Beantwoord

Eerder aangesloten toestel krijgt geen IP meer bij opnieuw aansluiten


Reputatie 1
Hallo Forum-leden,

Ik ben volkomen nieuw op dit forum (net account aangemaakt, eerste post). Hopelijk zit ik dus in de juiste subgroep en voldoet deze post aan de voorgeschreven regels (onder "Aan de slag op het forum").

De reden van mijn post is een vraag waarop ik het antwoord niet vind. Hieronder schets ik graag even de situatie.
Mijn huisnetwerk bestaat uit 2 subnets: het eerste voor TV (via devolo / wifi bridge) en het tweede voor internet (via eigen secundaire router). Het eerste subnet wordt beheerd op mijn Technicolor Bbox3 en het tweede op mijn eigen router (een Linksys WRT54GL). Deze tweede router heeft via DHCP-reservering een 'vast' IP-adres in de range van de Bbox en staat hierop DMZ. Alle PC's, laptops, tablets en smartphones gaan dus op internet via mijn eigen router. Dit heeft tot hiertoe altijd vlekkenloos gewerkt.
Afgelopen weekend ben ik echter tegen een probleem aangelopen: de toestellen die een IP-adres krijgen van mijn eigen router, hadden ineens geen internettoegang meer. Bij het controleren van de configuratiepagina van mijn Bbox bleek er een rode kader rond de hostname, MAC- en IP-adres van mijn eigen router te staan. In tegenstelling tot de andere (op de bbox aangesloten) toestellen stond er bij mijn eigen router als IP-adres 0.0.0.0 i.p.v. 192.168.1.2.
Aangezien de toestellen niet meer online konden, heb ik onderstaande zaken (in de opgesomde volgorde) reeds uitgeprobeerd:
* configuratie van eigen router en bbox nagekeken
* eigen router herstart
* bbox herstart
Helaas gaf dit geen resultaat. Bijgevolg heb ik op het paarse kruisje in de rechter bovenhoek van de rode kader geklikt, mijn eigen router losgekoppeld en opnieuw aangesloten op de bbox. Toen ik daarna opnieuw de configuratiepagina opende, stond mijn eigen router niet meer opgelijst in de groep "ethernet". Ook na een herstart van mijn bbox verscheen mijn eigen router niet meer in de lijst van aangesloten apparaten. Met mijn eigen router is er niets mis, want als ik deze aansluit op de bbox van mijn ouders, krijgt een hierop aangesloten pc wel signaal door. Dit is echter wel heel vervelend aangezien er momenteel een deel van mijn netwerk plat ligt.
In bijlage vind je een screenshot van een gelijkaardige fout. Deze screenshot werd gemaakt bij mijn ouders die een gelijkaardig opgebouwd netwerk hebben. De IP-adressen zijn dus niet relevant. Het probleem dat zich voordeed bij mijn eigen router zag er identiek uit als de rood omlijnde “DESKTOP-20MBL00”. De MAC-adressen heb ik wel gemaskeerd met blauwe kadertjes. (van mijn eigen config pagina ben ik een screenshot vergeten maken, vandaar de substituut)

Kan iemand mij zeggen wat ik moet doen opdat mijn bbox de rood omlijnde toestellen terug zou herkennen ?

Alvast heel hard bedankt en sorry voor de lange post.

Met vriendelijke groeten,
Tim
icon

Beste antwoord door M_016 13 May 2018, 23:02

Bekijk origineel

15 reacties

mss een probleem met je vast IP adres reservatie op je bbox3
mss eens proberen door je router een vast ip adres te geven bvb 192.168.1.201 ipv van een ip reservatie via de bbox te laten doen om te zien of het dan werkt.

Het probleem is mss ook omdat je met twee DHCP's werkt in de zelfde range dus deze van de bbox3 en deze van je eigen router!

