Beantwoord

Dlm niet actief


Reputatie 2

Zondagmorgen toen ik opstond merkte ik dat het internet trager was geworden dus meteen heb ik een speedtest uitgevoerd deze gaf mij een teleurstellend resulataat 26mbps down en 5up terwijl ik de dag ervoor nog op 70/20 zat. Meteen heb ik contact opgenomen met de klantendienst ze hebben dan vandaag een technieker langs gestuurd deze heeft mij terug op een hoger profiel kunnen zetten echter heb ik zonet zelf eens een meting gedaan via de Sagem tool deze gaf naar mijn mening een rare meting weer zo zou mijn max bit rate op 104,492 liggen terwijl mijn snelheid volgens de tool “maar” 49,726 is zou dit te maken hebben met het feit dat dlm sinds zondag ook niet meer actief is?


B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   49.726 kbps
Upstream current bit rate:     14.998 kbps

Downstream max bit rate:       104.492 kbps
Upstream max bit rate:         31.303 kbps

Downstream attenuation:        20,3 dB

Downstream noise margin:       24,8 dB
Upstream noise margin:         17,9 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            546 m

Proximus profile name:         50/15
Proximus DLM profile:          no
Proximus repair profile:       no
 

icon

Beste antwoord door JarneDoet 30 July 2022, 20:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

41 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Proximus medewerkers (moderatoren) zullen normaal pas vanaf morgen terug aanwezig zijn op dir publieke forum

 

Bovenvermelde Sagemtool elementen tonen enkel aan dat u lijn op dit ogenblik de startsnelheid (= DLM no); de minimaal gegarandeerde snelheid) haalt LP085 50/15 Mbps down/up, niet dat de DLM niet actief zou staan

Op basis van de voorhanden elementen (noise margin downstream/upstream » 20 dB) mag aangenomen worden dat de DLM in de loop van de komende dagen in functie van de testresultaten van automatisch lopende testen uw snelheid verder zal verhogen tot een niveau X down/up (DLM = yes) waarbij X functie is van de kwaliteit en de bezetting van de koperparen van de distributiekabel in uw buurt

Het Dynamic Line Management system kan de snelheid in functie van deze testen automatisch laten variëren tussen de minimaal gegarandeerde 50/15 (LP 085 voor uw lijn van 546 m & van het type vdsl2 vectorised) en de maximaal haalbare X (70/20?)

 

@JarneDoet de technieker zal een een TBF lijntest uitgevoerd hebben (Dit triggert ook de DLM) en dat wil zeggen dat je best een week afwacht tot de DLM je lijn weer geanalyseerd heeft om te kunnen beslissen om je op een hoger DLM profiel te zetten. Uit het sagemtool kun je niet afleiden of de DLM actief staat wel als de DLM een verhoging toegekend heeft, want nu staat er “Proximus DLM profile: no, wart wil zeggen dat hij nog geen hoger profiel  lijnsnelheid) toegekend heeft.

Reputatie 2

 Uit het sagemtool kun je niet afleiden of de DLM actief staat

Dit wist ik zelf niet bedankt voor de info! De grote vraag blijft natuurlijk hoe het komt dat de dlm beslist heeft om mijn snelheid te verlagen terwijl ik al bijna een half jaar op 70/20 zat. Maar dit is waarschijnlijk een vraag waar iemand van PX zlef op beter op kan antwoorden

Inderdaad dit moet verder door iemand van proximus zelf onderzocht worden.

Badge +4

Kan vele oorzaken hebben, o.a slechtere lijnkwaliteit (veroorzaakt door werken ? ) , veel volk bijgekomen op de koperlijn …. alleen prox kan meer helderheid geven :)

Reputatie 2

Ik heb het nu even afgewacht en mijn snelheid is idd terug omhoog gegaan echter nog steeds niet in de buurt van die 70mbps nu ze hebben vorige week wel graafwerken uitgevoerd in mijn straat sindsdien is de snelheid ook naar beneden gegaan en gisteren hebben we tijdens een flinke regenbui een 3 tal keer een disconnect gehad van het dsl netwerk zou het eventueel kunnen dat de kabel geraakt is vorige week tijdens de werken

Dat wijst er inderdaad op dat er zich water infiltratie in de kabel voordoet, wegens eventuele beschadiging tijdens werken!

Best afwachten tot Proximus forummedewerkers dit verder escaleren.

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Ik zie dat je maandag een afspraak hebt met 1 van onze techniekers. Moest er zich achteraf nog een probleem voor doen laat het ons dan zeker weten.

Reputatie 2

De technieker is maandag langs geweest heeft een aantal testen gedaan en ook een aantal aanpassingen in de straatkast. Ondertussen heeft de DLM mijn snelheid ook terug verhoogd naar 60mbps dat is zeker niet slecht maar toch nog altijd bijna 20mbps onder de waarde wat ik ervoor had. Nu zou ik zelf eventueel even voorstellen een 2 tal weken af te wachten en te zien wat er gebeurd verhoogd mijn snelheid nog zou dat super tof zijn blijft mijn snelheid op 60mbps hangen dan is dat natuurlijk spijtig maar wel nog steeds werkbaar

Badge +4

Wat zijn je waarde nu via de sagemtool ? mogelijks nog tot 70 denk ik aangezien je toch boven de 500m zit van afstand.

Reputatie 2

Wat zijn je waarde nu via de sagemtool ? mogelijks nog tot 70 denk ik aangezien je toch boven de 500m zit van afstand.

