Vraag

Downloadsnelheid wel heel traag.


Sinds vandaag klant na 3 afspraken voor aansluiting in stukken en brokken.
Deze morgen nog eens test gedaan bij orange vlak voor overdracht : 93 DL en 8 UPL.
Nu bij proximus : 8 DL en 8 UL???????? Wel heel erg laag. Beloofd +66 DL.
Dachten beide dat een bedrijf als proximus correcter zou werken.

21 reacties

wat beloven ze als minimum snelheid die je zou moeten halen als je de test doet hier >
http://proximus.be/internetsnelheid
het best is van beide eens te vergelijken
1) als klant
2 als geen klant dus door adres in te voeren.

werd de aansluiting uitgevoerd door iemand van proximus en
doe je de http://speedtest.net terwijl je verbonden bent met een utp kabel aan de bbox3

Snelheden vergelijken met orange over coax heeft weinig zin in feite.

Als iemand van proximus hier langskomt kunnen ze ook natrekken of er problemen zijn op je lijn tot en met de bbox
Louter ter bijkomende info:
De Proximus medewerkers komen normaal pas maandag terug langs op het forum.
Dus om je lijn even na te trekken zal iets zijn voor maandag.

PS: Als je het nog niet moest geprobeerd hebben kun je de bbox altijd eens proberen te resetten om te zien of het iets helpt:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_mdm_reset_adv/particulieren/support/internet/internet-thuis/geavanceerde-instellingen/de-standaardinstellingen-van-het-wifi-netwerk-herstellen.html

Bellen naar de helpdesk kun je op zaterdag en zondag wel op gratis nummer: 0800 22 800
het best is van beide eens te vergelijken
1) als klant == > 62 DL , 5,7 UL
2 als geen klant dus door adres in te voeren.===> 62 DL , 5,7 UL

Wat betreft vgl orange, een test op basis van mbpsis toch hetzelfde.

De installatie:
1. We hadden geen proximus kabel in huis.
=> komt er eerst iemand van proximus zelf om de modem en tv box te plaatsen. Dus installatie kon niet
voltooid worden.
2. Onderaannemer komt een week later kabel plaatsen en activeert heel de hoop.
Hoeveel de lijn loopt word niet meegedeeld.Doe daarna een test en kom dan deze lage waarden tegen.

Kregen ondertussen een brief dat de eerste alles in orde had gemaakt en nagekeken.(hoe je dat doet zonder kabel mij een raadsel).
Ik dacht dat je vroeger internet bij orange had en dat daar je internetsnelheid veel hoger was, maar als ik het goed begrijp doe je de zelfde test , namelijk de Ookla Speedtest zoals Proximus ook deze tets gebaseerd op de "Ookla Speedtest", maar als het dat is dat je bedoelt wil je dan zeggen als je de speedtest doet in je webbrowser dat de resultaten van Orange veel beter zijn dan deze die je doet op Proximus?
In ieder geval als je speedtesten uitvoert dan is het altijd best van deze bv uit te voeren op laptop/pc aangesloten via een utp netwerkkabel aan je bbox.

Proximus kan zowel lokaal in de KVD/ROP (straatkasten) lokaal wat metingen/testen doen bv nadat de je installatie aangesloten is en zelfs als er bv een nieuwe introkabel werd gelast enz...
Maar zij hebben ook tools om op afstand stubs/reflecties enz te kunnen detecteren en ook kunnen ze bv de lijnwaarden bv. o.a. de snelheid uitlezen waarop je bbox modem/router synchroniseert enz. waaruit ze kunnen besluiten dat de installatie in orde is.
Reputatie 7
Badge +4
Indien u onderstaandee test
https://www.proximus.be/nl/id_cr_speedtest/particulieren/producten/r-orphans/test-en-optimaliseer-je-internetsnelheid.html
gedaan hebt via utp kabel en slecht 8 Mbps down bekomt en u via de Px internetsnelheidstest op adres (bestaande/nieuwe klant een minimum gegarandeerde snelheid van 62 Mbps bekomt is er quasi zeker één en ander niet in orde en belt u best (snel) zoals reeds aangestipt door Martin naar 0800 22800 (technische ondersteuning)
P.S. BIPT document verplichtingen operatoren p.12
https://www.ibpt.be/nl/operatoren/telecom/bescherming-van-de-consumenten/besluit-van-de-raad-van-het-bipt-van-2-mei-2017-betreffende-de-mededeling-van-de-snelheid-van-een-vaste-of-mobiele-breedbandverbinding
Ieder contract tussen een abonnee en een ISP betreffende de levering van breedbandverbindingen op een vaste locatie bevat in een heldere, gedetailleerde en gemakkelijk toegankelijke vorm de volgende inlichtingen: - de minimale uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de normaal beschikbare uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de maximale uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de geadverteerde uploadsnelheid en downloadsnelheid; - het downloadvolume van het abonnement.
48

