Vraag

fiber aansluiting

  • 27 September 2022
  • 15 reacties
  • 414 Bekeken

Reputatie 5

In onze straat wordt binnenkort fiber aangelegd. Dit door de “The last mile”. Er staat op hun website “Méér dan 60 providers zijn intussen toegankelijk via het open glasvezelnetwerk van The Last Mile!
Je kiest dus zelf je ideale mix van snelheid en diensten, en wat je voor je abonnement wil betalen”

Is Proximus daar ook bij? Zo niet komt er in de onmiddellijke toekomst nog een ander glasvezel kabel in onze straat. Is ook niet gratis deze aansluiting . Men spreekt van 250 € voor een all-in aansluiting. Dat ga ik echt niet betalen.


15 reacties

Dit zijn de providers op het netwerk van Fiberklaar, zoals inderdaad Proximus 

zie → Internet via fiber, ontdek de providers in je regio (fiberklaar.be)

Reputatie 5

Vandaag een tweede brief ontvangen waarin werken worden aangekondigd voor elektriciteit,Fiberklaar en Wyre. Fiberklaar werkt oa samen  met Proximus dacht ik. Op beide briefhoofden staat er Fluvius. In eerste brief  staat er duur van de  werken 400 dagen en in de tweede 45 dagen. Op beide werken in opdracht van Fluvius. 🤔

Reputatie 6
Badge +2

Nu krijgen we een brief dat Fluvius en Telenet de leidingen van elektriciteit en telecom ondergronds gaan brengen. Dit zou dus fiber zijn.

 

Ben je zeker dat dit over fiber gaat en niet over coax?

Telenet zelf legt geen kabels meer: Wyre (de Joint Venture van Fluvius en Telenet) heeft het ganse kabelnetwerk (coax en fiber) van Fluvius en Telenet overgenomen. Het is dus voortaan Wyre die het netwerk van Telenet beheert, en dat is niet alleen fiber, maar ook coax.

Ik ken nog geen Telenet klanten die een echte FTTH aansluiting hebben. Op de website van Telenet staan er ook geen fiber abonnementen.

Waar Telenet fiber heeft, gebruiken ze de RFoG technologie: het glasvezel signaal wordt bij de klant terug omgezet naar Docsis (coax ).

Op die kaarten vind je ook niet altijd alles correct terug zoals hier bij ons hebben ze van fiberklaar bekend gemaakt (al enkele maanden geleden) dat de fiberaanleg zou binnenkort starten maar op die kaart is daarvan nog niets op te merken.
Maar PX zou toch moeten kunnen aangeven of er in de nabije toekomst iets voorzien is!

Reputatie 7
Badge +4

Ter info

Mededeling van 10 oktober 2023 over samenwerking bij de uitrol van FTTH-netwerken | BIPT

Samenwerking op termijn  - en zeker in landelijke gebieden - is niet (meer) uitgesloten (“cost versus benefit”)

 

Met betrekking tot de eventuele fiber- plannen in uw omgeving is er voor de gewone man tot op heden enkel de info op de website van BIPT (planning & uitrol Q4./2023 = wat grosso modo uiterlijk als nu effectief beschikbaar of wat voor eind 2024 als voorhanden mag verwachten

ibpt | Dataportaal - Fibre/Glasvezelkaart (bipt-data.be)

 

In principe dienen de netwerkoperatoren hun planning - conform de bestaande wetgeving - voor de komende 3 jaar aan het BIPT mee te delen, maar de info blijft aldaar blijkbaar spijtig genoeg nog steeds liggen in de schuif

Ter info:

Tot hiertoe kan je via de fiber van TN niet aansluiten bij PX en vice versa. 

Reputatie 5

Nu krijgen we een brief dat Fluvius en Telenet de leidingen van elektriciteit en telecom ondergronds gaan brengen. Dit zou dus fiber zijn. Gaan jullie dan ook gelijktijdig fiber aanleggen of kan de fiber van Fluvius gebruikt worden door Proximus? De werken zullen starten in januari. Graag had ik geweten wat jullie plannen zijn. Ik ga zeker overschakelen naar fiber indien mogelijk en als jullie niet beschikbaar zijn dan maar bij de concurrentie. Dit is toch nogal een gedoe met al die verschillende fiber kabels.

Reputatie 5

Als er geen providers willen samenwerken met “The last mile” dan hangt er dus een nutteloze kabel tegen mijn gevel. En die 60 providers waar ze het over hebben daar heb ik er ook nog geen van gevonden. En antwoorden doen die ook al niet. Hoe die een vergunning hebben gekregen is mij ook een raadsel. Nu kunnen Proximus en Telenet nog een fiberkabel komen hangen want er is nog wat plaats. Dit is weer allemaal goed geregeld.

Reputatie 7
Badge +4

 Volgens de “The last mile” is het voor iedere provider mogelijk om gebruik te maken van hun fiber netwerk

mits uiteraard er een commerciëel akkoord gemaakt wordt tussen “the last mile” en de betrokken “provider” … onder welke (commerciële) voorwaarden (vermits het geen “dominante operator” betreft)?

Ik vermoed dat noch Proximus noch Telenet op korte of middellange termijn van dit fibernetwerk zullen gebruik maken en hun eigen fiber netwerk zullen ontplooien (al dan niet in het kader van Fiberklaar voor Proximus en voor Telenet voor fiber in samenwerking met Fluvius)

 

Reputatie 5

@HeidiE  Volgens de “The last mile” is het voor iedere provider mogelijk om gebruik te maken van hun fiber netwerk. Waarom doen jullie dat dan niet. Omdat ik de laatste tijd nogal veel onderbrekingen heb begin ik eraan te denken dan toch maar over te schakelen naar Fiberweb.

 

Reputatie 5

Wat is eigenlijk de reden dat er geen Proximus aansluiting mogelijk is? Er ligt nu wel fiber in een groot deel van de gemeente maar nog weinig aansluitingen. Ik denk dat de reden is omdat er enkel met onbekende aanbieders wordt samengewerkt. Ik heb eens rondgevraagd en de meeste mensen liggen niet wakker van fiber of vdsl. Zolang hun internet maar werkt zonder storingen is het al goed 😀

Dit zou inderdaad het éénvoudigste moeten zijn maar het aanleggen van fiber werd open gesteld dus daardoor wordt de aanleg al door verschillende organisaties aangeboden. 

Reputatie 5

 @HeidiE Bedankt voor het antwoord. Ik zie wel wanneer jullie tot hier geraken. Vind het wel raar dat er dan meerdere fiberaansluitingen worden gelegd, zou het  niet  simpeler zijn om over dezelfde kabels te werken.

Reputatie 7
Badge +3

Dag @Jamo momenteel werkt Proximus niet samen met ‘The Last Mile’. In de komende jaren zal wel 95% van de Belgische bevolking aansluitbaar zijn bij ‘Proximus als provider’ via ofwel Proximus rechtstreeks ofwel via de Joint Venture ‘fiberklaar’. Meer details op www.fiberklaar.be Groetjes, Heidi

Ter info: Zelf biedt The Last Mile geen internetdiensten aan, het gaat enkel om de connectiviteit.
Internetleveranciers zoals Telenet en Proximus kunnen hun open en neutraal netwerk gebruiken, als ze dit willen, om een aanbod te doen aan particulieren, handelaars en bedrijven.

Fiber Last mile  - Userbase

Reageer