PS : ondertussen kun je ook altijd je vraag via het bevriend userbase.be/forum eens stellen waar er heel ervaren forumleden zitten op gebied van netwerken.
PS: om maar een vb te geven:
bvb je router external IP= 192.168.201 en zij DHCP range 202 tem 250 om zo geen conflicten te hebben met de ip range van de bbox3
of ander voorbeeld
bvb je router external IP= 192.168.201 en internal IP = 192.168.0.1 en zijn DHCP range bv van 192.168.0.2 ….. 192.168.0.253
Reputatie 7
Badge +4
Misschien kan onderstaande u eventueel iets verder helpen
https://www.tp-link.com/us/faq-138.html

Het betreft wel geen Linksys maar een TP-link router; concreet verwijs ik in eerste instantie naar het door Martin reed aangehaalde punt "solution 3" (waarbij een vast IP adres ingesteld wordt via/op uw router zelf buiten de DHCP range van uw Bbox3)

Andere misschien te overwegen oplossingen
http://bgctv.skynetblogs.be/archive/2017/06/22/bbox3-modem-specificaties-8746950.html
bv.Bbox3 pppoe passtrough

User Guide Linksys
https://www.linksys.com/nl/support-product?pid=01t80000003K7hCAAS
Dit klopt inderdaad velen laten hun router een 2de > ppoe login sessie opbouwen (bbox3 ondersteunt > ppoe pass trough) net zoals de bbox3 er éne opbouwt, dan kun je de decoders aangesloten laten op de bbox3, zo werk je volledig onafhankelijk van de bbox3 router die dan alleen als modem werkt voor je aangesloten router.
Reputatie 1
Hartelijk dank voor je reactie. Graag antwoord ik even op je suggesties.

mss eens proberen door je router een vast ip adres te geven bvb 192.168.1.201 ipv van een ip reservatie via de bbox te laten doen om te zien of het dan werkt.

Wanneer ik op de configuratiepagina van de bbox kies voor "My modem" > "DHCP" > "Static IP addresses" kan ik alleen maar door de bbox herkende devices selecteren. Doordat mijn eigen router niet meer herkend wordt, kan ik hem hier niet toevoegen. Weet u of het mogelijk is om op een andere manier een toestel toe te voegen ?

Het probleem is mss ook omdat je met twee DHCP's werkt in de zelfde range dus deze van de bbox3 en deze van je eigen router!

Als ik mij niet vergis, heb ik de ranges gescheiden door met twee subnets te werken. De bbox deelt IP-adressen uit tussen 192.168.1.1 en 192.168.1.255 terwijl de linksys IP-adressen uitdeelt tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.255. Dit heeft althans zo een paar jaar vlekkenloos gewerkt.

bvb je router external IP= 192.168.201 en zij DHCP range 202 tem 250 om zo geen conflicten te hebben met de ip range van de bbox3

Op de configuratiepagina van mijn linksys stond het WAN-IP automatisch ingesteld op 192.168.1.2 terwijl zijn DHCP range lag tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.255. Dit WAN-IP werd automatisch zo ingesteld van zodra ik de linksys aansloot op de bbox. Dit blijft nu op 0.0.0.0 staan omdat de bbox de linksys niet meer detecteert.

velen laten hun router een 2de ppoe login sessie opbouwen

Als ik de info lees op de pagina waarnaar er gelinkt werd, lijkt mij dit zeer complex. Ik vrees dat dit momenteel nog boven mijn beheersingsniveau ligt.
Reputatie 1
Hartelijk dank voor je reactie.
https://www.tp-link.com/us/faq-138.html
De hier aangegeven instructies (of hun equivalent) heb ik gerespecteerd bij het configureren van mijn linksys. Ik vrees dat ik dus een manier zal moeten vinden om mijn bbox terug mijn linksys te doen herkennen. Ik probeer namelijk te vermijden dat ik mijn bbox moet resetten naar fabrieksinstellingen, want dan moet ik mijn netwerk volledig opnieuw opbouwen. Kan u mij hieromtrent nog enige suggesties geven ?
http://bgctv.skynetblogs.be/archive/2017/06/22/bbox3-modem-specificaties-8746950.html
bv.Bbox3 pppoe passtrough

