Vraag

dramatische wifi

  • 20 February 2021
  • 4 reacties
  • 105 Bekeken

Hoi iedereen,

Wij wonen in een nieuw huis met overal betonmuren. Onze modem hangt in het bureel en onze living is hier 4-5m van. In onze living heb ik een eigen wifi repeater (TP link RE 450). Want in onze zetel op 4 m van de modem geeft de gsm of tablet maar 1 streepje wifi aan. Sinds de repeater hebben we alle streepjes wifi. Dus nu hebben we altijd wifi, voor de repeater sprong onze gsm telkens op 4G. De 4G was dus beter dan onze eigen wifi. We hebben in onze living en keuken nu altijd volle kracht wifi dankzij die repeater. Echter is onze wifi megatraag… Zo traag dat je ook weer uit ongeduld maar je gsm op 4G zet.  Onderstaande schermafbeelding is een speedtest uitgevoerd vanop de laptop in onze leefruimte. Deze foto op het forum plaatsen duurde 3 min of meer. En ik moest het 2 keer proberen om hem erop te krijgen.

Proximus beloofd in het flexabo een snelheid van 100 mbps dacht ik. Dat lijkt mij hier dan eerder rampzalig traag te zijn. Onze wifi speed aan de modem zelf, dus op 5 cm is rond de 39-45. Dus ook maar de helft wat er beloofd werd. 


Boven hebben we een wifibooster van proximus op de verste afstand van onze modem. Daar hebben we vaak maar 1 streepje wifi en valt de wifi zelfs vaak weg. Boven dienen wij 4G te gebruiken op onze mobiele apparaten terwijl er dus een booster staat. Ik werk van thuis uit boven in slaapkamer en videocallen is een groot drama. 

Wat moeten wij doen om deftig wifi te hebben? Oke onze woning is betonmuren en 14 CM isolatie. Maar dan kan geen enkele nieuwbouw nog deftig internet hebben? 

Iemand tips, wat kunnen wij doen? 


4 reacties

FYI: een aangeduide snelheid in een abo geeft aan waarop je lijnsnelheid zal gelimiteerd worden indien je lijnsnelheid zou hoger zijn zoals aangegeven in je abo, maar je lijnsnelheid (heeft niks te maken) hangt echter totaal niet af van het abo dat je neemt!
De lijnsnelheid hangt louter af van de karakteristiek/verzwakking/lengte van je lijn waarop je modem/bbox aangesloten is in de Centrale of  ROP. 

Nu in verband met je lijnsnelheid: deze kan je zien op Myproximus of ook hier kun je zien wat je max gegarandeerde snelheid zou moeten zijn → http://proximus.be/internetsnelheid 

Als je nu wilt controleren of je die snelheid haalt op 10% na (wegens overhead) dan kun je dit checken met een speedtest http://speedtest.net 
Dit terwijl alle andere apparaten geen verbinding maken met je bbox, dus wifi uitschakelen (knopje vooraan de bbox een tijdje indrukken) en ook de utp kabels los legt op je bbox uitgenomen deze van je toestel waarmee je de speedtest doet (bvb lptop)  

Eerst moet dit allemaal in orde zijn vooraleer verder conclusies te kunnen trekken

Reputatie 7
Badge +4

@David Deman Het signaal tot aan je modem is 100 Mbps. Je draadloze verbinding is inderdaad afhankelijk van veel factoren, waaronder ook het feit dat dit signaal tegengehouden wordt door oa metaal,…

Je kan hier tips vinden om je draadloze verbinding te verbeteren. Zo kan je vb ook met onze home optimizer app testen wat de beste plaats is om je versterkers te zetten. Moest dit niet helpen dan zullen wij iemand ter plaatse sturen om te kijken wat hieraan verbeterd kan worden. 

Reputatie 4
Badge +2

ik vind de wifi op de bbox 3+  NIET echt goed nog al wisselvallig .

Reageer