Vraag

DNS lookup faalt via BBOX


Reputatie 1

Een DNS lookup via mijn BBOX-3 blijft falen. Echter als de lookup rechtstreeks doe op de proximus DNS servers (195.238.2.21 of 195.238.2.22) dan resolved deze wel….

Ik heb de BBOX al eens een reboot gegeven, maar het probleem blijft. Ik dacht dat de BBOX zelf naar de proximus DNS servers zou gaan als zijn eigen lookup faalt?

 


27 reacties

Reputatie 1

Beste,

Het nslookup commando vereist -althans onder Linux- geen root rechten.

 

Ik begrijp wel dat bij jou het adres correct resolved. Maar bij mij dus niet.

Als ik een ander device laat resolven (dat niet op mijn LAN zit), krijg ik een correct resultaat.

loki@odin ~ $ nslookup r3000187.raehub.com 192.168.128.1

Server:        192.168.128.1

Address:    192.168.128.1#53

Non-authoritative answer:

Name:    r3000187.raehub.com

Address: 172.22.198.13

 

Echter voor het device dat ik binnen mijn LAN heb, krijg ik geen response.

De query wordt echt verstuurd… maar de BBOX-3 stuurt gewoon geen response terug.

 

loki@odin ~ $ nslookup r3000188.raehub.com 192.168.128.1

;; connection timed out; no servers could be reached

 

En de wireshark trace (enkel query te zien -- geen response)

 

 

 

Het lijkt alsof DNS resolution naar een IP binnen je eigen LAN niet gedaan wordt door de BBOX….

 

opmerking: heb nog eens geprobeerd via windows cmd nslookup en werkt terug ik weet niet waarom het de vorige keer niet werkte want het heeft altijd gelukt .

Op je apparaten zelf kun je wel natuurlijk zelf een DNS kiezen die je zelf verkiest.

via bbox interface

 

inderdaad want voor sommige instellingen is er wel een verschil, maar tegenwoordig worden meestal bbox3v+ in dienst genomen dus zullen de andere dan wel stilletjes uit het assortiment verdwijnen zeker.

@TT-Loki Ik ondervind dit probleem ook bij lookup van een hostname die resulteert in een 192.168.1.x adres. Reproduceerbaar op minstens 3 bbox installaties en vreselijk vervelend.

Ik krijg ofwel timeouts, ofwel ‘No answer’ resultaten.

Reputatie 1

Hier nog steeds hetzelfde.


Software Version
8c.310A

GUI Version
7.3.8

Hardware Version
2.0

Datapump Version
A2pv6F039f3.d24n

  • Hardware Version 1.0 dit is het enige verschil volgens ik zie.

Reputatie 6
Badge +3

Dat is ook logisch want de DNS server draait op de default gateway 192.168.1.1. Wanneer je via cmd ipconfig /all doet zal je zien staan dat jouw lokale apparaten de DNS server ophalen van jouw bbox. Dat kan je zelf controleren door op de web interface in te loggen 192.168.1.1,Network Connectivity, Internet,druk op de het naar benedenwijzend vinkje daar ga je de DNS servers zien verschijnen.

Reputatie 6
Badge +3

Je moet dit doen via cmd uitgevoerd als administrator. Anders lukt het inderdaad niet. Dat is voor google.com

 

 

 

Klopt inderdaad dat je op jouw toestellen manueel zelf jouw favoriete DNS servers kan invullen.

ik start altijd cmd op als administrator dus ik weet niet wat er toen gebeurd is, maar het belangrijkste is dat het terug werkt, ik weet nu niet of het er iets mee te zien heeft maar mijn pa zegt dat hij de bbox gisteren gerest had !

Reputatie 6
Badge +3

Absoluut het belangrijkste is dat het werkt. Ik start standaard cmd op als gewone gebruiker en dan werkt DNS resolving niet.

Einde goed alles goed :slight_smile:

Reputatie 1

Wel, het probleem op zich is voor mij niet opgelost.

De bbox gebruikt -zoals eerder aangehaald- de DNS servers van Proximus 195.238.2.21 en 195.238.2.22

 

Mijn probleem is nu dat de DNS resolving via deze servers goed gaan, maar de DNS resolving via de BBOX niet!

 

TEST1: Check nslookup via bbox van well-known site om resolving te testen via de bbox - OK

loki@odin ~ $ nslookup www.google.com 192.168.128.1

Server:        192.168.128.1

Address:    192.168.128.1#53

Non-authoritative answer:

Name:    www.google.com

Address: 172.217.19.196

 

TEST2: Check nslookip via primary DNS 195.238.2.21 van onbekende DNS-name - OK

loki@odin ~ $ nslookup r3000188.raehub.com 195.238.2.21

Server:        195.238.2.21

Address:    195.238.2.21#53

Non-authoritative answer:

Name:    r3000188.raehub.com

Address: 192.168.128.58

 

TEST3: Check nsloopkup via bbox van onbekende DNS-name - NOT OK

loki@odin ~ $ nslookup r3000188.raehub.com 192.168.128.1

;; connection timed out; no servers could be reached

 

Zoals je ziet in TEST2 resolved de ‘onbekende’ DNS name naar een lokaal adres in mijn LAN, dit hoort ook zo in  dit geval.

