Vraag

DLM niet actief op lijn


Beste,

Als ik mijn modem uitlees met de Sagem tool zit ik reeds geruime tijd op een profiel van 70/30.
Echter de DLM staat NIET actief: DLM profile no.
Voordien stond dit wel actief en had ik steeds een profiel van 85/30.
Kan daar eens naar gekeken worden a.u.b..
Alvast bedankt.

164 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De laatste TBF dateert van 21/06, intussen 11 dagen weer verder en nog steeds geen verandering op de lijn.
Profiel: 70/30
DLM profile: NO
Begint stilaan te vervelen wachten wachten en nog eens wachten.
Ik denk eraan om van provider te veranderen die wel sneller internet kan voorzien.


Zoals mijn collega WenzelR reeds heeft gevraagd zou je het telefoonnummer op je profiel kunnen aanvullen op je profiel (dus niet via een post) ? Op die manier kan ik eens kijken wat de status is van je lijn. Zonder die gegevens kan ik geen analyse doen.


Ik heb ondertussen een volledige reset op je DLM profiel gedaan, hij zal opnieuw met de evaluatie starten dus gelieve de modem aan te laten staan en zelf geen TBF laten lopen



Is het ganse DLM proces intussen doorlopen of nog wat geduld oefenen?
Zit downloadsnelheid van 85 Mpbs er terug in of is dat nog niet zichtbaar aan de kant van Proximus?
Wat mij ook raar lijkt is dat de afstand tot de centrale 430m is en vroeger was dit 401m.
je niet te veel blind staren op de waarden van de afstand die dit tool weergeeft is bij benadering afgeleid uit andere waarden en het speelt trouwens geen rol of je nu op 400 of 450 m zit bv. de hoofdzaak is meer de verzwakking en de kwaliteit van de kabel.
Nogmaals het process is eigenlijk nooit volledig doorlopen dit wordt na verloop van tijd toch altijd herhaalt en zeker als de DLM al een verhoging toegekend heeft in de tijd en hij kan na verloop van tijd weer aan zijn analyse beginnen om toch nog eens te controleren/proberen of er verhoging inzit en verschiet niet! ook of hij geen gas moet terugnemen indien hij al een verhoging zou toegekend hebben bv om reden dat de totale stabiliteit van gans de distributiekabel waarvan jij een klein deel uitmaakt (uw paar waar jouw bbox ophangt) en al de andere klanten soms ergens in het gedrang zouden komen, maar laat ons positief blijven en toch meer mogen verwachten dat hij u nog in de toekomst geen verlaging zal moeten toekennen maar toch nog een verhoging te zien aan de waarden wat het sagemtool weergeeft, dus het zit er nog altijd in om 85 te krijgen al zou 100 natuurlijk al een ander verhaal zijn.
Reputatie 7
Badge +4
DLM loopt eigenlijk constant. In het begin gebeuren de controles heel frequent, later in het proces is dit nog maar om de 3 maanden. Het heeft niet veel zin om dit zelf constant terug te willen herstarten. DLM die nu terug herstart is door mijn collega heeft op 11/7 nog een controle gedaan en doet er terug 1 binnen 10 dagen . Ik heb zelf je lijn ook eens bekeken en die werkt stabiel op 70 Mbps met goede waardes, maar er zijn toch wel wat fouten te zien die gecorrigeerd moeten worden, vooral op de momenten dat uw lijn op 85Mbps stond. Ik vermoed dus dat de snelheid niet verhoogd zal worden, al blijft het altijd DLM zelf die dat beslist.
ik ga inderdaad alleen maar af op de waardes of beter gezegd die weinige parameters die dit tool geven waar het uiteraard heel moeilijk is om met 100% zekerheid te zeggen er zit 85Mbps in, wel zit er 85 in als je louter en alleen op deze waardes af gaat, daarom dat ik ook altijd er aan toevoeg dat het wel de DLM zelf is die de grote baas is om de beslissingen te nemen ☺️
Ik heb hier trouwens nog gezegd dit tool is wel een goede leidraad om te weten waar je ongeveer aan toe bent (waar je u zou mogellijks kunnen aan verwachten) maar vergelijk dit tool a.u.b. niet met gans het lijnmanagement meetsysteem/proces waar de DLM o.a. een deel van uitmaakt.
Reputatie 7
Badge +4
Mijn antwoord was op Jan zijn post, niet op die van u. Die had ik nog niet gezien toen ik mijn antwoord doorstuurde. Je hebt het perfect uitgelegd 🙂
Ik snap echt niet dat met zo ruime noise margin down van 18,8 dB de lijn na ruim een maand nog steeds niet verhoogd is.
Het enige wat intussen verhoogd is blijkt de uploadsnelheid van 30 naar 35.

