Beantwoord

Enkel Telenet wifi

  • 21 March 2020
  • 58 reacties
  • 1675 Bekeken

Hallo,

Gezien we telewerk moeten doen, heb ik de pc van mijn werk mee naar huis.

Helaas kan ik enkel via vaste kabel werken (in een koude garage). Ik zie op die pc mijn wifi netwerk niet.

Ik zie enkel Telenet netwerken. Nochtans kan ik met alle andere toestellen op mijn Wifi. Er moet waarschijnlijk ergens een instelling op de laptop niet juist staan. Wie kan mij helpen…? 

Mijn (van het werk) is een HP Probook 4740s.

icon

Beste antwoord door familievandesype 21 March 2020, 11:30

Bekijk origineel

58 reacties

Dan zijn we het weer roerend eens :slight_smile:

@ThierryOlievier sorry :blush:  ik had in je Topic start niet goed gelezen dat je wel wifi binnen krijgt op andere toestellen. dus vergeet wat ik gezegd heb hieromtrent.

We waren verwonderd omdat je sprak van een bug met HP laptops, maar ik zei het nog tegen mijn pa het zal mss over een bepaald(e) model(len) gaan.

Reputatie 6
Badge +3

Er is ook een update beschikbaar voor de Mediatek RT3290 draadloze netwerkkaart: https://www.mediatek.com/products/broadbandWifi/rt3290 en ook hier op de HP website: https://support.hp.com/nl-nl/drivers/selfservice/swdetails/hp-probook-4740s-notebook-pc/5229498/swItemId/ob-124499-2, maar aangezien het gaat om een bedrijfslaptop zal je dit moeten vragen aan de IT afdeling. Wanneer je inlogt op de B-Box 3 webinterface zet bij de channel keuze op 20 MHz wanneer je klikt op het tandwiel bij Wi-Fi 2,4 + 5,0 . Kijk of je dan het Proximus draadloos netwerk ziet verschijnen?

op 2.4 staat die default op 20 Mhz bij 5.0 kan ik die niet veranderen 

Helaas jongens, alles geprobeerd,  het blijft hetzelfde....

Maar op het werk kon met die laptop wel inloggen op het wifi netwerk.

Kon en kan ik altijd op Wi-Fi. Deze morgen op het werk met Wi-Fi verbinding gewerkt. Deze namiddag thuis,  en gedaan Wi-Fi verbinding. 

zou de IT dienst dan op je werk op deze laptop op één of andere manier kunnen iets ingesteld hebben zodanig dat je alleen op het wifi netwerk van je werk kunt, al weet ik niet direct hoe je dit juist kunt instellen.

Reputatie 7
Badge +4

Is er van de Bbox zelf al een reset gebeurd? Want ik zie geen reset doorkomen.
Kan je met een punt van een balpen of tandenstoker 15 seconden het reset gaatje ingedrukt houden?

Na een 10tal minuten moet het internet terug doorkomen. 


Kan je dit dan nog even testen?

Reputatie 7
Badge +4

@ThierryOlievier Aangezien je op andere toestellen wel de wifi ziet wil het in elk geval zeggen dat de wifi uitgezonden is door de modem. Ik heb je modem uitgelezen en zowel de wifi 2.4 als wifi 5.0 staan actief en worden uigezonden. Als je deze niet op je laptop kan terug vinden maar op andere toestellen wel vrees ik inderdaad ergens een instelling of een fout op het toestel zelf. Je kan eventueel eens alle opgeslagen draadloze netwerken verwijderen en eens opnieuw testen, of eventueel contact op nemen met de it dienst van je werkgever. Je kan ook eens de modem volledig gaan resetten om zeker te zijn dat daar alles goed is, dan moet je wel op alle andere toestellen de wifi ook opnieuw instellen , zie: https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Vandaag heb ik de oplossing gevonden voor dit probleem (toch hier bij mij). Als je inlogt op je modem via de url-balk : 192.168.1.1  en bij het inlogscherm je paswoord ingevuld hebt die je op je modem terug vindt, kom je in het hoofdscherm terecht. Hier zie je aan de linkerkant de kolom met je toestellen die gebruik maken van je wifi-signaal. Bovenaan deze kolom zie je “Wifi 2.4 Ghz” met daaronder de naam van je wifi. Klik hier op en er opent een nieuwe pagina waar je bij “access point”  helemaal rechts van “Channel” ... 20Mhz ziet staan. Deze waarde kan je veranderen naar 40Mhz waarna je even op “ok” klikt rechtsonder om te saven en dit zou het ganse probleem moeten opgelost hebben. Als je nu met je repeater probeert het wifi-kanaal te vinden ga je zien dat ook de proximussignalen zichtbaar zijn.

bij mij heeft  dit altijd al op 20MHz gestaan in de bbox op wifi-2.4, i

s dat dan omdat je repeater op 40Mhz staat !