In TEST3 krijg ik gewoonweg geen response van de bbox op de DNS query. Ik heb dit ook nog eens geverifieerd met wireshark. De query gaat naar buiten, maar er komt geen response terug van de bbox-3.

 

Ik begrijp dat je de DNS servers zelf kan zetten op je eigen devices, maar dan ga je er van uit dat het toestel dit toelaat. In dit geval gaat het om een device waar ik zelf de DNS niet op kan zetten. Het toestel verwacht DNS resolving door de DNS-servers die gezet worden via de DHCP-response. In het geval van de BBOX-3 zal de BBOX zichzelf opgeven als DNS-server.

 

Het probleem blijft dus:

De DNS resolving via de bbox-3 faalt, terwijl de primary dns van proximus wel het verwachtte resultaat oplevert. Ik begrijp niet waarom dit zo is.

 

Ik heb ondertussen mijn setup verandert om dit probleem te omzeilen, maar zou toch graag willen weten waarom dit niet werkt….

 

 

 

als ik het zo uitvoer 

krijg ik toch een normale respons via de bbox3v+

 

Reputatie 1

Als je dit zo doet, doe je een DNS lookup via de servers van MXToolbox.

Het resolven verloopt niet via je bbox. 

 

Als je wil resolven via je bbox moet de DNS query naar je bbox zelf gaan.

bv via nslookup

 

 

ik krijg dit 

PS C:\WINDOWS\system32> nslookup r3000188.raehub.com
Server:  mymodem
Address:  192.168.1.1

Non-authoritative answer:
Name:    r3000188.raehub.com
Address:  192.168.128.58

Reputatie 1

OK, dan lijkt het alleszinds een probleem te zijn bij mijn modem…

 

Iemand enig idee hoe dit te debuggen?

Reputatie 6
Badge +3

Je moet wel nslookup uitvoeren met sudo machtigingen of met administrator rechten.  Anders lukt het inderdaad niet. Daar ligt gewoon jouw probleem. Het is de default gateway 192.168.1.1 wat standaard is die de DNS server automatisch pusht via DHCP dat zijn diegene die in de bbox staan.

 

Zie hier mijn resultaat:

 

 

Ter info: De dns staat gewoon vast ingesteld in de bbox

Reputatie 6
Badge +3

Ik moet inderdaad toegeven dat ik hetzelfde voorheb wanneer ik een lokaal DNS resolve wil doen. Enkel maar wanneer je inlogt in de webinterface van de bbox kan je zien wat de hostname is die achter het IP adres zit, maar ook niet altijd zowel via Wi-Fi als bedraad. In Windows is het wel nodig om als administrator nslookup uit te voeren om de DNS name te resolven van een extern domain. Anders lukt het nooit. Ikzelf heb een Sagemcom bbox3,hardware version 2.1. De hardware version kan je zien wanneer je klikt op my modem,general.

Reputatie 1

Ik neem aan dat je bedoelt de DNS-servers die de bbox gebruikt.

Ik zou verwachten dat de main/backup dns servers van proximus hier staan ingesteld? I.e. 195.238.2.21 en 195.238.2.22…

Waarom resolved de bbox dan niet de dns namen die wel door de main/backup dns servers van proximus zelf resolved worden?

 

 

 

 

 

dat zal wel voor alle bbox’en het zelfde zijn

Reputatie 6
Badge +3

Ik dacht ook van wel maar zeker was ik niet. Maar het zou  inderdaad totaal onlogisch zijn moest er toch een verschil zijn. Maar je weet het nooit zeker.:wink:

heb eens geprobeerd via windows cmd nslookup en dit lukt bij mij ook niet meer

Ik heb dit probleem sedert een dag of 2 ook. Geen dns respons van de Proximus DNS server via de BBox3.

NSlookup rechtstreeks naar 195.238.2.21 werkt wel

Zeer vervelend omdat een aantal toestellen niet meer kunnen werken

DNS aanpassen in de BBox gaat blijkbaar niet.

 

Is Proximus hier eindelijk al mee bezig???

Interessant topic. Ik heb al maanden problemen met mijn internet. Plots valt alles weg, merk dit meestal omdat de internetradio via sonos wegvalt. Vanaf dit moment is mijn thuisnetwerk perfect bereikbaar, ook kan ik via sonos nog de muziek van mijn synology nas bereiken. De modem blijft gesynced aan de Dsl (alle lampjes branden) maar geen contact meer naar ‘buiten’. Proximus wijst naar sonos. Sonos zegt dat het een DNS probleem is…. Ben geen specialist maar is verdomd vervelend. Soms loopt alles uren/dagen goed dan gaat alles plots 4 keer per uur er uit.

Benieuwd naar reacties!

Reageer