Even gekeken wat ik volgens Proximus zou halen:
[h5]Geadverteerde snelheid[/h5]
tot 100 Mbps download - tot 15 Mbps upload
[h5]Maximumsnelheid beschikbaar voor 80.8% van de lijnen met jouw configuratie[/h5]
88 Mbps download - 14,6 Mbps upload
[h5]Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid[/h5]
62,2 Mbps download - 13,8 Mbps upload

In 80,8% van de gevallen download van 88 Mbps ofwel val ik met bijna 20% net naast de boot om het profiel van 85 Mps downloadsnelheid te halen???
Toch wel eigenaardig met zo ruime noise margin down???

De gegevens van de uitgelezen bbox3:

De laatste TBF is van de eerste week deze maand. Er is nog geen enkele TBF ronde van veel langer dan een maand geweest in het afgelopen jaar. Van hieruit gaan we je jammer genoeg niet kunnen helpen om dit dieper uit te spitten, als de waarden steeds gereset worden. In sommige gevallen duurt een TBF zelfs langer dan een maand, jammer genoeg kunnen wij dit niet versnellen.

Als je zeker bent dat er een fout zit in DLM, en je volgende maand deze tijd nog altijd een soortgelijk probleem hebt, dan laat je best hier iets weten en kunnen wij verder zien.
zou het niet kunnen dat het ganse meetsysteem waartoe de DLM ook behoort vaststelt bij anderen in de zelfde distributie kabelbundel door een verhoging ook in het gedrang komen voor een stabiele verbinding, ik den dat je niet altijd alles uit je persoonlijke eigen meting kunt afgaan want het sagemtool kan niet verder gaan kijken dan zijn neus lang is, bij manier van spreken, wat het proximus meetsysteem wel kan. Natuurlijk vraagt dit een grondige studie waarom het natuurlijk onstabiel wordt voor anderen in de bundel indien dit zou gebeuren. Wat ik wel zelf al uit ervaring weet is dat het maanden lang kan duren vooraleer je door de DLM op hogere snelheden gezet wordt en zeker op de hoogste, hebben we hier zelf meegemaakt. Wij stonden hier maar na 6-tal maanden op de hoogste DLM snelheid en de vraag was ook altijd hoe komt dit dat het zo lang moet duren!
En sedertdien zijn we nooit meer teruggevallen op een lagere snelheid.
Ik zag inderdaad ook nog een installatie in de buurt op repairprofiel staan door stubs. Dit kan wel de vectoring beïnvloeden.
Nu is er wel een nieuwe regeling waarbij ook lijnen met stubs toch een DLM profiel kunnen krijgen. Ik heb hierbij dan ook een TBF gestart, en deze lijkt nu met de juiste vectoring ook te draaien.

@JanBrugge Best laten we de andere lijn zijn TBF nu zeker volledig afwerken, daar dit nu gevoelig kan liggen. Van zodra dit gedaan is, zal ik nog eens jouw DLM volledig resetten, als hij tegen dan nog niet uit zichzelf juist staat. Ik stel alvast een reminder voor mezelf in binnen een maand 😉
@WenzelR , het is inderdaad complexer dan men denkt en door het feit dat er met dit sagem tool geen totaal overzicht gegeven wordt over de resultaten van andere metingen op de totale distributiekabel en men dan afgaat op de goede resultaten die voor u zelf tellen, en men zo niet direct begrijpt uiteraard waarom de verhoging niet vlotter gebeurt, zoals het dikwijls in een week al kan gebeuren, maar eens men doorheeft dat de anderen ook meespelen op de distributiekabel is het al meer aanvaardbaar dat het lang kan duren...
Zou het ook kunnen dat de hardware- en firmware versie niet up to date is van mijn bbox3?
Bij anderen zie ik reeds een hardware versie 2.1 en ook een andere firmware versie dan mijne?
Dat zal wel de reden niet zijn want ik heb HW versie 1.0 en zit op de maximale DLM snelheid.
Het zou eerder de Datapump versie zijn die een rol zou kunnen spelen.
@WenzelR: Is het mogelijk om de DLM al te resetten of is dit nog te vroeg?
De vraag blijft natuurlijk of dit enige verandering zal teweeg brengen na meerdere pogingen?



