Beantwoord

Dlm niet actief


Reputatie 2

Zondagmorgen toen ik opstond merkte ik dat het internet trager was geworden dus meteen heb ik een speedtest uitgevoerd deze gaf mij een teleurstellend resulataat 26mbps down en 5up terwijl ik de dag ervoor nog op 70/20 zat. Meteen heb ik contact opgenomen met de klantendienst ze hebben dan vandaag een technieker langs gestuurd deze heeft mij terug op een hoger profiel kunnen zetten echter heb ik zonet zelf eens een meting gedaan via de Sagem tool deze gaf naar mijn mening een rare meting weer zo zou mijn max bit rate op 104,492 liggen terwijl mijn snelheid volgens de tool “maar” 49,726 is zou dit te maken hebben met het feit dat dlm sinds zondag ook niet meer actief is?


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       104.492 kbps
Upstream max bit rate:         31.303 kbps

Downstream attenuation:        20,3 dB

Downstream noise margin:       24,8 dB
Upstream noise margin:         17,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
 

icon

Beste antwoord door JarneDoet 30 July 2022, 20:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

41 reacties

ja als je bedenkt dat dit nog allemaal loopt over oude koperlijnen die eigenlijk alleen maar voorzien waren om telefoongesprekken te voeren ±3kHz , dan is het toch nog ook fantatsisch dat er voor sommige lijnen (als die niet al te lang zijn) toch nog zonder problemen bvb een lijnsnelheid van 100Mbps kan gehaald worden.

Reputatie 7
Badge +4

@JarneDoet Je lijn heeft  inderdaad op 85Mbps gestaan. Ze is geconfigureerd op een basissnelheid van 30Mbps, maar die is op dit ogenblik al verhoogd naar 50Mbps. Dit wordt nog steeds opgevolgd door DLM en zal -indien niet te veel storingen op je lijn- nog verder verhoogd worden. Volgens de meetresultaten die ik op dit ogenblik heb zal dit in de toekomst wel mogelijk zijn. Op dit ogenblik zijn er nog enkele dagen met te veel fouten waardoor dat nog niet gebeurd is. Deze fouten zijn oa veroorzaakt door de werken van de technieker op je lijn. 

Wacht de interventie van morgen inderdaad af en dan heeft DLM weer enkele weken nodig om terug de hoogste snelheid te kunnen bereiken. 

Inderdaad volgens de gegevens van sagemtool zou dit nog mogelijk kunnen zijn, hopelijk houdt de DLM rekening met wat het sagemtool vertelt 😊

Dat je lijn ofline gaat kan ook door het feit zijn dat de DLM zijn werk gedaan heeft, dus nog wat afwachten.

Badge +4

Zoals ik hierboven al aangaf ben ik idd nu wel al vrij blij met mijn snelheid want ik ben mij ervan bewust dat er klanten zijn die het met veel minder moeten doen. Ik heb ook eens een speedtest gedaan rechtstreeks op de modem ik vermoed dat als mijn proefiel eventueel nog zou stijgen dat ik idd terug aan de 70mbps geraak natuurlijk is het dan wel te hopen dat mijn lijn niet teveel offline gaat zoals dus blijkbaar vanacht is gebeurd 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/70035a00-f78d-11ec-9c15-bbffed1c2a81

DLM doet meestal ‘s nachts zijn werk (lees een verhoging geven) is mss daarom dat de lijn effe herstart is door DLM

als je lijn op 85 zou komen te staan zal je speedtest ±10% lager zijn dan 85.

dus hopelijk herstart je modem nog eens hé.

Natuurlijk als je modem vervangen wordt door een nieuwe zal de DLM zeker al niet direct een verhoging toekennen en zal hij opnieuw een tijd eerst je lijn analyseren en als er bij een lijnverhoging naar 85 Mbps zonder dat de stabiliteit van alle aangesloten lijnen in de kabelbundel in gedrang komt beslist worden om je lijn op 85Mbps te laten werken. 

Vroeger was het trouwens zo dat bij aansluiten van een nieuwe modem je lijn terug naar een basissnelheid ging (= snelheid zonder  DLM verhoging) .

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Ik zie dat je maandag een afspraak hebt met 1 van onze techniekers. Moest er zich achteraf nog een probleem voor doen laat het ons dan zeker weten.

Reputatie 2

Deze week is de technieker 2 keer langs geweest zowel dinsdag als vrijdag zo zijn ze er achtergekomen dat 2 systemen van PX een verschil van maarliefst 200 meter geven waardoor deze dus conflicten met elkaar en waardoor er snelheid issuse zijn. Langs de andere kant zal mijn lijn volgens de technieker niet hoger dan een 50 profiel kunnen dit omdat de lijn anders te zwaar belast wordt (afstand tot kast +-450 meter). Langs de andere kant is het nu ook echt zelf aan Proximus om de problemen in de straat komen op te lossen zeker omdat zoals ik al had verwacht en de technieker ook bevestigde alles wat vanuit de kast naar de huizen vertrekt heeft wel zijn beste tijd gehad en zou volgens hem volledig vervangen moeten worden. Nu ik laat DLM voorlopig zijn werk doen al is het maar de vraag of de snelheid terug omhoog gaat want wat ik nu heb ik laat ons vriendelijk zeggen onwerkbaar 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/01b6cd80-1032-11ed-b74e-bffd8a843bc7

Reputatie 2

Update: 31/07

Het probleem lijkt na meer dan een maand eindelijk zich vanzelf opgelost te hebben. Bedankt voor alle reacties/hulp

Badge +4

Olaaa nu plots alles weer goed ??