[code]
B-Box 3 Sagem Tool v0.13.0
--------------------------
Device:                        B-Box 3 Sagem

Downstream current bit rate:   69.999 kbps
Upstream current bit rate:     24.998 kbps

Downstream max bit rate:       103.304 kbps
Upstream max bit rate:         32.296 kbps

Downstream attenuation:        20,4 dB

Downstream noise margin:       17,4 dB
Upstream noise margin:         10,7 dB

Vectoring down:                yes
Vectoring up:                  yes
Modem vectoring compatible:    yes
ROP vectoring compatible:      yes

DSL standard:                  VDSL2 Annex B
DSL profile:                   17a
Estimated distance:            550 m

Proximus profile name:         70/25
Proximus DLM profile:          yes
Proximus repair profile:       no
[/code]


Ik zie nu net wel dat mijn lijn nog maar 10 uur up is dus dit zou willen zeggen dat mijn lijn vannacht offline is geweest? Want mijn modem is al meer dan 5 dagen up
 

Badge +4

Je zit nu al terug op een 70 profiel en aan de noisemargin te zien heb je nog wat overschot om mogelijks max 85 te halen.

Reputatie 2

Zoals ik hierboven al aangaf ben ik idd nu wel al vrij blij met mijn snelheid want ik ben mij ervan bewust dat er klanten zijn die het met veel minder moeten doen. Ik heb ook eens een speedtest gedaan rechtstreeks op de modem ik vermoed dat als mijn proefiel eventueel nog zou stijgen dat ik idd terug aan de 70mbps geraak natuurlijk is het dan wel te hopen dat mijn lijn niet teveel offline gaat zoals dus blijkbaar vanacht is gebeurd 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/70035a00-f78d-11ec-9c15-bbffed1c2a81

Inderdaad volgens de gegevens van sagemtool zou dit nog mogelijk kunnen zijn, hopelijk houdt de DLM rekening met wat het sagemtool vertelt 😊

Dat je lijn ofline gaat kan ook door het feit zijn dat de DLM zijn werk gedaan heeft, dus nog wat afwachten.

Badge +4

Zoals ik hierboven al aangaf ben ik idd nu wel al vrij blij met mijn snelheid want ik ben mij ervan bewust dat er klanten zijn die het met veel minder moeten doen. Ik heb ook eens een speedtest gedaan rechtstreeks op de modem ik vermoed dat als mijn proefiel eventueel nog zou stijgen dat ik idd terug aan de 70mbps geraak natuurlijk is het dan wel te hopen dat mijn lijn niet teveel offline gaat zoals dus blijkbaar vanacht is gebeurd 

https://pxs.speedtestcustom.com/result/70035a00-f78d-11ec-9c15-bbffed1c2a81

DLM doet meestal ‘s nachts zijn werk (lees een verhoging geven) is mss daarom dat de lijn effe herstart is door DLM

als je lijn op 85 zou komen te staan zal je speedtest ±10% lager zijn dan 85.

dus hopelijk herstart je modem nog eens hé.

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Moest je nog problemen hebben laat het ons dan zeker weten.

Reputatie 2

@DaisyS is er een mogelijkheid dat jullie toch eventueel een lijntest doen op mijn dit weekend gemerkt dat de snelheid heel kortstondig extreem daalt. Wanneer je naar de logs van vrijdag gaat kijken ga je ook zien dat de rop volledige offline is geweest

Badge +4

Mss stroompanne in de gemeente geweest ?? ...

Reputatie 7
Badge +5

@JarneDoet Er is inderdaad een rop outage geweest vorige week. Heb jij zelf je modem ondertussen al eens gereset?

Reputatie 2

Net nog eens contact gehad met de klantendienst (eerst even men complimenten voor de vriendelijke mensen die daar werken👍) de modem is ondertussen vervangen de persoon van de klantendienst haalde ook aan dat ik normaal 70mbps zou halen maar er is nog steeds geen verbetering. Ik snap gewoon echt niet waarom ik tot een paar weken gelden bijna 80mbps kon halen en nu nog maar max 60. En ik zeg het nog eens ik besef dat er klanten zijn die voorlopig alleen maar van deze snelheden kunnen dromen maar toch blijft het raar vindt ik

Natuurlijk als je modem vervangen wordt door een nieuwe zal de DLM zeker al niet direct een verhoging toekennen en zal hij opnieuw een tijd eerst je lijn analyseren en als er bij een lijnverhoging naar 85 Mbps zonder dat de stabiliteit van alle aangesloten lijnen in de kabelbundel in gedrang komt beslist worden om je lijn op 85Mbps te laten werken. 

Vroeger was het trouwens zo dat bij aansluiten van een nieuwe modem je lijn terug naar een basissnelheid ging (= snelheid zonder  DLM verhoging) .

Reputatie 2

Hier zijn we weer ik heb me er ondertussen bij neergelged dat de snelheid niet meer zo als vroeger zou worden opzich geen probleem want het internet is niet traag maar ondertussen blijft men snelheid dalen ik haal nu zelfs al geen 60mbps meer

https://pxs.speedtestcustom.com/result/9d32e480-05ae-11ed-830d-6b53df8f40a9

Badge +4

Er moet toch iets mis zijn met de lijn of modem ? dat het niet stabiel blijft ….

Reputatie 2

Net gebeld technieker gaat morgen terug langs komen