Vraag

Enkel ADSL beschikbaar terwijl er een ongebruikte glasvezel tot in de kelder komt

  • 16 October 2018
  • 12 reacties
  • 403 Bekeken

Beste forumleden,

sinds kort zijn wij naar een nieuw (gedeeld) kantoorgebouw te Leuven verhuist. Na aanvraag van een verbinding kregen we helaas enkel een ADSL lijntje geïnstalleerd, wat voor een kantoor met een tiental personen natuurlijk onwerkbaar is.
Nu liggen hier (volgens de huisbaas ongebruikte) 2 glasvezels in de kelder, die nog gebruikt werden door de vorige eigenaar van het gebouw. Ik vermoed dat dit in het kader van een privaat explore netwerk was.

De glasvezelaansluitingen hebben als nummers 16LEU0+ OMDF xxx P en 16LEU0+ OMDF xxy P.

Proximus beweert dat het absoluut niet mogelijk is (en ook geen zicht op VDSL).

Weten jullie via welk kanaal we het best proximus contacteren voor het (hopelijk) in gebruik nemen van deze glasvezel?

Anderzijds las ik over EFM (Ethernet First Mile), dat 8 koperparen combineert tot een iets ruimere verbinding. Is dit een optie volgens jullie?

Hartelijk bedankt,

12 reacties

Ter info:
Hier kun je controleren of glasvezel mogelijk is voor uw zaak:
>
https://www.proximus.be/nl/id_cb_fiber/zelfstandigen-en-kleine-bedrijven/producten/b-orphans/fiber.html

Proximus contacteren voor oplossingen:
>
https://www.proximus.be/wholesale/nl/id_f_registration_form_product_services/homepage/orphan-wholesale/form/f-registration-form-product-services.html
Bedankt Martin,

volgens de website (en de first-line medewerkers) is glasvezel helaas niet beschikbaar.
Echter komen er duidelijk 2 glasvezels van Proximus de kelder binnen (bevestigd door de installateur van Proximus). Dus we hoopten die te kunnen gebruiken.
anders kun je het nummer voor info over fiber eens proberen: 0800 33 007
Helaas kunnen ze mij daar ook niet verder helpen Martin, ze willen zelfs de nummers/benaming van de aanwezige lijnen niet opzoeken.

Als er hier geen reactie/(verder onderzoek) komt van iemand van Proximus komt zou ik op het bevriend userbase.be/forum de vraag eens stellen daar zijn blijkbaar mensen die inside informatie kunnen geven, enfin je kunt maat proberen hé!
Reputatie 7
Badge +4
Dit lijkt mij inderdaad een "dedicated"-glasvezelverbinding (punt tot punt) vanaf uw locatie naar een Optical Main Distribution Frame ("transmissiezaal") in Leuven (Proximus Vismarkt?)

Indien Proximus medewerkers u niet kunnen/willen helpen, kunt u zich met een klacht eventueel wenden naar de ombudsdienst telecommunicatie

De vraag is en blijft evenwel of de betrokken verbinding door een voorgaand bedrijf bij Proximus besteld (en betaald) werd of eventueel onrechtstreeks via een derde (een alternatieve operator) en/of de betrokken glasvezel ondertussen niet (gedeeltelijk) voor een andere toepassing gerecupereerd (en afgesloten) werd

Het lijkt mij evenwel niet normaal dat u in de buurt van het centrum van Leuven (voor een bedrijf) op een adsl-lijn aangesloten wordt (tijdelijk cappaciteitsprobleem vdsl2?)
Daarom eventueel nakijken of bv. EDP-net (op het Proximus-netwerk) u op uw adres vdsl2 kan aanbieden

Misschien dat er een welwillende Proximus-medewerker op dit forum uiteindelijk toch eens de achterliggende technische diensten kan raadplegen m.b.t. tot uw vraag

Succes
M_016,
# vanaf uw locatie naar een Optical Main Distribution Frame ("transmissiezaal")#

waar kun je dit ergens terugvinden want met googelen lukt het mij precies niet!
Reputatie 7
Badge +4
Martin, 16LEU, 11HAS en andere zijn afkortingen gebruikelijk voor indicatie van de locatie/telefooncentrale/transmissiezaal
Betrokken info m.b.t. was (en is misschien nog) terug te vinden op de website van proximus whole sales (en het BIPT) m.b.t. de sluiting en verkoop van telefoongebouwen
OMDF staat voor optical main distribution frame zie wiki en andere

Bovenstaande elementen samengevoegd geven aan dat betrokken verbinding destijds inderdaad gebruikt werd in het kader van dedicated leased lines, explore, …

Vermits de betrokkene over (tijdelijk?) een adsl-lijn beschikt vermoed ik dat de telefooncentrale (t.t.z. het gebouw) op de hoek van de Mechelsestraat/Vismarkt nog niet "gesloten" is en er nog allerhande apparatuur (dslam, transmissieapparatuur, ...) opgesteld staat, wat uiteraard niet betekent dat de betrokken verbinding zonder meer als "breedband internet"-verbinding voor een kantoor zou kunnen gebruikt worden (shared fiber versus dedicated fiber)
https://www.proximus.be/wholesale/en/id_wba_ftth/public/access/wba-ftth.html
Allen,
bedankt voor jullie informatie, dit is al een stuk(je) duidelijker.
Ik begrijp dus dat er technisch internet via de glasvezel binnenkomt, maar eerder een kwestie is van aansluiting (en betaling). Het zou in ieder geval een mooie geste zijn van Proximus om dit aan normale prijzen aan te bieden totdat ze tenminste VDSL kunnen aanbieden.

Proximus beweert ons niets te kunnen aanbieden behalve ADSL, met zicht op (commerciële) glasvezel vanaf 31/5/2019.

Ondertussen hebben de vrienden van Telenet aangeboden om gratis een kabel te leggen, dus dat lijkt mij de enige optie.

In ieder geval bedankt voor jullie hulp!
Dit was inderdaad te verwachten dat het niet voor onmiddellijk ging zijn aangezien de centrales afgebouwd worden en het wachten is op hun fiber netwerk dat ze volop aan het uitbouwen zijn.
Maar voor u dan geen probleem meer aangezien TN je vroeger kan verder helpen.
Reputatie 7
Badge +4
Proximus heeft de kans gehad maar niet gegrepen … dus is het logisch beroep te doen op de competitie teneinde vooruit te geraken … spijtig quo vadis Proximus?

P.S. er was mijns inziens een (deel van een) dataverbinding in glasvezel maar niet noodzakelijk als dusdanig zonder bijkomende apparatuur te gebruiken als een internetverbinding

succes
Ze gaan deze in ieder geval niet gebruiken voor hun glasvezel netwerk waar ze nu mee bezig zijn

Reageer