Vraag

Downloadsnelheid gelimiteerd op 60 Mbps


Ik heb sinds een week gemerkt dat mijn downloadsnelheid niet boven 60Mbps geraakt. Dit kwam pas na een reboot van de router. Bekabeld (direct) en via Wi-Fi krijg ik een maximum van 60 download:

En ik heb meerdere keren gechecked/opnieuw opgestart, maar er is niets veranderd.

Voor de reboot stond er nog op de productpagina dat ik een downloadsnelheid had van 77-80 Mbps, maar dit is veranderd. 

Ik had nog nooit meegemaakt dat mijn snelheid gelimiteerd werd, dus dit is zeker iets nieuw.

Hopelijk kan iemand me helpen :)


11 reacties

je kunt een automatische lijntest uitvoeren en dan een tijd afwachten om te zien of de DLM je lijn weer kan verhogen na een tijd, je zou in ieder geval de maximum gegarandeerd lijnsnelheid moeten halen die je hier kunt vinden → http://proximus.be/internetsnelheid die gegarandeerd snelheid is de basis snelheid waar de DLM (automatisch meetsysteem) dan zal proberen om je lijn te verhogen.

De proximus forummedewerkers kunnen maandag als ze hier terug langskomen een de stand van zaken bekijken van de analyse van de DLM.

Zelf een automatische lijntest initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur of op myproximus).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.
Badge +4

Welk soort abo heb je voor internet ? start of maxi ? ik vermoed maxi aangezien je toch een hogere up hebt van tegen de 20

Mss zijn er klanten bijgekomen ergens in de buurt en is de snelheid gezakt, of er iets mis gelopen….

ja aangezien TS blijkbaar vroeger zelfs nog meer haalde zal het al geen start kunnen zijn.

Het is natuurlijk niet zo dat omdat je aan internet maxi hebt dat je ook 100Mbps zult halen dit hangt af van de lijnlengte (distributiekabel) waarop je aangesloten bent met je bbox.

ja aangezien TS blijkbaar vroeger zelfs nog meer haalde zal het al geen start kunnen zijn.

Het is natuurlijk niet zo dat omdat je aan internet maxi hebt dat je ook 100Mbps zult halen dit hangt af van de lijnlengte (distributiekabel) waarop je aangesloten bent met je bbox.

Ik weet dat 100Mbps theoretisch haalbare snelheden zijn, maar bij elke snelheidstest merk ik dat het gewoon niet boven 60 Mbps geraakt. Want een half jaar geleden haalde ik nog makkelijk zonder moeite 90 Mbps download.

Welk soort abo heb je voor internet ? start of maxi ? ik vermoed maxi aangezien je toch een hogere up hebt van tegen de 20

Mss zijn er klanten bijgekomen ergens in de buurt en is de snelheid gezakt, of er iets mis gelopen….

Ik heb internet maxi, ja.

Het kan een mogelijkheid zijn, maar wie weet zijn er in de voorbije jaren tientallen nieuwe klanten in de buurt gekomen. Dus dat lijkt mij een beetje raar.

 

@Sefkan 

Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13
om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

Het is de verzwakking van je lijn die bepaalt welke max snelheid die je kunt halen hoe langer je lijn hoe meer verzwakking hoe kleiner je max snelheid wordt.

bovenop je basis snelheid kan dan het automatisch meetsysteem (DLM) proberen om die snelheid te verhogen als dit de stabiliteit van je lijn en die van de anderen die in de zelfde distributiekabel zitten niet in gedrang brengt. 

Wat is DLM (Dynamic Line Management)

Reputatie 7
Badge +4

@Sefkan  kan je je klantnr of lijnnr toevoegen aan je profile ?
dan kunnen we je verbinding verder nakijken

@Sefkan  kan je je klantnr of lijnnr toevoegen aan je profile ?
dan kunnen we je verbinding verder nakijken

Heb ik net gedaan, hopelijk kan je me helpen.

Ik heb ook gemerkt dat internetvebruik niet wordt geregistreerd op de MyProximus app en website.

Reputatie 7
Badge +5

@Sefkan Ik heb net je lijn nagekeken. De snelheid die je nu binnenkrijgt is 70mbps. DLM is lopende en zal naar de meest stabiele snelheid zoeken. Dit kan ook de oorzaak geweest zijn van de verlaging van je snelheid. Door het DLM proces zal je altijd op de meest stabiele snelheid worden gezet ipvop de snelste maar onstabiele snelheid.

Sinds vandaag aangesloten op Proximus netwerk in m’n nieuw appartement. Na de installatie ook gemerkt dat ik niet boven de 60 Mbps geraak (ook niet via kabel).

 

@DaisyS, @Martin als ik het goed begrijp gewoon een paar dagen/weken wachten in de hoop dat DLM het gaat proberen te verhogen?

 

Volgens MyProximus heb ik Epic Combo en dus Internet Comfort wat 100/20 Mbps zou moeten geven. Volgens http://proximus.be/internetsnelheid zou 80 Mbps mogelijk moeten zijn op mijn adres. Hopelijk dus binnenkort dat beetje meer ;) 

Reputatie 7
Badge +5

@8b18 Dat klopt inderdaad. DLM is een proces dat de snelheid gaat verhogen. Dit proces zorgt voor een zo hoog en stabiel mogelijke snelheid.

Reageer