Het hoe en waarom kan ik je verder geen uitleg over geven, ik heb gedurende 2 uur allerlei instellingen veranderd (zowel op laptop, als repeater als modem) en plots was er een oplossing. Daarvoor had ik al een twee uur durende search gedaan naar gelijksoortige problemen maar blijkbaar zijn er heel weinig mensen die hetzelfde ervaren. Ik hoop dat ook jullie victorie kunnen kraaien als jullie modem aangepast is.

Reputatie 4
Badge +1

Nee, de Wifi 2,4 - 05F8 is de verbinding met kabel aan mijn BBox.-

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

FOUT, een bekabelde  verbinding zie je NIET in WIFI, dit is dus wel degelijk je wifi van Proximus, waar je  normaal mee moet verbinden ( en ook verbonden bent zoals ik in een volgend screenshot kan zien/

Maar… windows 10 is een raar beestje. Soms ben ik ook verbonden volgens windows, maar kan géén internet verbindingen maken met sites die IPV4 gebruiken, wél die via IPV6 werken. ( zie je lokaal IP maar eens na , als je verbonden bent…, mogelijk krijg je zoiets als 195.XXX.XXX als IPv4 IP, iets van internet dus, ipv je lokaal netwerk van de Bbox)

Zo ben ik een tijd verplicht geweest de IPv4 instellingen in mijn adapter manueel in te stellen op een adres 192.168.1.40, in plaats van een IP toe te kennen via HDCP server van de Bbox, en probleem is van de baan…. Ik vermoed dat ook jij zulks zal moeten doen.

Nadeel ?; jawel, als de pc elders wordt gebruikt waar een ander basis-IP wordt gebruikt zal dan weer enkel de IPv6 werken, en moet je terug auto-IP toekennen instellen voor IPv4, of de range wijzigen in je netwerkadapter instellingen. Het rare, en onvoorspelbare met windows 10 is nu weer, dat ik momenteel weer zonder problemen de DHCP voor IP toekennen op Auto heb staan.

Nog zoiets raars. Ik heb ook een 2e access point hier, dat echter met een ander basis IP werkt, nl 192.168.0.1, en alhoewel daarop ik met een smartphone perfect kan inloggen en surfen zonder enkel probleem, wil mijn win10 niet verbinden met dat netwerk, laat staan ermee op internet gaan… Leg dat maar eens uit !

Nog zoiets raars. Ik heb ook een 2e access point hier, dat echter met een ander basis IP werkt, nl 192.168.0.1, en alhoewel daarop ik met een smartphone perfect kan inloggen en surfen zonder enkel probleem, wil mijn win10 niet verbinden met dat netwerk, laat staan ermee op internet gaan… Leg dat maar eens uit !

staan je wifi netwerkadapter instellingen op je windows 10  machine dan ingesteld om via DHCP verbinding te maken, dan zou dat toch moeten ook werken.
Op dat gebied heb ik geen problemen met windows 10. 
vroeger jaren terug had ik met windows 10 wel af en toe problemen dat ik af en toe de melding kreeg dat ik heen internet toegang meer had maar dat is bij mij nu verleden tijd.
 ik heb nog niet geüpdatet naar de allerlaatste windows 10 versie 2004, daarmee wacht ik atijd een geruime tijd zodat de meeste bugs er uit verdwenen zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Zoals reeds vermeld door @SamuelD vermoed ik dat, u best alle WiFi SSID gekoppeld aan uw BBox3 best verwijderd op uw HP Probook laptop (vergeten & terug creëren, op een locatie niet al te ver verwijderd van uw BBox)

Betrokken laptop ondersteunt blijkbaar enkel WiFi 2.4 GHz (b/g/n) vandaar - alhoewel door andere forumleden hiervoor reeds aangekaart/behandeld - deactiveer OneSSID indien actief  (en kijk ook na of de BBox SSID xyz als home netwerk gedefiniëerd staat)

Vermits uw laptop perfect functioneert op uw arbeidsplaats vermoed ik dat er geen adapter aanpassingen/updates vereist zijn

Aangezien andere toestellen wel gedetecteerd worden, lijkt ook de BBox mijns inziens correct te functioneren, ondersteunen de betrokken toestellen 2.4 & 5.0 banden of zijn deze op andere plaatsen in de woning opgesteld (bv. dichter bij de modem)

Succes

 

Reputatie 6
Badge +3

Het is ook afhankelijk van hoe dat het ingesteld staat op jouw draadloze netwerkkaart (20 of 40 MHz) meer bepaald in de driver dat ook invloed kan hebben. Wanneer dit op automatic staat is er geen probleem met de instelling op de bbox3,bbox3v+. Wanneer het daar op 40 MHz staat kan je problemen hebben. Standaard staat het op 20 MHz voor 2.4 G band.

