Vraag

Extreem trage fiber-verbinding


Hallo

Wij zijn op 27 december in een nieuwbouw-appartement gaan wonen met Fiber to the Home. We hebben dan ook een Proximus Fiber abonnement.

Alle apparaten (inclusief de TV-decoder) zijn via WiFi verbonden met het netwerk. Het gaat om twee laptops en twee iPhones, en verder dus nog 1 decoder. Er zitten geen apparaten tussen de modem en de laptops/telefoons (zoals Powerline-adapters, WiFi-boosters, etc.), maar wel een WiFi booster van Proximus zelf voor de TV, die door de technieker geïnstalleerd werd. 

Op de dag van installatie internetsnelheid getest op alle apparaten. Toen haalden we gemakkelijk snelheden van boven de 175 Mbps. In de weken daarna nam de snelheid progressief af, en haalden we meestal nog maximum 50 Mbps. Enkele keren de modem herstart in die eerste weken; dat zorgde meestal voor een korte ‘opflakkering’, waarna de snelheid opnieuw (en nog verder) afnam. 

Op zaterdag 14 maart hebben we telefonisch contact  opgenomen met de klantendienst. Op dat moment haalden we nog snelheden van tussen 3 en 5 Mbps. De persoon die ik aan de lijn kreeg, meldde me dat hij kon zien dat de modem een veel te groot deel van de bandbreedte ‘voor zichzelf nam’. Hij voerde een onmiddellijke aanpassing op de lijn uit, die de snelheid terugbracht tot tussen de 30 en de 50 Mbps voor de rest van die dag. Hij zei ook dat hij ‘s nachts nog een andere taak zou laten lopen, die de snelheid moest terugbrengen naar de volledige bandbreedte. 

Inderdaad, de dag daarop konden we snelheden meten van 200Mbps en meer. Dat bleef zo tot eergisteren, maar het was niet constant: op bepaalde momenten was de snelheid lager dan 50Mbps, zelfs als er maar 1 apparaat tegelijk verbonden was met het netwerk. 

Vandaag zitten we weer met snelheden tussen 0,5 en 3 Mbps, wat het heel moeilijk tot onmogelijk maakt om van thuis uit deftig ons werk te kunnen doen (ik geef online les via videoconferenties; mijn echtgenoot maakt via een VPN verbinding met het netwerk op kantoor en deze moet constant zijn opdat hij zijn job zou kunnen doen). Het herstarten van de modem zorgt nog steeds voor kortstondige ‘opflakkeringen’, maar de maximumsnelheid geraakt niet meer boven de 15 Mbps uit. 

Vandaag dus opnieuw contact opgenomen met de klantendienst. De persoon aan de andere kant van de lijn voerde een harde reset uit, maar die hielp niet. Na afloop hadden we nog steeds een tergend trage verbinding, met maximumsnelheden van rond de 3 Mbps. 

Ik ben dringend op zoek naar iemand die opnieuw kan doen wat de medewerker op 14 maart heeft gedaan, zodat wij in deze Coronatijden na het weekend opnieuw deftig ons werk kunnen doen! 

Het lijnnummer is 02 231 80 97


20 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Kan je even een speedtest (louter als test) uitvoeren met een kabel? 

2x speedtest gedaan via Ethernet-kabel. Telkens snelheden boven de 300 (!) Mbps. Helaas is dat geen oplossing op lange termijn voor ons, want de enige plaats waar een bekabelde connectie binnenkomt is ons berghok. 

Moet onze modem vervangen worden, of ligt dit ergens anders aan? 

EDIT: Onze verbinding viel daarnet kort even weg, en ik zie dat er nu ook via WiFi opnieuw verbindingssnelheden van boven de 200 Mbps mogelijk zijn. Heeft iemand aan jullie kant ingegrepen? In dat geval: bedankt!

Toch zou ik nog steeds graag weten wat de oorzaak is van dit probleem, want het is bijzonder vervelend om er niet op te kunnen rekenen dat onze lijnsnelheid altijd voldoende zal zijn voor de eisen van onze job(s) …  

Ter info:als je dit nog voor heb best dan eens je toestellen heropstarten 

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_restart_global_restart/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/hoe-herstart-u-uw-toestellen-voor-internet-en-tv.html

@Martin In de afgelopen weken al regelmatig gedaan; zorgt steeds voor een ‘opflakkering’ van de snelheid (soms 10 minuten, soms een hele dag), maar het probleem blijft zich herhalen … 

 

maar als je die trage snelheden hebt blijft de speedtest op dat moment wel in orde met utp kabel verbonden op je bbox3v+

@Martin Dat weet ik dus niet … het is niet onmogelijk dat de ‘normale’ snelheid vandaag hersteld is tussen het moment waarop ik dit topic heb aangemaakt, en het moment waarop ik de bekabelde test heb uitgevoerd (ik moest even zoeken naar een kabel, en de laptop van mijn echtgenoot lenen omdat dat de enige in huis is waar een RJ45-poort op zit). 