Succes
Anders kan Proximus gewoon maandag uit hun metingen vaststellen of er fouten enz... op de lijn waar te nemen zijn en daar verder kunnen uit concluderen wat er moet gedaan worden om de snelheid in orde te brengen, mss zitten er stubs op de lijn (= 8Mbps!)
Klopt vorige week nog Orange en nu dus Proximus internet.

Test zijn op verschillende manieren gedaan. Oakla , op pc , via Proximus site.

Wat onderstaande tekst betreft:
Ieder contract tussen een abonnee en een ISP betreffende de levering van breedbandverbindingen op een vaste locatie bevat in een heldere, gedetailleerde en gemakkelijk toegankelijke vorm de volgende inlichtingen: - de minimale uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de normaal beschikbare uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de maximale uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de geadverteerde uploadsnelheid en downloadsnelheid; - het downloadvolume van het abonnement.
48

=> Wij hebben zo goed als niets op papier van Proximus. Enkel dat de ze komen op die datum en onze vaste lijn nr.
Dat zijn natuurlijk de regeltjes die Bipt oplegt voor de operatoren, maar het is aan Proximus natuurlijk om het op te lossen, ik zou gewoon afwachten tot iemand van Proximus maandag eens natrekt wat er juist aan de hand is en wat er eventueel voorzien is als oplossing of wat er nog moet uitgevoerd worden enz...
Je kunt ook om een compensatie vragen voor het geleden ongemak, deze compensatie wordt pas bepaald nadat het probleem opgelost is.
Reputatie 7
Badge +4
-> bellen naar 080022800 (technische ondersteuning) indien mogelijk
&
is de snelheid van 8Mbps gemeten via utp/ethernetkabel (PC/laptop/…), dus niet via WiFi
&
contracten zijn niet rechtsgeldig zonder dergelijke snelheidsinfo (in geval van discussie om het contract te annuleren in 1e instantie de ombudsman telecom inschakelen)
maar.... een verwijzing in de u bezorgde info naar de Px website m.b.t. aangeboden snelheden zoals bv. onderstaande productinfo is "voldoende"= conform de (wettelijke/BIPT) regels
https://www.proximus.be/dam/jcr:0a9ef4a6-a891-4d94-9ce3-c97e910ff41c/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/infofiche/Start_NL~2017-08-01-05-25-52~cache.pdf

P.S.
Een/het probleem bevindt zich niet noodzakelijk in het Px-(lokale/distributie)netwerk, maar kan ook te wijten zijn aan uw installatie binnen (die normaal niet onder de verantwoordelijkheid van Px valt) bv. wat bij meerdere "aansluitpunten"?
https://www.edpnet.be/nl/support/installeren-en-gebruiken/internet/meer-informatie-over-dsl-installatie/hoe-kan-ik-vdsl-op-een-telefoonlijn-installeren.html
Dat kun je inderdaad allemaal overwegen, maar ik zou toch eerst de kans geven aan Proximus om het op te lossen en eerst horen wat de volgende stappen zijn die Proximus gaat ondernemen die gaan leiden tot de oplossing en als er in de binnenhuis installatie problemen zijn kunnen ze die ook detecteren, wat geduld is ook een mooie deugd ☺️

PS: al zou het ook straf zijn dat ze na 3 afspraken niet zouden opgemerkt hebben dat de binnenhuisinstallatie ergens met stubs zit
Reputatie 7
Badge +4
Klopt vorige week nog Orange en nu dus Proximus internet.

