifi-bereik in elke ruimte van je zaak dankzij de Wi-Fi Booster 
  • Optie €10/maand extra:  Boost jouw internetsnelheid en voeg een vaste lijn toe .Tot 1 Gbps download- en 200 Mbps uploadsnelheid.  Inbegrepen: Vaste lijn met onbeperkt bellen naar vaste lijnen en gsm's in België voor € 10/maand

zie  Stel uw Business Flex Fiber -pakket samen | Proximus

 

Business Flex Fiber Premium

  • Onbeperkt surfen op kantoor tot 1 Gbps download- en 350 Mbps uploadsnelheid
  • Bizz Fiber Boost 1 Gbps/350 Mbps inbegrepen
  • Smart Wifi: altijd een stabiele en snelle verbinding, ook als je naar een andere ruimte gaat
  • Superieure wifi-ervaring: verstrek je wifi-signaal in je zaak, ideaal voor in je wachtruimte, winkel of groter kantoor

zie ➡ Stel je Business Flex Fiber Premium pack samen | Proximus 

 

3) Internet Pro+

Meer mogelijkheden met een vast IP-adres

Vast IP-adres

Router inclusief

  • Onbeperkt volume
  • 100 Mbps download
  • 40 Mbps upload
  • Geïntegreerde firewall
  • Herstelling binnen 5 werkuren
  • Installatie: € 250

Info zie ➡Internet voor bedrijven | Proximus  

Brochure beschikbaar ➡ Internet_Pro_L_NL.pdf (showpad.com)

Verhoog uw productiviteit met Fiber. Vanaf € 97 /maand  zie ➡Onze fiber oplossingen voor grote ondernemingen | Proximus

@Marc Duponcheel ik weet ook niet of een vast ipv6 voor particulieren met fiber packs mogelijk is, maar als er iemand die van proximus zelf is hier de draad opneemt kunnen zij u hierover verder inlichten voor welke packs het al dan niet mogelijk is ook voor kleine bedrijven.

@Pat52 en @Martin … misschien sla ik sales begrippen als FullFiber Extended en Business Flex Fiber Premium wat door mekaar. Ik zal weldra een Proximus account manager raadplegen maar wou reeds enigszins op de hoogte zijn van wat kan en wat niet kan voor respectievelijk kleine en grote bedrijven (wat natuurlijk ook relatieve begrippen zijn). 

Toch noch even een vraag herhalen: welk exact type modem/router gebruikt Proximus voor Fiber met vast IPv6? En, kan men deze in modem-only configureren? WiFi is niet belangrijk. Alles wordt hier achter de provider equipment door onszelf voorzien (idealiter dus ook de router als modem-only configuratie mogelijk is).

Prettige dag.

bij sommigste packs zie gewoon de bbox staan en bij andere staat er router maar de welke dit juist is week ik ook niet, maar business klanten hebben normaal een contactpersoon die ze kunne raadplegen, mss best daar ook eens je vragen stellen.

@Martin  : de Sagembox Internet Box installatie voor achter Glasvezel modem lijkt voor IP op een standaard gateway router installatie. Mag men deze vervangen door een eigen toestel (ik gebruik normaliter OpenWRT toestellen)? Resten de vragen exact welke (al dan niet toegelaten eigen) gateway routers voor bepaalde, of voor welke, abonnementen als statisch IPv6 dienst kunnen doen achter glasvezel modem. Sommige provider toestellen hebben zo al hun (al dan niet opgelegde) beperkingen wat dergelijke betreft. En wellicht daarom zijn bepaalde features soms niet mogelijk voor bepaalde klanten. Ik leg de vragen weldra ook voor aan een contactpersoon. Maar ik dacht hier eerst ook iemand tegen te komen met vast IPv6 en fiber.

Prettige dag

Reputatie 7
Badge +3

@Marc Duponcheel

Weet niet of dit een antwoord is op je vraag over gebruik van je eigen router inplaats van de               B-box/InternetBox van Proximus.

