Vraag

Emails komen niet toe bij proximus klanten

  • 3 December 2020
  • 9 reacties
  • 574 Bekeken

Geachte, ik ben web developper en heb enkele websites in mijn beheer voor professionele klanten. Deze websites staan gehost bij Versio.

Ik krijg steeds meer en meer opmerkingen van mijn klanten dat emails verstuurd vanaf de website naar proximus klaten niet toekomen. Tot voor kort leverde dit geen problemen op, maar het wordt de laatste weken erger en erger. De code op de websites is echter ongewijzigd, dus hier kan het probleem niet van komen. De emails vertrekken elk vanuit hun eigen domein met eigen domein smtp server.

Ik heb de test gedaan met verschillende eigen test-emailadressen en bij alle providers komen ze aan, behalve niet bij mijn proximus adressen. De fout ligt hem dus niet in de uitgaande mailserver of code, want anders zouden ze op geen enkel ander adres toekomen. Ik kijk de emails na, zowel via outlook als via de webmail. Nergens is een spoor van de emails, ook niet in de spam folder.

Dit is zeer vervelend in Corona tijden, waar webwinkels de kans bieden aan zelfstandige ondernemers om het hoofd boven water te houden, maar als hun klanten zich niet kunnen registreren op de website en hun account activatie email niet ontvangen verliezen de ondernemers potentiele klanten.

Wat is er aan de hand? Zijn deze websites geblacklisted, wie kan dit nakijken. Wie mag ik contacteren om dit recht te zetten of wie kan mij helpen?

Met vriendelijke groeten


This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Bakke 

Ik heb deze case doorgestuurd naar IT,  we houden je op de hoogte.

 

Geert

Reputatie 1

@GeertC 

Goede avond, kun u dan “en-passant” mijn case ook naar IT doorsturen? Ik heb een gelijkaardig probleem als “Bakke” en heb het vermeld als reactie in

De e-mails die niet aankomen, weeet ik ondertussen, komen van  IP-adres 85.17.169.27

Hartelijke dank bij voorbaat

Beste @GeertC 

Bedankt voor jouw bekommernis, maar dit voelt wel aan als mij “met een kluitje” in het riet sturen.

Hoe gaat jullie IT nakijken tussen de miljoenen emails die dagelijks langskomen wat er foutgelopen is met mijn emails … zonder eigenlijk gevraagd te hebben vanwaar de emails komen (email account, ip nummer, smtp server, mail header informatie, ….) en naar wie ze verstuurd werden?

@JeanDoet  Bij jou al beterschap?

Met vriendelijke groeten.

Reputatie 7
Badge +4

@GeertC

Goede avond, kun u dan “en-passant” mijn case ook naar IT doorsturen? Ik heb een gelijkaardig probleem als “Bakke” en heb het vermeld als reactie in

De e-mails die niet aankomen, weeet ik ondertussen, komen van  IP-adres 85.17.169.27

Hartelijke dank bij voorbaat


hi
we geven je problem ook door naar ons It team

Reputatie 1

Goede morgen,

@jonathandr  Van harte dankjewel om het probleem te bekijken en te behandelen!

@Bakke  @jonathandr  Vermits ik kon uitvlooien dat mijn e-mails van 85.17.169.27 komen heb ik het opgenomen met Alfahosting (provider voor mijn webstekken) en “men” ging het bekijken. Vermoedelijk zitten er nog een aantal klanten op dezelfde server en zijn er teveel e-mails in een te hoog tempo vertrokken richting Proximus. Het gevolg zou kunnen zijn dat Proximus even de invoerpijp dichtknijpt. Vervelend, doch begrijpelijk. Idealiter zou mijn provider aan de bron de uitvoerpijp moeten controleren doch dit gebeurt mogelijk niet. Mja.

Zo pas deed ik nog een test en mijn e-mails komen nu aan binnen enkele seconden.  Mooi zo! Ofwel heeft mijn service provider een en ander aangepast ofwel hebben de specialisten van Proximus de pijp terug open gezet of de zwarte lijst afgestoft of…. Zoals Napoleon Bonaparte’s moeder zei: “Pourvue que ça dure” … ;-)

vriendelijke groeten.

Reputatie 1

@Bakke  @jonathandr  Een klein update: zonet meldde mijn provider dat ze tijdens het herversturen van e-mail gisteren avond deze foutmelding kregen: “452 Too many recipients received this hour “ Vermoedelijk zit er een overijverige abonnee op dezelfde server als ik … Momenteel werkt - voor mij althans - alles prima!

Reputatie 1

@GeertC  @HadewychT  Verontschuldigingen om u opnieuw te storen doch mijn probleem is er op nieuw. Sinds 16/12 15:09 komen e-mails komende van de e-mailserver van Alfahosting (85.17.169.27) die ik gebruik, niet meer toe. Drie emails als voorbeeld:

  1. ID: 1kpups-0000z6-En  poging om te versturen op: 20201217-16:04:16 CET
  2. ID: 1kpsT5-0005qH-JK poging om te versturen op: 20201217-13:33:13 CET
  3. ID: 1kpXUS-0007QN-VK poging om te versturen op: 20201216-15:09:15 CET

De enige foutmelding die ik zie is:

  • retry time not reached for any host for 'skynet.be'
  • retry time not reached for any host for 'proximus.be'

Volgens de support-afdeling was er op dat moment niet veel verkeer van hun e-mailserver richting proximus. Zeggen ze… :thinking:

Reputatie 7
Badge +4

@GeertC  @HadewychT  Verontschuldigingen om u opnieuw te storen doch mijn probleem is er op nieuw. Sinds 16/12 15:09 komen e-mails komende van de e-mailserver van Alfahosting (85.17.169.27) die ik gebruik, niet meer toe. Drie emails als voorbeeld:

  1. ID: 1kpups-0000z6-En  poging om te versturen op: 20201217-16:04:16 CET
  2. ID: 1kpsT5-0005qH-JK poging om te versturen op: 20201217-13:33:13 CET
  3. ID: 1kpXUS-0007QN-VK poging om te versturen op: 20201216-15:09:15 CET

De enige foutmelding die ik zie is:

  • retry time not reached for any host for 'skynet.be'
  • retry time not reached for any host for 'proximus.be'

Volgens de support-afdeling was er op dat moment niet veel verkeer van hun e-mailserver richting proximus. Zeggen ze… :thinking:


hi, bedankt voor de info
we geven deze door naar ons IT team

Reputatie 1

@jonathandr  Gegroet! Dank u voor uw reactie en voor uw bezorgdheid. Ondertussen merk ik dat e-mails sinds deze morgen weer arriveren bij mijn proximus/skynet klanten. Mijn hosting provider onderzoekt of mijn webstekken en e-mailaccounts naar een andere server kunnen verhuisd worden. Anderzijds zou ik het zeer apprecieren of u kan onderzoeken en/of melden of het IP-adres  waar mijn e-mails vandaan komen ( 85.17.169.27), vaak of vaker wordt geblokkeerd. Ik heb een flauw vermoeden dat er aan de kant van mijn hosting provider mogelijk nood aan enige verbetering is… :smirk: