Vraag

Download- en uploadsnelheid


Reputatie 2

Beste,

ik heb een Internet Maxi abonnement.

Volgens de site van Proximus, zou een theoretische downloadsnelheid van 100Mbps en een uploadsnelheid van 30Mbps gehaald moeten kunnen worden.
Ik begrijp dat dit om theoretische waarden gaat en dat je in de praktijk nooit die snelheden kan halen.

Ik heb al een paar keer er week de speedtest van Proximus gedaan, met netwerkkabel, dus niet over Wifi. De maximale downloadsnelheid schommelt telkens rond de 44Mbps en de uploadsnelheid rond de 9Mbps.

Voor de downloadsnelheid is dat dus minder dan de helft en voor de uploadsnelheid is dat zelfs minder dan een derde dan de theoretische snelheid.

Kan iemand mij daarvoor een verklaring geven en eens nazien of alles nog in orde is met mijn lijn?
Kan ik op de één of andere manier de snelheid verhogen?

Vriendelijke groeten,
Kristof


10 reacties

Je hebt twee zaken:

  • het abonnement die zegt op welke snelheden je lijnsnelheid zou gekapt worden indien de lijnsnelheid zou hoger zijn.
  • Lijnsnelheid (synchronisatiesnelheid waarop je modem synct) deze is echter afhankelijk van de verzwakking van je lijn, o.a. in hoofdzaak de lengte van je lijn (in de distributiekabel waar ook de lijnen van andere klanten inzitten) waarop je modem aangesloten is.

Indien je een bbox van het merk sagemcom hebt zoals bvb de bbox3V+ is het mogelijk om  toch de lijnwaarden uit te lezen vanuit een Sagem Bbox 3
Het sagemtool , deze kan volgende waarden uitlezen:
- sync snelheid 
- maximaal haalbare snelheid
- attenuation
- noise margin
De tool kan hier gedownload worden: 

bbox3 Sagem Tool

waar je inlogt als User en met het User wachtwoord dat op een sticker van je bbox zelf staat.

Nog wat meer uitleg hoe je basislijnsnelheid door de DLM zal mogelijks verhoogd worden indien de stabiliteit voor uw lijn en deze van andere klanten in de zelfde distributiekabel hierdoor niet onstabiel wordt.

Basislijnsnelheid ( in functie van je lijnverzwakking /de lengte van lijn en ook indien je op een al dan niet gevectoriseerde lijnkaart in de Proximus straatverdeelkas aangesloten bent) kan eventueel verhoogd worden door: Wat is DLM (Dynamic Line Management) 

Badge +4

Ook als je inlogt op myproximus en klikt op internet kan je zien welke sneheid er actief/haalbaar is op dit moment.

Reputatie 2

Bedankt voor de reacties.

Mijn modem is een box 3 (dus geen sagen).

Als ik hier de reacties lees, is er dus weinig/niets dat ik kan doen om de snelheid te verhogen?

Het enigste dat je zelf kan doen is de DLM nog eens proberen te triggeren in hoop van zegen op verhoging (dit herhaaldelijk uitvoeren heeft geen zin)

Zelf een lijntest initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart.
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

De proximus forummedewerkers kunnen ook natrekken of er voor u eventueel nog verbetering mogelijk is.

Ook kun je natrekken of je de gewaarborgde snelheid haalt http://proximus.be/internetsnelheid  en die kan alleen hoger als de DLM dit kan verhogen zonder stabiliteitsverlies.

Reputatie 2

Dag Martin,

Ik heb deze morgen om 7 uur een lijntest aangevraagd.
Zonet heb ik nog eens een speedtest gedaan en de snelheid is nu nog slechter geworden!
De downloadsnelheid is nu 18Mbps en de uploadsnelheid 5Mbps.

@Kristof45 Je valt inderdaad terug op de basissnelheid dit is de snelheid zonder DLM verhoging. Je moet de DLM zeker enkele dagen de tijd geven om je lijn te verhogen en moest het niet terug in orde komen dan kunnen de Prox medewerkers dit altijd voor u verder controleren.

uit deze resultaten zal je volgens mij op een niet gevectoriseerde lijn in zone twee zitten (lijnlengte van ca  500 a 800m) die de DLM zal proberen te verhogen (mogelijks in stappen) tot max 50/10 zonder de stabiliteit voor u en anderen negatief te beïnvloeden.

  vectored lijn  non-vectored lijn
  profiel DLM profiel DLM
zone 2
 
50/15 100/40 20/6 50/10
Reputatie 7
Badge +4

Indien uw Bbox 3  niet van het Sagem type maar van het technicolor type is, vrees ik dat er niets anders zal opzitten dan terugkeer van Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum vanaf maandag af te wachten 

 

Inafwachting kunt u de gegarandeerd minimum lijnsnelheid en deze mogelijk voor xy% van de lijnen (bij voorkeur als nieuwe klant) in uw omgeving nakijken via

Speedtest internet con nectie | Proximus

Vermoedelijk betreft het inderaad een niet gevectoriseerde vdsl2 lijn op een afstand van 400 à 700 m van een LEX (gebouw telefooncentrale) met een min. snelheid van 20/6 Mbps down/up en max. snelheid van 50/10 

De DLM (Dynamic Line Management system) kan de snelheid laten variëren - op basis van de resultaten van automatisch lopende testen - tussen de min. gegarandeerde snelheid en de max snelheid X die kan gehaald worden is zonder dat klanten met koperparen in dezelfde distributiekable elkaar niet storen)

 

Ter info:

Vanaf S2.2022 plant Proximus de vervanging van de vlsd2 non vectorised apparatuur door vlsd2 vectorised in de LEX waardoor hogere snelheden mogelijk worden (zie info @Martin hierboven)

Wanneer de LEX in uw buurt in deze rollout aan bod komt, kunnen enkel Proximus medewerkers (technische backend planning) meedelen 

Mogelijks zal een dergelijke vervanging evenwel niet doorgevoerd worden indien er op korte termijn fiber in het betrokken lokale net gepland is.

@M_016 je citeert hier op het forum vaak het volgende: 

vdsl2 lijn op een afstand van xxx à yyy m van een LEX (gebouw telefooncentrale) met een min. snelheid van xx/yy Mbps down/up en max. snelheid van xx/xx 

Wil dit dat zeggen dat alle bestaande ROPs reeds gevectoriseerd zijn, of vermoed je dat?

 

Reputatie 7
Badge +4

Cfr p.8

Lorem ipsum (proximus.be)

Er is het betrokken document enkel sprake van LEX (en LDC) dus vermoedelijk zijn de ROPs ondertussen allen van het type vectorised 

Dit laatste is evenwel enkel te verifiëren via de “personal OLO pages”

Reputatie 7
Badge +4

@Kristof45 Zoals hierboven al door verschillende personen aangegeven hangt de snelheid van je lijn af van de afstand tussen je modem en ons aansluitpunt in de centrale of straatkast. Deze is bij u redelijk groot waardoor je lijn op een basissnelheid van 20Mbps staat die ondertussen wel al terug verhoogd is naar 40Mbps en vermoedelijk nog terug verhoogd zal worden naar 50Mbps zoals al het geval was voordat je die lijntest hebt aangevraagd. 

Reageer