Mijn profiel is nog steeds gelijk gebleven alhoewel er een ruime marge opzit.
Vroeger hebben ze eens mijn profiel handmatig verhoogd nochtans hoor je hier altijd dat ze dit niet kunnen.
Het kan dus wel.
Tussen kunnen manueel verhogen en blijven op het verhoogd profiel staan is nog een groot verschil, blijvend manueel op een verhoogd profiel zetten zou te veel gevolgen kunnen hebben voor de ander klanten ook, en dan zou gans het meetsysteem om zoveel mogelijk stabiliteit voor u en anderen te waarborgen totaal niet meer kunnen maw zou het alleen nog maar erger maken, ook voor u...
@WenzelR: Is het mogelijk om de DLM al te resetten of is dit nog te vroeg?
De vraag blijft natuurlijk of dit enige verandering zal teweeg brengen na meerdere pogingen?

Mijn profiel is nog steeds gelijk gebleven alhoewel er een ruime marge opzit.
Vroeger hebben ze eens mijn profiel handmatig verhoogd nochtans hoor je hier altijd dat ze dit niet kunnen.
Het kan dus wel.
Dit kan niet hoger dan 70Mbps manueel ingesteld worden, en is dan ook enkel bij uitzondering te gebruiken.

Ik reset heel jouw configuratie hier. Best weer nog een maandje afwachten. Je mag me altijd een privébericht sturen als je het verder wilt laten opvolgen, maar als je geen manuele DLM meer wilt initieren. Anders kan ik geen resultaten opvolgen.
Beste WenzelR,

Intussen is de snelheid terug gestegen naar 70/30
Wel zie ik dat de DLM profile op no staat of wil dit zeggen dat de DLM nog metingen aan het uitvoeren is en later op yes zal komen?
Hopelijk stijgt de lijn nog naar 85 mpbs.

1 dag later:


dit wil inderdaad zeggen dat je nu op een vdsl2/vectoring basis profiel staat en de DLM zal prberen je lijn te verhogen.
maw. 70/30 is dus geen DLM profiel maar een vectoring basis profiel vandaar staat er nog altijd no.
Theoretisch gezien zit de kans er in dat je lijn nog op 85 kan komen te staan.
De volgende check van DLM is vrijdag, vorige was zondag. Resultaat was inderdaad 70Mbps, maar wordt dus nog even afwachten. Als het binnen een tweetal weken nog niet OK is, dan wil ik het verder laten zien van zodra er genoeg DLM resultaten zijn.

Even een praktisch vraagje; er zijn nog personen met een VDSL aansluiting op hetzelfde adres. Weet je hiervan en wonen die veel lager of hoger dan jou? Van welk bouwjaar is het gebouw ongeveer?
Beste WenzelR,

Ik woon op de 3e verdieping in een appartementsgebouw met 4 verdiepingen.
Op het gelijkvloers hebben ze ook een VDSL aansluiting waar ik weet van heb.
Het bouwjaar van het appartement is 2006.

Mvg,
Jan Strubbe
Hier wordt inderdaad 85Mbps gehaald met vergelijkbare kabellengte. Het bouwjaar doet mij ook vermoeden dat er gewoon met een juiste UTP kabel is geïnstalleerd.
Ben je in de mogelijkheid voor even in de NTP (aansluitingsdoosje in het appartement zelf) is geïnstalleerd op een paar van dezelfde kleur? Een foto van de (interne) bekabeling kan hier ook handig zijn.
Beste WenzelR,

Van wat juist dient er een foto genomen te worden?
he doosje waar je modem op aangesloten is als je die even open doet en foto van kunt nemen.

Ok kan dat geen kwaad dan dat ik de verbinding verbreek nu?

Reageer