Wanneer ik dit lees, lijkt dit zeer complex en momenteel nog boven mijn beheersingsniveau.
https://www.linksys.com/nl/support-product?pid=01t80000003K7hCAAS
Hartelijk dank voor de handleiding. Ik heb de stock firmware vervangen door DD-WRT v24-sp2 mini omdat ik mijn pc's van op afstand wil kunnen laten opstarten door middel van WoL. Bijgevolg kan ik dus geen gebruik maken van de standaard handleiding. Toch bedankt om deze te bezorgen.
je zegt: Wanneer ik op de configuratiepagina van de bbox kies voor "My modem" > "DHCP" > "Static IP addresses" kan ik alleen maar door de bbox herkende devices selecteren. Doordat mijn eigen router niet meer herkend wordt, kan ik hem hier niet toevoegen. Weet u of het mogelijk is om op een andere manier een toestel toe te voegen ?
en je zegt : Op de configuratiepagina van mijn linksys stond het WAN-IP automatisch ingesteld op 192.168.1.2
wat ik voorstelde was om het extern Ip adres ipv een static Ip adres toe te kennen op de bbox van deze toe tekennen op je router zelf dus ipv 192.168.1.2 zet je dez op 192.168.1.201 want de bbox gebruikt de adressen 192.168.1.2 ten 63 voor zijn DHCP adres pool en van 64 tem 127 voor de adressen van de TV decoders

maar het zou goed kunnnen dat je eerst eens de bbox even moet rebooten omdat je zegt dat het vroeger wel gewerkt heeft door zijn stroom 5 sec te onderbreken en het is zelf goed mogelijk dat als het dan nog niet lukt dat je de bbox even moet resetten via het reset knopje achteraan 15 sec in te drukken maar dan moet je wel de instellingen die je zelf veranderd hebt in de bbox opnieuw doen, daarom dat de meesten werken met op hun router een ppoe sessie te starten omdat je anders vroeg of laat wel een de bbox moet resetten of dat er software gepusht wordt en je de instellingen dan opnieuw moet doen en dit kun je vermijden door met een aparte ppoe sessie te werken op je router aangezien je onafhankelijk werkt van je bbox en zijn instellingen.
Reputatie 7
Badge +4
Misschien als volgt beginnen ("solution 4"):
1) Power off your modem and, leave them off for 1 minute;
2) Power on your Router first
3) Power back on your modem, wait about 2 minutes until it get a solid cable or Internet light;
4) Wait another 1 or 2 minutes and check the Internet access.

Indien dit niets geeft (2e poging)
Power off your modem and router, leave them off for 1 minute.
Unplug the modem’s power cord and the telephone (dsl) cable.
Connect the modem to the Router’s WAN port and make sure the Router is powered on.
Plug the power cord for the modem back in, but leave the telephone/dsl cable disconnected.
Wait 3-5 minutes and reconnect the telephone/dsl cable.
Wait for modem to reconnect and then check for IP and service.

