Beantwoord

Fiber 1gbps/200mpbs is te traag / manuele PPPoE authenticatie werkt niet

  • 5 January 2023
  • 20 reacties
  • 947 Bekeken

Mijn fiber connectie lijkt gelimiteerd tot 300mbps down 100 mbps up ook al heb ik de optie business fiber 1000mbps/200mbps. Test rechstreeks op internet box via een UTP6 kabel voor iemand de vraag voor de 10e x stelt :-)

Al een aantal keer met support gebeld maar verder dan bovenvermelde vraag & modem herstarten komt het schijnbaar niet.

Mijn gevoel zegt dat de connectie gecapped is op de standaard fiber snelheden, kan iemand hier dat mogelijks checken? Mijn klantgegevens zijn beschikbaar onder m'n profiel.

Daarnaast slaag ik er ook niet in mijn PPPoE connectie te testen op mijn eigen router (ASUS XT8), config zit voor zover ik kan zien goed (PPPoE config + Internet VLAN ID op 10). Ik heb het wachtwoord aangepast onder my proximus en dat is volgens de website succesvol gebeurd maar zonder succes.

Alvast bedankt voor de feedback.

icon

Beste antwoord door jaspergl 2 February 2023, 16:57

Bekijk origineel

20 reacties

In afwachting van een reactie van iemand van PX zelf  om dit verder na te trekken ….

Indien je mss een vast Wan IP hebt, zal dit dan wel de reden kunnen zijn dat je geen pppoe sessie kunt opbouwen met je eigen router.

NB: Cat5e heeft al een doorvoersnelheid van 1000Mbps.

Bedankt voor de reactie Martin, betekent dat dan dat ik gewoon geen eigen PPPoE sessie kan aanmaken als een vast IP heb (wat mij logisch lijkt bij business lijnen)?

Ik zie in de PPPoE config van mijn router alvast de mogelijkheid om manueel een WAN ip toe te kennen, tot nu toe enkel met automatic geprobeerd.

 

Inderdaad een vast IP adres is een betalende optie anders krijg je geen Vast IP adres en dan zou je normaal gezien een tweede pppoe sessie moeten kunnen opbouwen.

volgens mij is de stand automatic in orde.

In ieder geval is de bbox pppoe passtrough compatble dus als je uw router zijn wan verbindt met de lan ingang van de bbox

hier vind je ook wat uitleg van PX → Je privérouter instellen | Proximus

Anders zal er eens iemand van PX  moeten natrekken of er ergen een setting is bij hen waardoor je geen tweede pppoe  kunt opbouwen.

hiervoor best In afwachting dat de Proximus forummedewerkers (moderators) hier de draad terug opnemen en direct aan de slag zouden kunnen gaan, zoveel mogelijk (privé) gegevens invullen/aanvullen in je → ForumProfiel (terwijl je ingelogd bent). De met "privé aangeduide tekstvelden kunnen enkel door Proximus medewerkers zelf gelezen worden. In het vak "Ticket (Privé)" kun je nog bijkomende informatie vermelden, (bv. specifieke/privé info m.b.t. uw vraag). Klik tenslotte onderaan links op "sla wijzigingen op" en meldt ook hier van zodra dit gebeurd is.

 

Blijkbaar heb ik geen fixed IP actief, vreemd dat dat niet standaard in een business pakket zit maar soit.

Ik wil de internet box (ik heb geen tv/bbox) gewoon uit mijn netwerk en de PPPoE sessie met mijn eigen router aanmaken. Die internet box verbruikt enkel elektriciteit en voegt geen functionaliteit toe. Momenteel fungeert die inderdaad enkel als bridge tussen de fiber modem en mijn XT8 router.

Feedback van een moderator zou mooi zijn, mijn info is beschikbaar onder mijn profiel.