 

Wanneer je geen internet hebt krijg je een 169.254.0.0/16 adres en kan je enkel maar communiceren met lokale apparaten die ook geen IP adres gekregen hebben van de DHCP server. Je kan wel een probleem hebben dat je op meer dan 1 apparaat de DHCP server actief hebt staan. 

Reputatie 4
Badge +1

@Martin,

Mijn win10 is geen normale win10 , was een S versie, maar door mij naar een normale “home” gebracht door software erop te zetten die niet uit de Msoft store komt. Msoft bestuurt in feite ten pas en ten onpas mijn pc via mijn account bij microsoft, dat verplicht was te maken om de pc aan de praat te krijgen bij aankoop. De volgorde van aanmelden in de netwerkadapter staat (stond) dan ook: 1= Microsoft netwerkprovider for remote control, 2=microsoft network, 3 = web client netwerk

Mijn pc werkt in feite het beste , als internet UIT staat, te merken als ik in bepaalde programmas in de setup wijzig dan is dat probleemloos zonder internet, maar als dat aan staat moet ik in feite heropstarten opdat de eigenschappen van snelkoppelingen (om maar een voorbeeld te noemen) normaal te zien zouden zijn, ofwel niet ofwel met minuten vertraging, alsof pc op afstand wordt gemonitored , wat ook zo is, want bij iedere install van een progje, protesteert het ding dat ik niet naar de microsoft store ga, en extensies verbinden vanuit een programma zelf , zeg maar Xnview, wordt helemaal afgeblokt , en dan moet je naar de windows eigen koppel module die zijn eigen ding doet, enz, enz. Die Win10 was een goedkoop alternatief voor een compleet nieuwe pc om Windows 10 te kunnen draaien, en de ID kaart software van onze geliefde staat te kunnen gebruiken, aangezien die op oude OSsen niet meer bijgewerkt wordt.  Eens je dat pctje hebt , probeer je natuurlijk dat ook voor andere dingen te gebruiken, zoals al mijn vroegere software maar dan in 64 bit versies. Bij de meeste lukt dat, bij andere slaag ik er niet in om de geldige licentie te laten vastleggen in het register… enfin, het is ook een hobby hé  :-)

ja dat zijn inderdaad allemaal zaken die al aangekaart geweest zijn, daarom dat ik op den duur ga beginnen denken dat er een blokkade gebeurd is op de laptop door de IT dienst op zijn werk!

Het enigste wat blijkbaar nog niet gebeurd is, is even de bbox resetten en normaal zou ik denken, uit al hetgeen al getest geweest is, dat zal ook niet helpen, maar ik persoonlijk zou het toch doen, baat het niet het schaadt ook niet.

inderdaad met windows 10 kun je er een fulltime hobby van maken :relaxed: .

NB: Ik werk op Windows 10 niet meer met een Microsoft account maar met een lokaal account 

Reputatie 4
Badge +1

Ja , zou ik ook doen, maar deze pc heeft een activatie van het OS , via het microsoft-account, dus …?? als ik dat OS erafgooi en een win10 home of pro cd koop kan ik uiteraard zonder microsoft account werken, maar is weer een 100  a 150 eurokes extra, om wat te winnen ?? notebookske heeft enkel ssd schijfjes en maximum bezetting, is dus gene vette.. Ga het maar blijven gebruiken zoals het is, en als hobby zoeken hoe de rariteiten van M$ te omzeilen, en beperkt gebruiken voor wat het aankan. 

Zal nog eens een reset uitvoeren,  maar niet meer vandaag anders gaan mijn vrouw en kinderen me vermoorden!  😁😁😉😉

Het is je geraden, ik kan er van meespreken :relaxed::smiley:

Reputatie 6
Badge +3

Via Group Policy is het mogelijk om een restrictie op te leggen met welke draadloze netwerken er verbinding mag gemaakt worden.

 

Reageer