Per ongeluk dubbel gepost … 

@Hade Debaillie Doe je dan een speedtest > https://pxs.speedtestcustom.com/  

zowel via wifi-2.4-xxxx en wifi-5.0-xxxx van je bbox3 en meet je dan bij beiden een lage snelheid als dit voorvalt.

Inderdaad, ik doe dan die speedtest (wel gewoon via speedtest.net, maar da’s dezelfde test zonder grafisch jasje in de Proximus-kleuren ...), en stel een sterk verlaagde snelheid vast op beide banden. 

@Hade Debaillie ja moest je op dat moment direct ook kunnen de speedtest doen bekabeld op de bbox3v+ zou je natuurlijk kunnen uitmaken of het alleen iets met wifi te maken heeft van de bbox, maar als bekabeld de snelheid ook laag is dan zou het ook nog de bbox zelf kunnen zijn maar ook richting glasvezel toe, moest het dan in orde komen door alleen de glasvezel moden herop te starten dan zou de glasvezel modem de meer verdachte zijn. 

Ik denk dat het mss wel  beter zou zijn moesten ze een technieker kunnen sturen om alles te analyseren of als ze van op afstand  kunnen concluderen of het in de bbox3 of glasvezel modem zit dan kunnen ze ook weten bv of de bbox moet omgeruild worden of dat de glasvezel modem moet omgewisseld enfin het alleen proximus zelf die kan weten wat er best moet gebeuren, aangezien het na herstart een tijd in orde blijft kun je zelf niet veel meer doen!

Reputatie 6
Badge +3

De Wi-Fi Booster versterkt ook het draadloze signaal ook voor andere apparaten dan de decoder. Het enigste wat je nog kan doen is de booster resetten: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wbo_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-booster-resetten.html Maar wanneer je ook bedraad problemen hebt ligt het zoals Martin zegt ofwel aan de fibermodem of aan de bbox3v+.

Daarom dat ik gevraagd heb indien de snelheid laag was dat het dan laag was via de  bbox3 wifi banden en aangezien dit zo is zal het niet liggen aan de booster.

Reputatie 6
Badge +3

Om uit te sluiten of het niet aan de booster ligt zou je zo dicht mogelijk bij de bbox moeten staan om te kijken welke maximale snelheid je krijgt. Anders kan je het niet met zekerheid zeggen. Dat is niet duidelijk bevestigd geweest. 

ja ik ga inderdaad vanuit dat het via de wifi signalen was van de bbox en eigenlijk als de booster alleen dient zoals gezegd voor TV alleen, dan zou die zelf in station kunnen gezet geweest zijn door de technieker, maar uit de feedback van @Hade Debaillie zal dit wel dan 100% duidelijk worden, desnoods moet hij dan maar eens de speedtest doen, als de snelheid weer laag wordt, op de wifi banden van de bbox, door even de booster stroomloos te zetten, dan is het 100% zeker dat het van de bbox zijn wifi signaal komt.  En is de booster buiten verdenking.

Reputatie 6
Badge +3

 We moeten inderdaad afwachten tot dat de topic starter terugkoppelt. Begrijp mij niet verkeerd alles wat jij voorstelde om te proberen was correct. Dat was louter een aanvulling om zeker te zijn dat de speedtest gedaan werd zonder wi-fi booster.

Ik begrijp het, want ik ben er vanuit gegaan dat dat TS dus ook er zeker van was dat het via de bbox gebeurde.

Reputatie 7
Badge +4

Als de Corona storm gaan liggen is kan een HappyHouse technieker een bezoekje brengen. Maar zolang de maatregelen van kracht zijn kunnen enkel dringende (lees: klanten die niets van signaal krijgen) interventies doorgaan.
Als je een HappyHouse technieker wenst na de Corona periode kan je deze hier aanvragen.

Dag Charlotte 

Bedankt voor de tip. Ondertussen de WiFi Booster gewoon losgekoppeld (die werd inderdaad énkel voor de televisie gebruikt), en sindsdien geen enkel probleem meer. Wellicht moet dat ding vervangen worden, of zorgen we in de bergruimte voor een bekabelde aansluiting naar de televisie (die dus wel klaarligt, maar in de bergruimte niet aangesloten kan worden omdat er geen connector op het einde van de kabel zit). 

Mvg
Hade Debaillie 

Reputatie 6
Badge +3

Heb je al de reset van de Wi-Fi booster uitgeprobeerd? Nadien kan je nog altijd een happyhouse technieker inroepen, wanneer dit niet geholpen heeft. PLC’s adapters zijn een alternatief om via het elektriciteitsnet jouw decoder te verbinden met de bbox.  

@Hade Debaillie ik zou toch zeker voor een bekabelde verbinding kiezen

Dag Charlotte 

Bedankt voor de tip. Ondertussen de WiFi Booster gewoon losgekoppeld (die werd inderdaad énkel voor de televisie gebruikt), en sindsdien geen enkel probleem meer. Wellicht moet dat ding vervangen worden, of zorgen we in de bergruimte voor een bekabelde aansluiting naar de televisie (die dus wel klaarligt, maar in de bergruimte niet aangesloten kan worden omdat er geen connector op het einde van de kabel zit). 

Mvg
Hade Debaillie 

 

Reageer