Reputatie 2

Net gebeld technieker gaat morgen terug langs komen

Reputatie 2

@RedsFan zeker gek idd nadat het internet gisterenavond totaal onwerkbaar was werd ik deze morgen zeer verrast dat ik terug een snelheid van 65mbps heb. De wonderen zijn de wereld nog niet uit zeker 🙂

Je spreekt over node zoals bij een coax kabel verbinding bij Telenet bvb, maar bij proximus is dat iets anders, het is de totale lengte van de distributie kabel waar al de prox klanten op aftakken die de snelheid bepaaalt dus dat je enekel meters verder of dichter woont dan je buur (buren) makt niks uit.

je zou aan je naaste buur (buren) mss eens kunnen vragen dat ze ook eens de uitslag geven van het sagemtool zodat je zou beter kunnen vergelijken.

Reputatie 2

Zij staan op een 17a profiel ook weer dit had ik tot voor kort zelf ook. Nu ja dinsdag komt er terug een technieker langs dus ik wacht af tot dan

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Ik zie dat de storing nog ter opvolging staat bij mijn collega dus die zal je nog contacteren.

Badge +4

Wat zijn je waarde nu via de sagemtool ? mogelijks nog tot 70 denk ik aangezien je toch boven de 500m zit van afstand.

Badge +4

Je zit nu al terug op een 70 profiel en aan de noisemargin te zien heb je nog wat overschot om mogelijks max 85 te halen.

Reputatie 2

Zoals ik hierboven al aangaf ben ik idd nu wel al vrij blij met mijn snelheid want ik ben mij ervan bewust dat er klanten zijn die het met veel minder moeten doen. Ik heb ook eens een speedtest gedaan rechtstreeks op de modem ik vermoed dat als mijn proefiel eventueel nog zou stijgen dat ik idd terug aan de 70mbps geraak natuurlijk is het dan wel te hopen dat mijn lijn niet teveel offline gaat zoals dus blijkbaar vanacht is gebeurd 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/70035a00-f78d-11ec-9c15-bbffed1c2a81

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Moest je nog problemen hebben laat het ons dan zeker weten.

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zullen normaal pas vanaf morgen terug aanwezig zijn op dir publieke forum

 

Bovenvermelde Sagemtool elementen tonen enkel aan dat u lijn op dit ogenblik de startsnelheid (= DLM no); de minimaal gegarandeerde snelheid) haalt LP085 50/15 Mbps down/up, niet dat de DLM niet actief zou staan

Op basis van de voorhanden elementen (noise margin downstream/upstream » 20 dB) mag aangenomen worden dat de DLM in de loop van de komende dagen in functie van de testresultaten van automatisch lopende testen uw snelheid verder zal verhogen tot een niveau X down/up (DLM = yes) waarbij X functie is van de kwaliteit en de bezetting van de koperparen van de distributiekabel in uw buurt

Het Dynamic Line Management system kan de snelheid in functie van deze testen automatisch laten variëren tussen de minimaal gegarandeerde 50/15 (LP 085 voor uw lijn van 546 m & van het type vdsl2 vectorised) en de maximaal haalbare X (70/20?)

 

@JarneDoet de technieker zal een een TBF lijntest uitgevoerd hebben (Dit triggert ook de DLM) en dat wil zeggen dat je best een week afwacht tot de DLM je lijn weer geanalyseerd heeft om te kunnen beslissen om je op een hoger DLM profiel te zetten. Uit het sagemtool kun je niet afleiden of de DLM actief staat wel als de DLM een verhoging toegekend heeft, want nu staat er “Proximus DLM profile: no, wart wil zeggen dat hij nog geen hoger profiel  lijnsnelheid) toegekend heeft.

Reputatie 2

Hier zijn we weer ik heb me er ondertussen bij neergelged dat de snelheid niet meer zo als vroeger zou worden opzich geen probleem want het internet is niet traag maar ondertussen blijft men snelheid dalen ik haal nu zelfs al geen 60mbps meer

https://pxs.speedtestcustom.com/result/9d32e480-05ae-11ed-830d-6b53df8f40a9

Badge +4

Er moet toch iets mis zijn met de lijn of modem ? dat het niet stabiel blijft ….

Reputatie 2

Zo een week en heelveel telefoontjes naar de klantendiest verder is mijn maximale snelheid 40mbps. Valt er iets aan te doen nope. Nu ben ik zelf met mijn buren die ook Proximus hebben hun huisnummer eens gaan opzoeken op de website waar je de theoretische snelheid op je adres kunt na kijken zij zouden dus een maxmimum snelheid van 74 down en 27 up kunnen halen deze snehelden had ik ook echter wanneer ik mijn adres invoer dan zou ik maar maximum 45 down en 9 up halen. Nu ik snap dat mijn snelheid lager ligt dan hun want ja natuurlijk enkele meters verschil maar om een verschil te hebben van 29mbps dat vindt ik best wel voor voor die enkele meters voor de duidelijkheid we zijn ook op dezelfe node aangesloten dus ik ben echt radeloos aan het worden en vrees dat als het nu niet opgelsot geraakt dat ik stil aan hoeveel pijn het ook doet de paarse provider moet inruilen voor een gele of oranje provider

Reputatie 2

Ik ben net nog even langs geweest bij de buren en de test geeft bij hun veel betere betere resultaten zijn zitten op een 70/20 profiel dus ik begin meer en meer te denken dat er iets aan de aftakking scheelt zeker omdat ik dit profiel dus ook zelf heb gehad en het zou ook kunnen verklaren waarom mijn internet er verschillende keren per dag uit ligt