Zie ➡Je wilt graag je privérouter gebruiken om zo je eigen netwerk te beheren?

Je wilt graag je privérouter gebruiken om zo je eigen netwerk te beheren? Volg dan deze stappen:

  1. Verbind je privérouter via de LAN-uitgang van de b-box/internetbox met de WAN-ingang van de privérouter.
  2. Zet de DHCP-functie op je privérouter AAN.
  3. Wijzig de IP-instellingen van je privérouter zodat deze verschillend zijn van de b-box:
    • Default Gateway: wijzig deze naar een ander IP-adres dan dat van de b-box, bv. 192.168.2.1.
    • DHCP-range: wijzig deze naar een andere range dan die van de b-box, bv. 192.168.2.2 - 192.168.2.255.
  4.  Maak een PPPoE-sessie aan op je privérouter met de  gebruikersnaam en het wachtwoord van je internetverbinding
  5. Waar vind je het wachtwoord van je b-box 3?   Het standaardwachtwoord (bv. A1B2C3D4) bevindt zich op een sticker aan de achter- of onderkant van je modem, naast User password of Modem password. Verwar het niet met het wachtwoord van je wifi-netwerk
  6. De toestellen die verbonden zijn met je privérouter zullen nu een IP-adres krijgen van je privérouter en niet van de b-box. De WAN-verbinding (bv. voor remote access), zal ook verlopen via je privérouter.

Let op: Voor een optimale tv-ervaring, raden we je aan de decoder rechtstreeks aan te sluiten op de b-box.

Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien (bv. draadloze printers).
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de b-box en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de b-box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.

@Martin  : de Sagembox Internet Box installatie voor achter Glasvezel modem lijkt voor IP op een standaard gateway router installatie. Mag men deze vervangen door een eigen toestel (ik gebruik normaliter OpenWRT toestellen)? Resten de vragen exact welke (al dan niet toegelaten eigen) gateway routers voor bepaalde, of voor welke, abonnementen als statisch IPv6 dienst kunnen doen achter glasvezel modem. Sommige provider toestellen hebben zo al hun (al dan niet opgelegde) beperkingen wat dergelijke betreft. En wellicht daarom zijn bepaalde features soms niet mogelijk voor bepaalde klanten. Ik leg de vragen weldra ook voor aan een contactpersoon. Maar ik dacht hier eerst ook iemand tegen te komen met vast IPv6 en fiber.

Prettige dag

@Marc Duponcheel 
De fibermodem wordt door Proximus geleverd, je eigen router kan je wel aansluiten hierop, als die PPPoE ondersteunt en VLAN op de WAN.
Dat kan een Fritz!Box zijn, een B-box3 of eender welke andere router.
Deze maakt de PPPoE verbinding (over VLAN10).
 

@Marc Duponcheel 
Nog ter bijkomende info: je kan natuurlijk ook de B-box3 aansluiten op de Fiber modem.
eigen router aansluiten op de B-box3.
op eigen router PPPoE instellen zonder VLAN.
TV-decoder (indien van toepassing) rechtstreeks aansluiten op de B-box3 en alle andere apparaten aansluiten op de ethernet poorten van je router (ook via nog switches waar nodig).

@Martin : een eigen OpenWRT router (die provider router vervangt of achter provider router staat indien die modem-only geconfigureerd is) is zeker en vast geschikt voor vast IPv6 (en PPPoE en VLAN op de WAN). Sommige alternatieven (meestal gesloten software en/of soms gebrek aan administratieve toegang indien van de provider) zijn dat niet. Maar zelfs al is eigen router geschikt, het abonnement moet vast IPv6 inbegrepen hebben (en liefst dus ook eigen router toestaan). Dank voor alle hulp en informatie.

Toch even doorvragen (of doorbomen zoals men wel eens zegt), indien gepermitteerd … als n00b: moest iemand hier een vast proximus v6 met fiber hebben, laat me aub, desnoods PM, weten.

Bij voorbaat hartelijk dank.

Reageer