Test zijn op verschillende manieren gedaan. Oakla , op pc , via Proximus site.

Wat onderstaande tekst betreft:
Ieder contract tussen een abonnee en een ISP betreffende de levering van breedbandverbindingen op een vaste locatie bevat in een heldere, gedetailleerde en gemakkelijk toegankelijke vorm de volgende inlichtingen: - de minimale uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de normaal beschikbare uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de maximale uploadsnelheid en downloadsnelheid; - de geadverteerde uploadsnelheid en downloadsnelheid; - het downloadvolume van het abonnement.
48

=> Wij hebben zo goed als niets op papier van Proximus. Enkel dat de ze komen op die datum en onze vaste lijn nr.

hi, kan je voor ons je klantennr of lijnnr toevoegen in je profile ?
dan kijk ik even wat er gaande is met je snelheid
Gedaan in profile
Ik heb het even nagekeken en jouw lijn staat momenteel op 70Mbps ingesteld en krijgt ook dit signaal binnen.
Hier kunnen natuurlijk enkele Mbps vanaf gaan via de WiFi, voor digitale TV... Maar 8Mbps is inderdaad te laag.

Meet je rechtstreeks met een kabel van modem naar pc toe of zitten er hier nog switches, routers, oid tussen?
Is dit een nieuwe UTP kabel? Kan je mogelijks alleszins eens testen met een andere kabel?
Meet je exact hetzelfde op andere toestellen? Kan je mogelijks een paar screenshots delen van speedtests op verschillende toestellen?
Ik heb geprobeerd via wifi, vaste utp pc(staat wel switch tussen).
UTP kabel is huidige van waarook ik orange heb gemeten.
Switch is een gigabit.
andere laatste test gaven al hoger aan. Zal komende tijd nog eens een paar keer testen.

Dit is momenteel.
meet anders eens via je pc/laptop verbonden met een utp kabel rechtstreeks op je modem aangesloten dus zonder switch

Bijkomende info: als je een bbox3 hebt van Sagemcom bv de bbox3V+ dan kun je de lijnsnelheid waarop je bbox synchroniseert uitlezen door dit tool te downloaden
> download Sagem tool

PS: Is je decoder ook aangesloten aan je switch mss!
indien wel moet je dit eens lezen > https://sites.google.com/site/inttvtf/home#IGMP-Snooping
Reputatie 7
Badge +4
Zoals Martin zegt kan je inderdaad best even testen zonder extra toestellen, dus enkel je b-box met een pc rechtstreeks aangesloten. Switch ontkoppelen. Zo kunnen we het best zien waar het probleem zich eventueel bevindt.
Eens getest rechtstreeks en haal nu 60mpbs DL en 6 UPL.
Met en zonder switch ertussen. zelfde resultaat.
Dat ziet er inderdaad al goed uit aangezien je synchronisatiesnelheid van de bbox 70Mbit/sec is
Heb je met het sagem tool al eens geprobeerd om zelf de lijnsynchronisatiesnelheid uit te lezen van je bbox3
> download Sagem tool
tool is niet mac compatible.
Reputatie 3
Badge +1
van welk jaar is u mac dat kan de oorzaak zijn dat die een lagere meeting geeft, heb je de app gedownload van oakla zit verschil in de app werkt beter dan via de browser, ik gebruik mac os en windows 10 daarom dat ik weet dat dat kan schillen met of zonder app van oakla.

je kan ook kabel en vdsl niet echt vergelijken is een heel ander manier hoe het bij proximus werkt.
bij proximus moet je geen 100 Mbps hebben om goede snelheid te hebben, wij zijn met 8 pers 3 vol 5 kids waarvan 6 persoonen op internet zitten en 2 hd tv kijken en netflix mijn snelheid via mac is lager dat op windows pc maar heb daar geen last mee, op de switch heb ik geen verlies.
Zal eerder de upload zijn voor velen die te laag is, zeker er meer en meer naar de cloud wordt geback-upt.
Niet alle switchen hebben last het iptv multicast signaal maar het valt voor bij sommige merken/types.

Reageer