Indien dit niets geeft (3e poging):
Make sure Internet is working by connecting the computer directly to the modem and, bypassing the router (gebruik de utp-kabel tussen de router en uw PC hiervoor).
Indien ok:
Verbindt uw PC in utp met uw router - en schakel de verbinding met de modem uit - (default IP adres Linksys is normaal 198.168.1.1), login en stel een vast IP adres in (198.168.2.1)
Verbindt uw router met uw modem en het internet, lukt het of lukt het niet, t.t.z. kan u met uw PC op het internet?
to be continued later
TIP: Bij problemen met instellingen van een bbox3 is het ondertussen heel duidelijk geworden dat je best begint van een blanke lei (zie vele ervaringen van anderen op verschillende forums zoals o.a userbase …..)
want heropstarten geeft duidelijk niet altijd het goed resultaat, zelf voor vele instellingen zoals portforwarding hebben er al velen bij problemen met uitvoeren van instellingen uit ervaring vastgesteld dat je best na een regel ingevoerd te hebben zoals portforwarding ....., je best daarna de bbox even reboot!
Een vast ip instellen boven 192.168.1.63 voor een router kan ook problemen vermijden, en als je echt geen router nodig hebt gebruik hem beter als switch want je zit met dubbele NAT.
Reputatie 1
Hartelijk dank voor je suggesties. Deze worden sterk gewaardeerd.
wat ik voorstelde was om het extern Ip adres ipv een static Ip adres toe te kennen op de bbox van deze toe te kennen op je router zelf
Helaas heeft dit geen verschil gemaakt. Ook de reboot heeft geen verandering teweeg gebracht.
als je echt geen router nodig hebt gebruik hem beter als switch want je zit met dubbele NAT
De router heb ik wel nodig, aangezien ik de WoL-functionaliteit geregeld gebruik.
Helaas ben ik de komende dagen weg voor mijn werk. Van zodra ik terug ben, zal ik al de hier geschreven zaken nog eens doorlopen en een ultieme poging wagen in de hoop mijn Bbox niet te moeten resetten.
Bij nader inzien moet ik mij misschien toch eens gaan verdiepen in die ppoe pass through.
Reputatie 1
Hartelijk dank voor je suggesties. Deze worden sterk gewaardeerd.
Misschien als volgt beginnen ("solution 4") ..... Indien dit niets geeft (2e poging) ..... Indien dit niets geeft (3e poging)
Jammer genoeg heb ik uw stappenplan nog niet kunnen uitvoeren en ben ik de komende dagen weg voor mijn werk. Van zodra ik terug ben, zal ik al de hier geschreven zaken nog eens doorlopen en een ultieme poging wagen in de hoop mijn Bbox niet te moeten resetten.
Bij nader inzien moet ik mij misschien toch eens gaan verdiepen in die ppoe pass through.
Ik geef je reeds wat info mee die je zou nodig hebben om de PPPoE in te stellen op je Router

Inlog gegevens voor je PPPoE
- Inlog naam: in de vorm van xxxxxxx@PROXIMUS (vroeger xxxxxxxx@SKYNET)
NB: kun je gewoon aflezen als je naar je bbox interface surft > http://192.168.1.1 login naam: User en wachtwoord staat op sticker van je bbox
(Of ook via MyProximus > https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Products__/home
> klik op "Bekijk en configureer internetopties" > scroll naar beneden naar "Wijzig uw internetwachtwoord" daar staat ook je PPPoE inlog naam xxxxxxxx@SKYNET)
- Inlog Wachtwoord (kun je via Proximus bekomen) maar het eenvoudigste is nog
gewoon je > internet wachtwoord veranderen en dan krijg je uw nieuw PPPoE login wachtwoord
Reputatie 1
Andere misschien te overwegen oplossingen
http://bgctv.skynetblogs.be/archive/2017/06/22/bbox3-modem-specificaties-8746950.html
bv.Bbox3 pppoe passtrough

Hartelijk dank voor deze suggestie. Bij het configureren hiervan is gebleken dat dit veel eenvoudiger was dan dat ik verwacht had op basis van de filmpjes die ik hierover op YouTube kon vinden. Hopelijk is het probleem hiermee definitief van de baan. Alvast hartelijk dank voor de hulp.
Met vriendelijke groeten,
Tim
Reputatie 1
Ik geef je reeds wat info mee die je zou nodig hebben om de PPPoE in te stellen op je Router
Dag Martin,
hartelijk dank voor uw hulp. Aangezien de andere suggesties helaas niet tot een oplossing hebben geleid, ben ik toch voor een tweede PPPoE-sessie (op mijn eigen router) gegaan. Uiteindelijk bleek dit eenvoudig te configureren. Jammer genoeg kan ik blijkbaar geen twee replies markeren als oplossing. Bijgevolg heb ik dus de eerste reply gekozen waarin verwezen werd naar pppoe. Jouw laatste reactie was hierbij wel een zeer goede hulp. Bij deze bedank ik je dus graag voor de geboden hulp.
Met vriendelijke groeten,
Tim
Zeker geen probleem, het is mij er zeker niet om te doen om het beste antwoord te krijgen, maar om zoveel mogelijk tips te geven in de hoop het je een beetje verder helpt.

Reageer