Ik geef je hier deze info ondertussen ook mee, het gaat hier om een ander router maar het principe zou eigenlijk het zelfde moeten zijn: 

In principe kunt u - indien u geen Proximus TV decoder abo hebt -  uw router direct achter de ONT aansluiten (zonder gebruik te maken van de Proximus internetbox) 
op voorwaarde dat uw privé router (Orbi RBR20) onderstaande ondersteunt :

Bron:Welke routers kan ik gebruiken op mijn fiber-verbinding | edpnet.be

Gelukkig hoeft u niet eens een modem te kopen als u een fiber verbinding bestelt.
U hebt alleen een router nodig om verbinding te maken met de LAN-poort van uw Fiber NT (ONT).
U bent vrij om elke gewenste hardware te gebruiken, maar om met een fiber oplossing te werken, moet uw router:

  • een PPP-verbinding kunnen opbouwen,
  • VLAN 10-tagging ondersteunen,
  • Gigabit Ethernet-poorten hebben (anders is de snelheid beperkt tot 100 Mbps).

Als u niet zeker weet of het toestel dat u hebt of gaat kopen de bovenstaande functies ondersteunt, raden we u ten zeerste aan de FRITZ!Box 7530 te kiezen,
de modem / router die volledig werkt op het fiber netwerk en die wij ondersteunen:
bekijk onze handleidingen voor het configureren voor gebruik met een fiber verbinding en 
wat te doen als de snelheid niet hoger wordt dan 100 Mbps.

  •  

    Hangt ervan af of je overgezet bent naar "one VLAN"

    • De link hierboven (Edpnet) gaat ervan van uit dat je lijn nog op PPPoE staat (VLAN10/PPPoE).
    • Indien je op "single VLAN" zit (je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan moet je router op VLAN20/IPoE staan.

    Of indien je wel een decoder hebt, en dus de B-box 3/3V of Internetbox laat staat, dan moet je

    • de Orbi aansluiten op de B-box3/3v en PPPoE gebruiken (geen VLAN).
    • of de Orbi aansluiten op LAN1 van de InternetBox, Orbi instellen op IPoE en het
      WAN Mac adres ingeven in My Proximus onder Bridged LAN Host (geen PPPoE).

Blijkbaar heb ik geen fixed IP actief, vreemd dat dat niet standaard in een business pakket zit maar soit.

Ik wil de internet box (ik heb geen tv/bbox) gewoon uit mijn netwerk en de PPPoE sessie met mijn eigen router aanmaken. Die internet box verbruikt enkel elektriciteit en voegt geen functionaliteit toe. Momenteel fungeert die inderdaad enkel als bridge tussen de fiber modem en mijn XT8 router.

Feedback van een moderator zou mooi zijn, mijn info is beschikbaar onder mijn profiel.

 

@Martinbedankt, blijkbaar moet je dus VLAN 20 ingeven als je een internet box hebt en geen bbox.

Met de config als volgt werkt mijn PPPoE connectie zonder internet box:

 

Nu nog de snelheid in orde krijgen :)

@jaspergl

Het is inderdaad zo dat de Internet box werkt met single VLAN = VLAN20

waartegenover de bbox3 werkt met VLAN10=Internet , VLAN20=Tel , VLAN30=IpTV.

** Het zou ook best zijn dat iemand van de PX forummedewerkers eens natrekt of de settings ivm je fiber snelheid in orde zijn. (Of er mss een soort CAP bij PX actief staat)

PS: ik weet nu niet of een reset van je fibermodem (via het reset knopje) iets zou opleveren i.v.m. de snelheid.

Reputatie 6
Badge +2
  •  

    Hangt ervan af of je overgezet bent naar "one VLAN"

    • De link hierboven (Edpnet) gaat ervan van uit dat je lijn nog op PPPoE staat (VLAN10/PPPoE).
    • Indien je op "single VLAN" zit (je hebt een internet box i.p.v een Bobox 3/3v) dan moet je router op VLAN20/IPoE staan.

    Of indien je wel een decoder hebt, en dus de B-box 3/3V of Internetbox laat staat, dan moet je

    • de Orbi aansluiten op de B-box3/3v en PPPoE gebruiken (geen VLAN).
    • of de Orbi aansluiten op LAN1 van de InternetBox, Orbi instellen op IPoE en het
      WAN Mac adres ingeven in My Proximus onder Bridged LAN Host (geen PPPoE).

 

 

Klinkt mij bekend in de oren 😀

 

natuurlijk er wordt hier van alles gekopieerd van ‘t internet, zelfs van UB 😄

Bump voor Proximus moderators/medewerkers.

Na configuratie PPPoE op eigen router is het internet iétsje sneller in download (475/100). Getest rechtstreeks via CAT5e kabel (voorzien door proximus) op de router.

Echter nog steeds veel te ver van 1000/200. Kan iemand dit nakijken?

Reputatie 7
Badge +5

@jaspergl Ik heb je lijn nagekeken en deze staat helemaal correct geconfigureerd. Helaas geven wij geen support op privé apparatuur. Uiteraard ben je vrij om te kiezen met welke toestellen je wilt werken maar wij kunnen helaas niet garant staan voor snelheden op niet-Proximus toestellen.

Reputatie 6
Badge +2

Na configuratie PPPoE op eigen router is het internet iétsje sneller in download (475/100). Getest rechtstreeks via CAT5e kabel (voorzien door proximus) op de router.

Echter nog steeds veel te ver van 1000/200. Kan iemand dit nakijken?

 

Als je de Proximus “internetbox” (geen bbox) wilt vervangen door een eigen router, dan heb je normaal geen PPPoE nodig.

In de “single VLAN” configuratie krijg je internet via VLAN20 en DHCP.

Maar jouw probleem is dat je de beloofde snelheid ook niet krijgt wanneer de proximus internetbox aangesloten is (blijkbaar verkeerd begrepen door @DaisyS), heeft dus niets te maken met “privé apparatuur).

@DaisyS De snelheid is even slecht/slechter via de internet box geleverd door Proximus. Wat is de volgende stap om tot een oplossing te komen?

@philippe_d@DaisyS iets wat ik opmerk na feedback philippe_d: Als ik mijn router over DHCP + VLAN20 configureer dan krijg ik inderdaad ook een public IP en werkt mijn connectie.

Echter is die connectie opnieuw rond de 300/100mbps, wat verklaart dat m'n snelheid lager is via de internet box, die connecteert ook niet via PPPoE veronderstel ik.

Ter info, ik test regelmatig de connectie (piek/dal etc) en de snelheden zijn consistent zoals hieronder.

Heeft iemand hier een verklaring voor?

 

DHCP

 

Nadien terug via PPPoE:

PPPoE

 

■  @jaspergl  inderdaad die connecteert ook niet via PPPoE

Doe mss de test toch eens met de Speedtest van Proximus , niet dat ik direct denk dat het daarmee beter zal zijn maar je weet maar nooit ;-)  ik denk dat soms de weg die het signaal aflegt via de internet routers zou kunnen anders zijn?)

Reputatie 7
Badge +5

@jaspergl Ik heb een reset gedaan van je verbinding, kan je het nu nogmaals testen? 

@Martin  Zelfde restultaat inderdaad.

@DaisyS Ik vrees ervoor, ik meet dezelfde snelheden voor DHCP en PPPoE. Wat zijn mijn verdere opties?

Reputatie 7
Badge +3

@jaspergl 

Ik heb een herstel van de config gedaan op het systeem,

werkt je internet nu sneller?

 

Geert

@GeertC

Mneen, de snelheid blijft rond die 470/100mbps schommelen

  • test van 4 januari is nog met internet box ertussen
  • eerste test van vandaag is via PPPoE na fiber modem reset via knopje zijkant.
  • tweede test vandaag is nog eens via DHCP (om 1 of andere bizarre reden is die trager dan PPPoE config)

Dit moet echt in orde komen, momenteel betaal ik extra voor niets wat eigenlijk schandalig is.

 

Even geduld hebben heeft geloond. Technische dienst belde mij out of the blue deze voormiddag,  er werden toch nog ontbrekende zaken aangepast aan PX kant en er kwam een technieker langs deze namiddag om alles finaal te checken. Nu draait m'n snelheid mooi rond de 900/200+ dus ik ben gelukkig.

 

Als het goed is mag het ook gezegd worden, bedankt!

Reageer